Nytt om Final Fantasy

CloudCloudI dag är det exakt tio år sedan Final Fantasy VII släpptes till PlayStation i Japan, så jag tyckte att det var lika bra att berätta lite mer om Final Fantasy-spelen till PlayStation 3. Till att börja med så har det börjat dyka upp nya rykten om en nyversion av FF7 till PS3, men eftersom det i princip är samma snack som cirkulerat de senaste 5 åren så har jag svårt att sätta särskilt mycket värde vid dem. Fast jag skulle ju inte klaga om de släppte ett ny FF7 med upphottad grafik  och tal. Det vore ju helt fantastiskt.

Men nog om rykten och vidare till vad vi faktiskt vet. Nu har i alla fall producenten Tetsuya Nomura berättat för den japanska speltidningen Famitsu att Final Fantasy XIII inte kommer att släppas under 2007, utan det lär komma nästa år i stället. Jag är visserligen inte särskilt förvånad, men det är ju synd att det har skjutits upp... Hoppas bara att den engelska översättningen inte dröjer allt för länge. Vi lär i alla fall få se en spelbar demoversion i år.

FFXIII

En annan nyhet är att SquareEnix har köpt licensrättigheterna till spelmotorn Unreal Engine 3 (som bl.a. används i Unreal Tournament III) som de kommer att använda som grund i sina kommande spel (förhoppningsvis i något av FFXIII-spelen, även om inget har utannonserats ännu). Det här är första gången som de använt en extern motor, då de brukar bygga upp allt från grunden själva. Det lär väl betyda att de kan lägga mer krut på att designa sina spel och skapa en ännu djupare spelupplevelse.

Nåja, vi får väl se om de utannonserar en nyversion av sjuan idag då...

Kommentarer
Postat av: Max

Jag tror att de ska använda Unreal Engine 3 till Final Fantasy Versus XIII

2007-02-01 @ 14:37:46
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: Julia

Tack för kommentaren. Jag ska kolla in The Knife nu. Har det bandet pågått länge eller så?

åhh...vad synd att det inte släppts nu i 2007...det skulle vara roligt att spela...
vilken är din FF favorit karaktär?

2007-02-01 @ 15:51:17
URL: http://Silencerosemarie.blogg.se
Postat av: GeordieNinja

Mmm riktigtigt skojigt om de skulle göra en ny version av FF7. Min favorit i sjuan är Cid Highwind =)

2007-02-01 @ 16:39:18
Postat av: DD

om FFVII kommer i ny version så lär det ju hjälpa försäljningen ganska rejält! 10-års jubileumversion låter ju fint. jag skulle köpa en PS3 bara för det... jag har inte större koll, men är inte PS3 bakåtkompatibel för PS2-spel, för man ska visst ladda ner tekken 5 (dr), eller fungerar den som en booster om man redan har spelen (typ dead or alive ultimate till xbox)? hur ligger det till med tekken 6 och eventuella soul calibur-uppföljare?

2007-02-02 @ 12:14:13
URL: http://damneddaren.blogg.se
Postat av: Toby

Max: Ah... det låter som det mest logiska alternativet.

Julia: Hmm.. min favorit är nog Tifa från Final Fantasy VII. En stark och tuff tjej, helt enkelt.

GeordieNinja & DD: Ja, det vore fantastiskt med en nyversion. PS3:an kan emulera PS- och PS2-spel utan problem. Jag vet att PS2:an förbättrade grafiken på PS-spelen, men jag vet inte om det funktionen finns i PS3:an. Den finns i alla fall inte för PS2-spel.
Angående T6 och SC4 har jag inte hört något på länge, men de lär vara på gång. Jag berättar mer så fort jag vet.

2007-02-02 @ 13:26:03
URL: http://ps3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0