Listan med bakåtkompatibla spel öppnar tidigt

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
111957-321Woohoo!!! Ni vet listan över bakåtkompatibla spel, som först skulle bestå av 1000 och sedan 1200 fungerande PS2-spel? Glöm de där siffrorna, för nu har det framkommit att hela 1782 av de 2451 släppta PS2-spelen kommer att fungera här i Europa. Det är alltså nästan 73 procent, vilket är en mycket trevligare siffra än tidigare. Listan finns dessutom HÄR, så ni kan redan nu kolla in vilka spel som kan köras. Observera att listan kommer att växa hela tiden, men berätta gärna om ni har någon favorit som ni saknar.

Funktionaliteten kommer i och med version 1.6 av systemprogramvaran, som släpps vid midnatt, natten mot fredag. Utöver bakåtkompatibiliteten så kommer den nya versionen att tillåta bakgrundshämtningar från PlayStation Store, med upp till sex stycken köade jobb samtidigt, och allt sköts automatiskt oavsett om man spelar spel, surfar på nätet eller använder mediafunktioner som video- och musikuppspelning eller fotovisning. Fantastiska nyheter.

Andra nyheter innefattar fullständiga funktioner för Bluetooth-headset och -tangentbord, samt att man kan använda ett virtuellt skärmtangentbord i fullständig storlek, som då kontrolleras med handkontrollen. Webbläsaren har också förbättrats, och nu kan man zooma in på vissa delar av skärmen för bättre visning.

Det ser ljusare och ljusare ut för varje dag som går.

Kommentarer
Postat av: Daniel Johansson

Hej!
Tänkte på en sak när jag läste "surfar på nätet".
Vet du om det finns risk för virus? Om man då behöver antivirusprogram?

Tack för en jädrigt bra sida.

2007-03-20 @ 14:32:53
Postat av: Max

WOW, GOW, GOW II, Shadow of the Colossus och FFXII funker bra på PS3 :D

2007-03-20 @ 14:57:01
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: Anders

Sidan funkar redan nu. När man ser listan så är det väldigt många titlar som "Bör fungera på PLAYSTATION®3 med regelbundna problem", däribland FFX och FFX-2 samt GTA: San Andreas. Känns som en omskrivning för "Det här spelet fungerar så dåligt att du inte kommer palla spela det". Jävligt dåligt jobbat av Sony, jag är riktigt besviken.

Nu kommer jag iofs ändå behöva behålla min PsTwo för att spela Guitar Hero, så jag lider väl egentligen inte så mycket, men någon vidare bakåtkompatibilitet som Sony skröt så mycket om i början ha de ju inte lyckats få fram.

2007-03-20 @ 15:07:23
Postat av: Krilledood

Gillar inte texten "Final Fantasy XII - Bör fungera på PLAYSTATION®3 med en del märkbara problem", men å andra sidan kanske det inte är några allvarligare problem hoppas jag. Sen kommer det väl fler uppdateringar så småningom antar jag, men ändå...
Även besviken över att Disgaea 2 knappt fungerar enligt sidan, och det beror ju knappast på att det är för grafiskt avancerat. Om ni inte vet hur spelet ser ut så kolla in den här sidan: http://media.ps2.ign.com/media/773/773797/vids_1.html
Nu är det förresten inte långt kvar till fredag.

2007-03-20 @ 15:10:16
URL: http://krilledood.spaces.live.com
Postat av: Calli

Härliga nyheter!

Är det någon som vet hur många nerladdningar man kan köra parallellt med 360?

2007-03-20 @ 16:19:32
Postat av: PumpkinEater

Hur är det Toby, kommer du att ha en egen PS3 med Motorstorm på fredag då? Du har lite lera att äta. B)
Jag hoppas att jag får mina saker till dess iaf. PS3 bokad och lovad till release. Motorstorm bokad. Tråkig nog att jag inte har köpt min nya TV än (slut på lagren hos de billiga butikerna)
:(

2007-03-20 @ 19:10:16
Postat av: Jonas

Riktigt fina nyheter! Dom spelen som fungerar lite knackigt med denna version måste ju med all sannolikhet fungera utmärkt med nästa!? det kan väl inte vara mer än några månader till nästa uppdatering?
I vilket fall är det nu bekräftat. PS3 är här för att stanna. som vinnare :)

2007-03-20 @ 19:24:30
Postat av: Jonas

Dessa dåliga översättningar, det är lite fascinerande på hur man hur man tolkar saker olika på olika språk.

Hade jag läst att FFXII funkat med "some minor issues", som alla engelsktalande länder gjort, hade man ju inte klagat alls, men den svenska översättningen är "en del märkbara problem" vilket gjorde att man kände sig lite besviken och oroad över om det ens är spelbart. Men nu känner man sig lite tryggare att det iaf ska vara spelbart, det är ju bara "minor issues"

Svenska
*** Inga kända fel
** Bör fungera på PLAYSTATION®3 med en del märkbara problem
* Bör fungera på PLAYSTATION®3 med regelbundna problem
Engelska
*** No known issues to date
** Should play on PLAYSTATION®3 with some minor issues
* Should play on PLAYSTATION®3 with noticeable issues

2007-03-21 @ 08:53:13
Postat av: Toby

Daniel: Nej, eftersom du inte kan köra såna virusprogram på PS3:an så är det inget att vara orolig över.

PumpkinEater: Ärligt talat så vet jag inte. Jag har en PS3:a på ingång, men jag vet inte när den kommer fram. Men det är väl ändå inte mer än rättvist att låta dig öva upp dig innan :P

Jonas: Jag tror att den engelska texten har ändrats efter översättningen, då alla andra språk verkar ha samma "felöversättning". Vi kan nog hoppas att det är den nya engelska texten som gäller. Nya uppdateringar lär komma ganska så ofta.

2007-03-21 @ 15:23:47
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Totto

MGS2 då? Finns ju inte medpå listan

2007-03-21 @ 17:33:32
Postat av: Patrik

Jag var lite orolig över MGS2 också faktiskt. Iofs har man ju sitt gamla hederliga PS2, så det är ju ingen fara direk...men vafan, det har ju sagts att de "stora" titlarna skulle få prio. MGS2 måste väl ändå räknas som en sådan.

Förövrigt så ska jag till posten runt 10 imorrn och plocka upp min PS3:a :)

2007-03-21 @ 21:32:12
URL: http://www.enemyofmyenemy.net
Postat av: Meppe

Zone of the Enders 2 såg jag inte står med =(

2007-03-22 @ 00:15:23
Postat av: Jonas

Patrik: Varifrån har du besällt? Dustin har bekräftat min ps3:a men ännu inte skickat iväg den. Man skulle köpt den från någon mindre noga räknad butik....Fast klart kl är 10:10, du lär ju knappast vara här inne om du fått ditt paket kl 10 idag, så det blir nog inget svar..;)

2007-03-22 @ 10:11:23
Postat av: Jonas

Patrik: Varifrån har du besällt? Dustin har bekräftat min ps3:a men ännu inte skickat iväg den. Man skulle köpt den från någon mindre noga räknad butik....Fast klart kl är 10:10, du lär ju knappast vara här inne om du fått ditt paket kl 10 idag, så det blir nog inget svar..;)

2007-03-22 @ 10:11:35
Postat av: Patrik

Jonas: Jag beställde från CDON. Dock så har tydlien posten någon form av strul med sitt "hålla-koll-på -paket" -system, så de har inte en aning om vart mitt paker är säger de nu. Konstigt nog säger dom även att det ska vara framme klockan 15:00 senast. Logiskt?

Jag hoppas du får ditt PS3 imorgon Jonas. Jag vet hur irriterad jag själv skulle bli om jag inte fick det vid release =/

2007-03-22 @ 13:09:02
URL: http://www.enemyofmyenemy.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0