Recension: The Darkness

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
The DarknessWoo Bum-kon är vår tids värsta massmördare. 1982 dödade han 57 personer i Sydkorea innan han tog sitt eget liv. Det är en ofattbar siffra och ett ofattbar handling, och det går nog inte att uppskatta hur många människoliv hans hemska vansinnesdåd har påverkat.

The Darkness huvudrollsinnehavare Jackie Estacado har dödat över 300 personer under min spelsession, och han ska ändå vara hjälten i själva berättelsen. Det finns inga som helst tvivel om att spelet har förtjänat sin 18-årsgräns. Det här är inget barnspel, och det vore dumdristigt att tro något annat.

Det innebär dock inte att spelet skyr sitt ansvar med den ålderssättningen. Den brutalitet som visas upp är påtaglig, och enkelheten att utföra en avrättning (det är bara att skjuta när du är väldigt nära fienden) understryker bara känslan av att man befinner sig i en karg och lätt surrealistisk serietidningsvärld.

The DarknessThe Darkness baseras som ni kanske vet på serietidningen som ges ut av Top Cow. På sin 21-årsdag upptäcker maffiatorpeden Jackie Estacado att han besitter en mörk kraft. Eller besitter och besitter. Det är snarare så att han har blivit besatt av mörkret, som ger honom nya krafter samtidigt som den försöker ta över hans värdkropp. Det visar sig även att hans farbror Paulie - som är stadens maffiaboss - har fått för sig att Jackie inte längre är lojal, och försöker döda honom. Spelet går alltså ut på att försöka tämja kraften inom dig och slå ut din farbror, vilket som ni säkert förstår passar alldeles utmärkt för ett skjutspel i förstapersonsperspektiv.

The DarknessSjälva berättelsen är välskriven, med gedigna Grand Theft Auto-liknande dialoger som tillsammans med handlingen ökar spelets trovärdighet. Att spelet har utvecklats av svenska Starbreeze Studios märks i inledningssekvensen när utvecklarnas namn visas, samt i klottret som finns överallt i spelet. Att se att någon har skrivit "Döda alla" på en vägg känns lite småkul. Snacket mellan två vakter som håller utkik efter dig kan hålla på i flera minuter, och om man slår på en tv så finns det flera klassiska långfilmer som man kan kolla på. Det är just såna detaljer som får The Darkness att sticka ut från mängden och bli mycket mer uppslukande än vad jag först trott. Delarna av spelet som utspelas i en helvetisk version av första världskriget påminner så pass mycket om Hellraiser III: Hell on earth att jag hela tiden förväntade mig att Pinhead skulle dyka upp. Det var ett välkommet inslag som gav spelet en mardrömslik kvalitet som jag gärna sett mer av. Kolla in de första delarna av trailern nedan så förstår ni kanske vad jag menar.

The DarknessTyvärr så är The Darkness dock inte helt utan brister. I början av spelet använder man sig mestadels av en tentakel till att ta sig in i särskilda utrymmen, och styrningen av den är både bångstyrig och skapar ett visst åksjuksliknande obehag. Avsaknaden av en radar eller en användbar karta har lett till att jag irrat omkring en hel del utan att riktigt veta var jag befunnit mig eller vart jag varit på väg. Striderna är dessutom rätt obalanserade, och när man fått tag på vissa vapen eller lärt sig en viss taktik så går de ofta ut på att göra samma sak om och om igen. Nu låter det kanske som att striderna är tråkiga, vilket inte riktigt stämmer. Det finns en hel del saker man kan göra om man bara vill, men bristen på empati - både hos ens fiender och hos en själv - gör dödandet till en monoton syssla, vilket faktiskt är skälet till att jag inledde recensionen som jag gjorde.

I slutändan så är The Darkness mycket mer än bara ett skjutspel. Även om jag inte hade särskilt mycket sympati för Jackie och hans uppdrag så ville jag ändå veta hur det slutade. Starbreeze Studios har tagit med mig på en resa som känns mer som en film än ett renodlat spel, och i det femte och avslutande kapitlet så knyts det skräckinfluerade actionupplägget ihop på ett sätt som faktiskt berör. Demoversionen som släpptes på PlayStation Store för en dryg månad sedan gör inte spelet rättvisa, utan det bör att spelas från början till slut för att man ska uppskatta det till fullo. Jag kan därför helt klart rekommendera spelet för alla som gillar mörka actionspel. Förvänta er bara ingen alltför djup handling eller moraliska dilemman.


7/10



Kommentarer
Postat av: Markus

Jag tänkte bara säga att jag gillade Darkness väldigt mycket, spelet var lagom linjärt men jag kan väl även hålla med om att striderna är obalanserade. Däremot när man kommer till Hard efter att ha klarat spelet på Normal, så blir spelet mer utmanande, det är dock detsamma den biten jag spelat än så länge och jag antar att det inte kommer att ändra sig direkt...
Jag ångrar verkligen inte mitt köp i alla fall, och skulle rekommendera detta till folk som vill ha ett kul spel man kan lira lite då och då, utan att behöva lägga timmar i sträck för att komma in i det.

2007-09-02 @ 13:02:58
Postat av: Voodoo Doll

Jag tyckte inte alls om Demot man fick via PSN, spelet är inte heller något som intresserar mig.

2007-09-02 @ 22:11:09
Postat av: SPAHNER

Tjena Toby!
Vet att detta är helt off topic (du får gärna radera inlägget efter att du läst det)! Men jag tycker att det är MKT märkligt hur SIBA har börjat hantera kommande spel till PS3. Nya Sega Rally har stått som "BOKA"-knapp och releasedatum på sibas sida var 2007-09-01 (dvs. hela 20 dagar innan officiellt datum), nu har knappen ersatts av en "KÖP"-knapp och sedan står det att varan är tillfälligt slut bara. Känns som Siba försöker fånga upp en jäkla massa förbokningar genom att låtsas att de får spelen fortare.
Nåja... nu e det bara 18 dagar kvar att vänta! Burnout 5 blev framflyttat eller?

2007-09-03 @ 00:49:18
Postat av: Toby

SPAHNER: Det är ingen fara att gå offtopic ibland :)
Ja, det är rätt segt när företag gör sånt. Cdwow gör ju samma sak. De skriver att man kan köpa spelet, och sedan får man bara sitta och vänta på att de får in spelen och skickar dem.
Förresten så är det svenska releasedatumet är ju inte förrän den 28 september, så det är 25 dagars väntetid kvar :) Burnout har inte fått något officiellt datum, tyvärr.

2007-09-03 @ 13:54:34
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: SPAHNER

Toby: Aha... Början av 2008 är det väl spekulationer om iaf för Burnout 5. Resident Evil 5 flyttades väl fram ett helt år. :/

2007-09-03 @ 15:55:15
Postat av: Andreas Nilsson

Demot på PSN var underhållande men jag är lite generellt less på att styra fps-spel med joystick (som att peta näsan med boxningshandskar).
Bra och fyllig recension! Sådant ska premieras, särskilt när lite jobb läggs ner för att sprida värdefull info gratis till oss läsare :).
Vad gäller releasedatum så skulle jag A) aldrig köpa någon av SIBA B) det finns information om releasedatum på mer trovärdiga sajter som ign.com o dyl och C) det finns leverantörer som har bättre priser på spel (särskilt utländska om man vill köpa fler eller gå ihop några stycken, heja internationell konkurrens!).

2007-09-03 @ 23:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0