Gott nytt år!

2007 står för dörren, och snart släpps äntligen PlayStation 3 här i Europa (även om vi inte fått något exakt datum ännu), och med den en hel del spännande spel. Mina favoriter just nu är Motorstorm (särskilt Europaversionen med onlinestöd) och Resistance: Fall of Man (ska ge mig på onlinedelen snart), men det finns gott om spel jag inte testat ännu och ser fram emot. Kolla förresten in den senaste Motorstorm-filmen så förstår ni nog varför. (Nej, det är inte jag som spelar. Jag är mycket bättre än sådär :D)

 



Lair är en intressant titel som jag hoppas på att köra väldigt snart, och det kommer även sköna lir som Ninja Gaiden Sigma, två Final Fantasy-spel (XIII och Versus XIII), Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Warhawk och Assassin's Creed. Jag kommer att hålla koll på spelen i vinter och rapportera om dem bäst jag kan. Finns det några andra spel ni vill veta mer om? Säg till så ska jag se vad jag kan göra.

Jag avslutar 2006 med några bilder på Final Fantasy XIII. SquareEnix har sagt att de arbetar med att få till så här snygg grafik i själva spelen, och inte bara i mellansekvenserna. Det är något jag väntat på sedan jag såg introt i Final Fantasy VII för första gången.

Gott nytt år!





Japanska (och amerikanska) julklappar

fajtFör att göra väntan på europalanseringen ännu jobbigare för oss har Sony och Namco släppt varsin julklapp på PlayStation Store. Japanska och amerikanska PS3-ägare kan hämta Gran Turismo HD Concept helt gratis sedan i söndags, och från och med igår har japanska användare dessutom kunnat köpa Tekken 5: Dark Resurrection via PlayStation Store för ynka 2000 yen (125 kronor).

GTHD innehåller allt som GT-teamet hittills hunnit göra innan de bestämde sig för att satsa helhjärtat på Gran Turismo 5 (som tydligen ska släppas nästa år, även om spelserien alltid har haft problem med att följa schemat).

Tekken 5 är en konvertering av arkadversionen, och den är därför inte lika stor som t.ex. PlayStation 2-versonen, trots den högre upplösningen. Spelet tar upp 810 MB på hårddisken, vilket inte är mycket mer än en vanlig cd-skiva. Förmodligen så har filmsekvenserna tagits bort, men det kan jag leva med (det sägs dessutom att man kan hämta dem om man vill, men då tar spelet upp mer plats).

Båda spelen körs givetvis i maxupplösningen 1080p och lär finnas tillgängliga i mars när PS3:an lanseras här i Europa.

gthd

Ingen snö i jul? Köp en vit PS3:a istället

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

111957-95Sådär. Då har man klämt i sig tillräckligt med senapssill för att klara sig i ett år till då. Snön har dock lyst med sin frånvaro, men varför inte skaffa sig lite julkänsla med PS3:an?

Det är i alla fall vad PS3 Center har bestämt sig för att göra. En av killarna som driver sidan jobbar även på en bilfirma, och har helt enkelt lackat om hela höljet med vit lackfärg och lagt upp hela kalaset på Ebay. Världens första vita PS3, helt enkelt.

Det finns tyvärr två nackdelar för oss vanliga dödliga (läs: européer), nämligen att priset för närvarande ligger på 3000 dollar (ca 21000 kronor) och att de inte levererar den utanför USA.

Däremot så kan vi kolla in den och tycka att den är hur läcker som helst. Någon gång i framtiden så kommer det ju att komma fler färger (precis som med PS2), så se det som ett smakprov på vad som komma skall :)

God fortsättning.



Splinter Cell smyger in i mars

god julIgår gick Ubisoft ut med att de kommer att släppa Splinter Cell: Double Agent till PlayStation 3. En extra skön nyhet för oss här i Europa är att det släpps i samband med lanseringen i mars, så vi kommer att få köra det redan från dag ett. PlayStation 3-versionen kommer även att få lite extragodis - spelet kommer att utnyttja den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen i både enspelar- och flerspelarläget. Vi får ytterligare flerspelarkartor och utseenden (nej, den fula tomtemössan jag ritade dit tillhör inte nyheterna).

Till sist vill jag önska er alla en god jul! Hoppas att ni får fina presenter, så ses vi alldeles snart! Får låna hem PS3:an igen i början av nästa vecka, så om ni undrar över något så är det bara att skriva en kommentar.

En livs levande PS3

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Fick tillfälle att testa en fullt fungerande amerikansk PS3:a, med alla funktioner igång.

Först ut var Blu-Ray, med filmen "Into the Blue", som kanske inte precis är värsta höjdarrullen. Ljudet och bilden var det dock inget fel på, och 52-tumsteven med 1080p som kalaset visades upp på gjorde det till en knivskarp upplevelse. Första bilden visar menysystemet på skivorna, som är klart mycket mer lättmanövrerad än på DVD. Skillnaden mellan just DVD och Blu-Ray-filmen kan ni (typ) se på bild 4 även om min digitalkamera kanske inte är den bästa :) Det är i alla fall mycket bättre bild. Folk som står i bakgrunden och som tidigare varit formlösa massor har nu riktiga ansikten. Fräscht.



Näst på listan har vi bildvisningsfunktionen, som jag nämnt tidigare, och det finns två huvudsakliga lägen. En visar
snygga övergångar mellan bilderna (den zoomar lite in eller ut hela tiden, så att det ser riktigt levande ut) och den andra strör ut bilderna som om de vore polaroidbilder, medan skärmen rullar på i sidled. Med handkontrollen kan man styra riktning och hastighet, samt zooma in och ut. Hur läckert som helst.



Sedan har vi Internet-funktionerna, som jag fick se två olika utföranden av. Det första är själva webbläsaren (bild 1 och 2), som fungerar väldigt smidigt. Upp till 6 olika fönster kan vara öppna samtidigt, och själva växlandet mellan dem går smidigt. Den har för närvarande funktioner för Flash 7 (dock ej Flash 8, men det kommer nog snart), och sidor som YouTube fungerar helt felfritt.

Sedan har vi PlayStation Store, som är en butik/hämtningstjänst där man kan hämta kostnadsfria  tillbehör, minispel, trailrar, PSP-spel (både demoversioner av PSP-spel och gamla PS one-spel). När det kommer till minispelen så kan man hämta gratisversioner som innehåller ett fåtal banor, för att sedan köpa dem om de faller en i smaken. Gamla klassiker som Lemmings (bild 4 & 5) har fått uppfräschad grafik, men här finns även nya spel.



Cash Guns Chaos (bild 1-3) påminner om Smash TV, och använder samma kontrollmetod där du rör dig med den ena spaken och siktar med den andra. Demoversionen låg på ca 350 MB, och tog bara ett par minuter att hämta. Snabbt och smidigt, även om det vore trevligt att kunna göra sånt i bakgrunden (vilket ska fungera vid Europa-lanseringen). Den sista bilden visar själva butikens gränssnitt.



Blast Factor
är väl tänkt att vara motsvarigheten till Geometry Wars, men trots att det är snyggt och futuristiskt så kändes det kanske lite väl enkelt. Det kanske tar sig efter ett tag, men jag hade nog velat se lite mer röj redan från början. Minispelet jag är mest intresserad av heter fl0w, men det har inte släppts ännu (kommer i veckorna), så det får bli att testa det vid ett senare tillfälle.



Sist men inte minst har vi en funktion som jag är rätt förtjust i, nämligen "fjärruppspelningen". Genom att synka sin PSP med PS3:an kan man spela upp allt innehåll från sin PS3 (musik, film och bilder - dock inga spel) via den trådlösa uppkopplingen (se bild 1). Funkar hur bra som helst.

Fodralen till Blu-Ray-filmerna och PS3-spelen (bild 2) är lite mindre och smäckrare än vanliga DVD-skivor. De ser dessutom lite mer tåliga ut. Snygga och glansiga, helt enkelt, även om de kommer att sticka ut lite från de andra fodralen när de står i bokhyllan.

Till sist avslutar jag med en bild på själva kartongen. Vad mer kan jag säga? Så ser den ut :)








I det stora hela var det trevligt att testa alla funktioner. Det är synd att debugmaskinen jag fått låna inte har tillgång till dem, och jag hoppas på att få testa allt lite mer ingående inom en månad eller så. Mina tre favoritgrejer var bildspelsfunktionen, fjärruppspelningen och Blu-Ray. Mumsigt.

Förhandstest: Ridge Racer 7

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Helgens enda nyhet var som sagt endast Ridge Racer 7, då Lair inte ville fungera på min tv. Jag ska göra mitt bästa för att köra det i mellandagarna, men det dröjer nog till början av januari (alltså om typ två veckor).

Namco har släppt ett spel till varje PlayStation-lansering, och PS3:an är inget undantag. Nu släpper de det sjunde spelet i serien, och jag fick tillfälle att testa den färdiga USA-versionen.

Här handlar det om renodlad arkadracing. Upplevelsen är densamma som man får om man drar till en arkadhall, och det enda som saknas är egentligen ett myntinkast. Man börjar med att välja vilken bana man vill köra på och fordonet man vill bränna omkring med, och sedan är det bara att börja åka. Ni som redan har kört ett Ridge Racer-spel vet vad ni kan se fram emot, nämligen skarp grafik, höga hastigheter och dunkande technomusik. Som sagt så genomsyrar arkadkänslan verkligen hela spelet.

En rätt ny funktion i serien är själva turboboostandet (som introducerades i PSP-versionerna Ridge Racers och Ridge Racers ... erm ... 2), vilket i racingsammanhang numera har blivit ett absolut måste. Jag tror inte att det finns något racingspel numera som inte har den funktionen. Genom att sladda genom kurvor (man tar kurvorna i sidled, vilket ser rätt skumt ut) bygger man upp sin turbo, som sedan kan användas till att susa fram genom banorna. Med hjälp av olika anpassningsalternativ kan man dessutom utrusta sin bil med olika saker för att fylla på sin turbo på flera olika sätt, t.ex. att den endast kan fyllas på när man använder turbo, eller att den fylls på hela tiden. Bland de andra anpassningsmöjligheterna hittar vi specialdäck som får dig att bredsladda bättre och bättre motorer. Det ska enligt uppgift finnas fler än 200 000 olika kombinationsmöjligheter.







Spelet innehållet 20 bilar och 40 banor, vilket räcker ett bra tag. Man kan dessutom köra det online mot upp till 13 andra spelare från hela världen, samt hämta inspelade versioner av deras lopp och tävla mot dem. Onlinerankningen visar dessutom vem som ligger högst upp på listan, så det finns gott om motivation här att visa vad man kan.

Vad gäller grafiken så kör jag på mitt vanliga mantra: "Det ser helt sjukt snyggt ut". Med 1080p och 60 bildrutor per sekund så flyter det på helt otroligt smidigt. Under tiden jag hann köra det i helgen så började jag dock störa mig på den ultraöverdrivet klämkäcka kommentatorn som ständigt skrek uppmaningar till mig på fejkamerikanska. Spelet känns väldigt japanskt när det kommer till själva utförandet, med gräll techno och smått bisarra uttryck här och var. Men det har ändå en viss charm, även om jag föredrar ett lite mer ovårdat upplägg när jag spelar racingspel, typ som i Motorstorm.

Kort sagt: gillar man Ridge Racer-spelen så lär man inte bli besviken.

111957-57

Spelhelg nummer 2

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

111957-53Då är den här igen, den lilla svarta besten. Helgens spelskörd har fått två nya tillskott, nämligen drakryttarspelet Lair (släpps nästa år någon gång) och Ridge Racer 7 (finns redan i Japan och USA). De andra spelen, som redan finns förhandstestade, är Motorstorm, Resistance: Fall of Man, Genji: Days of the Blade och Formula 1: Championship Edition. Jag tänkte dessutom ta lite fler bilder den här gången. Är det något ni undrar över så är det bara att fråga. :)

Uppdatering: Halvdåliga nyheter. Just den här betaversionen av Lair verkar inte fungera på min standard-tv, så det måste vara något de inte har fixat ännu. Spelet är ju trots allt långt från färdigutvecklat. Bilden blir helt förvrängd, och det går inte att se något. Så helgens enda nyhet blir egentligen RR7, även om Motorstorm och Resistance är roliga ändå. Ska försöka testa Lair lite på måndag morgon när jag lämnar tillbaka maskinen. Under tiden håller jag mig till de andra spelen.

Registrera ditt online-ID nu!

111957-52Skynda er att registrera era användarnamn redan nu genom att klicka HÄR!

Bokningssidan öppnades inatt, så det är bara att sätta igång! När ni registrerat namnet har ni fram till början av 2008 på er att köpa en PS3 och bekräfta det, så se till att ni bokar ert namn nu så att det inte blir taget.

Själv hann jag boka "kaleii". YAY!

Namnet används i alla nätverksspel, samt vid inloggning i PlayStation Store, så välj det med omsorg. Jag tror att man behöver ett konto på playstation.com, men om du inte har det kan du lämna fälten för e-post och lösenord tomma och klicka på OK. Du bör kunna skapa ett nytt konto.

Släpps trean den tredje i tredje?

070303Threespeech anordnade ett PS3-evenemang i tisdags, där spelare fick träffa Phil Harrison, och under intervjustunden där berättade han en hel del spännande saker. Sonys finansår tar slut den tredje veckan i mars, och de har för avsikt att lansera systemet innan dess. De har antytt att den tredje i tredje vore ett väldigt bra datum, och jag kan inte annat än hålla med. Det vore ju helt perfekt.

Under veckorna som gått sedan systemet släpptes i Japan och USA så har den inbyggda programvaran uppdaterats flera gånger med diverse förbättringar (den aktuella versionen just nu är 1.31). Till lanseringen i Europa har de planerat följande funktioner:

  • Multitasking (ljud- och bilduppspelning i menyerna, menyåtkomst från spel)
  • Nya menyvisningsalternativ
  • Nya bakgrundsanimationer vid musikuppspelning
  • Nya fotoalbum
  • Minnesfunktioner för PlayStation Store (spara kundvagn etc)
  • PSP-fjärrhantering - strömma data från din PS3 till din PSP via trådlösa nätverk överallt i världen

Kommande uppdateringar under året kommer att innehålla en TiVo-liknande funktion (spela in program till hårddisken automatiskt) och funktioner för den kommande HDip-kameran.

111957-51Som SingStar-fantast så blev jag dessutom glatt överraskad av att låtarna man köper från SingStore (fyndigt namn) även kan spelas upp direkt från menyn, utan att man behöver starta spelet.

 

Spel som köpts via PlayStation Store ska tydligen även vara prisvärda, då den digitala distribueringsformen inte medför några extrautgifter. Så vi kan hoppas på att ett femtondollarspel faktiskt kostar ungefär hundra kronor. På tal om pris så sade Phil att PS3:an kommer att kosta 425 engelska pund som mest, vilket är typ 5700 kronor med dagens valutakurs. Med svensk moms så lär slutsumman då ligga runt 6000 kr, och inte 6500 som vissa befarat. Det här är ju som sagt inga definitiva siffror, men det låter i alla fall rätt lovande.

 Mer information kommer så fort den kommer in, vilket förhoppningsvis blir väldigt snart.

Cell-processorn beräknar för fulla muggar

MUGG!Det tredje avsnittet i "PS3 Stories" har precis släppts på den officiella europeiska PS3-sidan, och finns att se "här". Tanken är att de ska visa hur Cell-processorn kan hantera otroliga mängder data samtidigt, och detta exemplifieras med att vanliga processorer står i kö, medan Cell-processorn ... ehh ... står och staplar muggar. Ja, det låter kanske lite knasigt, men filmen förklarar ändå hur den funkar på ett rätt kul sätt. De två tidigare filmerna i som skapats i serien heter
High Definition (som visar hur saker sprängs snyggt i en pensionärs lägenhet) och Real Time, där vi får se boxare puckla på varandra som ett sätt att visa AI:t i PS3:an.

Hur som helst så är det rätt sköna filmer, och allt du behöver göra för att se dem är att följa länkarna och sedan klicka på fortsätt.

EA har 80 % kvar att leka med

111957-42
Electronic Arts vice styrelseordförande och visuella chef Glenn Entis har berättat i en intervju om skillnaderna mellan Xbox 360 och PlayStation 3 att EA hittills bara har utnyttjat 20 % av styrkan i PlayStation 3.

"Hela industrin vet att det har varit en utmaning. PlayStation 3 är en extremt avancerad maskin, och trots dess enormt höga potential så krävs det ändå väldigt mycket jobb. Jag tror att det kommer att ta ett tag innan utvecklarna låser upp kraften i den. I spelen som släppts nu har vi uppnått ungefär 20 % av PlayStation 3:s potential. Har det varit mer invecklat än vad vi trott? Ja, det har det nog. Det har förekommit en del oväntade utmaningar, men vi är helt säkra på att det kommer att bli en fantastisk spelmaskin på lång sikt."

Med tanke på att EA:s spel just nu ser riktigt läckra ut (även om man förstår att de fortfarande har en bit kvar att gå) så känns det rätt lovande att världens största spelutvecklare ser PS3:ans potential.

111957-43

En doft av järnnäve nummer 5

111957-40Nu är det officiellt att ryktet från i fredags om att Tekken 5 kommer till PS3 faktiskt stämmer.Tekken 5: Dark Resurrection kommer att finnas att köpa från onlinetjänsten PlayStation Store för under 15 dollar (typ en hundring) någon gång nästa år, och kommer att ta upp ca 800 MB på hårddisken. Det sköna är att det kommer att köras i den högsta upplösningen som finns till PlayStation 3, alltså 1920x1080 (1080p) - originalet till arkad kördes endast i töntupplösningen 640x480, så se till att du köper en fet tv  för att utnyttja upplösningen till fullo.



Bilderna kommer från den japanska webbsajten Impress Watch och visar bl.a. den nya spelbara figuren Jinpachi (slutbossen från arkad- och PSP-versionen som hittills inte varit valbar).

Fler nätverksnyheter

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Som jag rapporterat tidigare så har PS3 en onlinetjänst som heter PlayStation Network som kan användas till att hämta spel. PS3-ägare i USA kan nu hämta en drös PS one-spel för 6 dollar (typ 40 spänn) som de kan köra på sin PSP (och senare på sin PS3, men den funktionen är inte färdigutvecklad ännu). De fem spelen är snowboardspelet Cool Boarders, plattformsspelet Crash Bandicoot, golfliret Hot Shots Golf 2, spionskjutspelet Syphon Filter och det sköna fightingeposet Tekken 2, och de kommer att släppa en till omgång spel framåt nyår. Jag håller fortfarande tummarna för Jet Moto (eller Jet Rider som det hette här i Europa). Jag lägger in en mysig Jet Moto-bild, så att ni förstår dess storhet.

Toby <3 Jet Moto

På tal om Tekken, så har den anrika wepplatsen Tekken Zaibatsu läst ett rykte i den japanska spelbibeln Famitsu att Tekken 5: Dark Resurrection (som hittills bara finns till arkad och PSP) även kommer att finnas tillgänglig i en uppfräschad version via PlayStation Network för en billig slant. Tanken är väl att stilla fightingtörsten inför Tekken 6, så att inte Virtua Fighter 5 (se nedan) stjäl alldeles för mycket av uppmärksamheten.

Nya bilder på Virtua Fighter 5

Den numera klassiska fightingserien Virtua Fighter släpps snart i sin femte upplaga, och Segas hyllade epos kommer att släppas exklusivt till PlayStation 3. Det blir med andra ord en riktig kamp mellan Tekken och VF. Spännande :) Sega har i alla fall slagit upp dörrarna för den officiella webbplatsen alldeles nyligen. Den är ännu inte helt komplett, men de firar ändå lanseringen med en trailer (jag rekommenderar att ni pausar den och låter den läsas in helt, annars blir det rätt hackigt) och en drös skärmbilder. De sistnämnda har jag lagt in här nedan, och de är helt sjukligt snygga.

Spelet kommer att innehålla 17 slagskämpar, varav två är helt nya. De är den mexikanska brottaren El Blaze (som använder stridsstilen Lucha Libre) och den kinesiska slagskämpen Eileen, som använder en slags ap-kungfu som heter Kou-Ken (som jag hoppas uttalas "kåken"). Eftersom det står att spelet släpps i vår så är chanserna goda att det här blir ytterligare ett lanseringsspel här i Europa. Vi får hålla tummarna.



Håll till godo med de nya bilderna, och kolla gärna in trailern. Det är ju precis så här snyggt man vill att fightingspel ska vara. Jag brukar själv hålla mig till Tekken eller Soul Calibur, men det här ser helt klart intressant ut.

Ställ frågor till Phil Harrison

Den engelske konststudenten Ben skriver i sin blogg att han ska få en betald resa till London nästa tisdag. Där ska han få besöka den tre våning höga PlayStation-loungen 3Floors, spela PlayStation 3 och träffa Phil Harrison (chefen för Sony Worldwide Studios) för en intervju. Han ber nu allmänheten om förslag på frågor han ska ställa till honom, så om ni har några tankar så kan ni alltid gå dit och skriva ned dem (på engelska då). Om ni vill kan ni även ställa frågor här på svenska, så kan jag ställa dem åt er på hans sida.

Det ser ut att vara ett riktigt coolt ställe, och de ska tydligen ha 72-tumstv installerad. De hade visst en 54-tummare tidigare, men den var "för liten". *flämt*

Ny japansk PS3-reklam

På japansk tv rullar nu tre nya PS3-reklamfilmer, som faktiskt alla knyter an till saker jag skrivit om de senaste dagarna.

Den första tar upp anslutningsmöjligheterna mellan PS3 och PSP och kan ses här:





Den andra visar bildvisningsmöjligheterna (bl.a. det läckra bildspelet jag snackade om), samt de olika minneskortsstöden:





Den tredje är klart roligast, och är faktiskt reklam för Motorstorm. I den får vi se ungar som råkar ut för diverse småolyckor på lekplatser:




Humor!

Japanska reklamfilmer är alltid roliga att titta på (sök bara på "japanese advert" på youtube). Vi får se om de lyckas skapa lika knasiga reklamfilmer här i Sverige.

David Jaffe snackar om God of War 3

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

David Jaffe, som utvecklat God of War (och den kommande uppföljaren) till PlayStation 2, super till på en fest på Playboy Mansion och snackar vitt och brett om allt från God of War 3 (han har precis börjat tänka på det och är väldigt positiv) till den rörelsekänsliga handkontrollen (han tänker redan på roliga användningsområden) och onlinetjänsten PlayStation Network (hans minispel Calling All Cars kommer att säljas via den, och han tror och hoppas att det blir en minst lika stor onlinetjänst som Xbox Live).

Den ganska så informella videon är både oseriös och känns väldigt inofficiell, men är klart värd en titt. Killen verkar kul och trovärdig, och det är alltid roligt att se folk som är passionerade när det gäller sina jobb.

Obs! Spelsekvenserna som visas i videon är från God of War 2 till PlayStation 2, så det är ingen nästagenerationsgrafik.

Förhandstest: PlayStation 3-systemet

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Nu är PS3:an återlämnad för den här gången, så varför inte gå igenom själva systemet, med alla funktioner och data. Tyvärr så hade prototypversionen jag fick låna lite begränsad funktionalitet, men tack vare min gode vän INTERNET så har jag ändå tillgång till all information :)

När man startar upp PS3-systemet så spelas ett uppstartsljud som låter ungefär som en orkester som stämmer sina instrument. Det låter lite småmysigt. Själva menyn som sedan visas upp är otroligt lik den som används i Sonys bärbara PSP-system, och den är väldigt enkelt att navigera sig fram genom. Man kan ställa in diverse ljud- och bildinställningar för bästa resultat, samt ha olika profiler för olika användare. Tanken är att PlayStation 3 ska fungera som ett slags mediacenter i hemmet, och tack vare minneskortplatserna kan man kopiera in bilder, musik och videor på hårddisken. väl inne i systemet kan man med lätthet spela upp MP3-filer (och andra ljudformat) med snygga visuella effekter. För bildvisning finns flera olika bildspelsfunktioner, med allt från klassiska övergångar till ett läge som strör ut fotografierna på skärmen och låter dem glida förbi i sidled. Den kan även spela upp videofiler, antingen från hårddisken, från dvd-skivor eller från Blu-Ray-skivor, vilket är en av huvudfunktionerna i PS3:an. Blu-Ray är efterträdaren till DVD, och en skiva kan lagra upp till 50 gigabyte med data (en standard-dvd rymmer 4,7 gigabyte, så det är en del). Fördelen med formatet är knivskarpa filmer och grymt stora spel.

Systemet innehåller även en hel del onlinefunktioner, med en fullfjädrad webbläsare, en handelsplats (där man kan hämta avgiftsfria extrasaker samt köpa bonusmaterial) och kompislistor. Funktioner finns för både vanligt och trådlöst nätverk (det senare finns som standard i 60 GB-versionen, men kan installeras i efterhand på den med 20 GB). Man kan dessutom hämta mindre spel, samt demoversioner av fullängdspel, så att man kan testa titlar i förväg. Man kan dessutom chatta med sina vänner med hjälp av både headset och EyeToy-kamera.

Om man har en PSP så kan man dessutom använda den tillsammans med PS3:an, bl.a. i spel (t.ex. som backspegel i Formula One) och för att visa filmer. Man kan alltså sätta igång en film och få den direktuppspelad på sin PSP via det trådlösa nätverket. Ganska coolt, faktiskt.

Maskinen i sig är svart och glänsande, och väger uppemot fem kilo. Inget man lyfter med bara en hand, med andra ord, men i ärlighetens namn så kvittar det. Man rör inte precis maskinen särskilt ofta, och jag kan nästan lova att den enda knappen man använder ofta är när man trycker på den rörelsekänsliga skivutmatningsknappen. Då glider skivan ut från maskinen (som på en Macintosh). Inga luckor eller skivslädar som kan bli dammiga, utan bara en springa för skivorna. När man startar maskinen så kan man visserligen göra det genom att trycka på knappen på enheten, men det är ju mycket häftigare att bara trycka på PlayStation-knappen på handkontrollen. Det ökar verkligen maskinens lättillgänglighet, för det blir enklare att bara sätta igång den och använda den som en mediacentral när man slipper resa sig ur soffan.

Till slut vill jag avsluta med en av de viktigaste funktionerna, nämligen att den är så sjukt tyst. Visst, om man sätter örat bredvid maskinen så hör man fläkten, men det krävs att man är tillräckligt nära den för att man ska märka av ljudet. Att de har lyckats med sån kraftig ljuddämpning på en så kraftfull maskin är klart imponerande. Den avger dock en del värme från sidofläkten, så man bör nog se till att hålla högersidan fri från andra prylar för att försäkra sig om god ventilation. Hela strömtransformatorn och kylningssystemet är nämligen inbyggt, så man slipper stora och klumpiga strömaggregat som ligger och skräpar. Här är det bara en vanlig strömsladd som gäller.

Jag berättar med om själva handkontrollen vid tillfälle. Jag vill gärna spela lite spel som utnyttjar dess funktioner först. Det blir roligare så.

Förhandstest: Motorstorm

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Det fjärde och sista spelet jag fick testa i helgen är Motorstorm. Inga undertitlar eller extranamn, bara Motorstorm. Vi snackar renodlad körglädje i arkadbetonad rallyform. Men där vanliga racingspel tvingar dig att åka på en utsnitslad bana så låter Motorstorm dig ta dig fram precis som du själv vill. Ska du åka upp för backen och åka över broar, eller ska du hålla dig på marknivå och åka slalom genom terrängen? Eller varför inte skippa det där området helt och bränna rakt genom en karavanby och hitta en helt ny väg? Det är bara några av sakerna man måste tänka på när man kör, för valmöjligheterna är riktigt många. Blixtsnabba val leder till att man ständigt hittar nya genvägar genom banorna, som ändrar form beroende på vad som händer. Genom att bränna genom ett staket kan nya delar öppnas, medan välta ramper kan leda till att vissa delar blir mycket mer svårmanövrerade.


Själva kampanjläget heter ”Festival” och innehåller 21 olika evenemang som man låser upp biljetter till. För att vinna biljetterna måste man uppfylla förvalda kriterier, nämligen att komma bland de tre bästa på en viss bana med en viss typ av fordon (man kan välja mellan minst två fordon per lopp). Totalt så finns det typ ett halvt dussin olika banor, och minst sju olika fordonsklasser, och även om det kanske inte låter som världens flesta så är de riktigt stora, och de olika kombinationerna innebär helt skilda spelupplevelser. De ilsnabba motorcyklarna flänger omkring på banan och kräver en hel del precision för att man inte ska vurpa, medan de kolossala lastbilarna krossar allt motstånd. Strandlopporna studsar omkring och känns nästan okrossbara, men den förhoppningen krossas helt man prejas av en truck, missar ett hopp och bränner rakt in i en bergvägg. När rejäla krockar inträffar så saktas dock tiden ned, medan man sakta och majestätiskt roterar genom luften. Det är riktigt läckert att se detta, och man får en välbehövlig paus från det snabba åkandet.

För snabbt går det, oavsett vad folk har sagt eller undrat över. När man trycker in turboknappen och börjar bränna fram så blir kanterna på skärmen suddiga och man måste verkligen veta var man är på väg om man gör detta i mindre utrymmen. På banan Rock Hopper så går det så fort att det verkligen suger i magen när man hoppar omkring mellan avsatserna, och även om man skulle missa ett hopp så finns det ändå goda möjligheter att man kan fortsätta när man landat en sådär 30 meter längre ned. Banorna är som sagt helt enorma, och man har gott om utrymme att bana sin egen väg fram till mållinjen. Den artificiella intelligensen hos motståndarförarna är dessutom välutvecklad, och man kan lugnt säga att det förekommer en hel del rivalitet. Motorcykelförarna är t.ex. livrädda för lastbilarna, och det med all rätt. Lastbilarna gör nämligen allt de kan för att välta de små ettriga tvåhjulingarna. Det händer inte sällan att flera bilar framför en själv kraschar in i varandra och åker utför ett stup, bara för att de börjat preja varandra och tappat kontrollen över sina fordon. Det är med andra ord en väldigt organisk känsla att åka fram genom banorna.

Trots att jag har varit väldigt imponerad av grafiken i de andra tre spelen (Resistance, Formula One och Genji), så bleknar de i jämförelse med Motorstorm. Allt ser helt underbart ut, från reflektionerna på karosserna under solnedgången, till leran som stänker upp på bilrutan och hjulspåren som ligger kvar på banan under hela loppets gång. Om man pausar spelet så zoomar kameran in på din bil, och börjar sedan rotera runt den i Matrix-liknande ”bullet time”-anda. Man kan dessutom rotera kameran själv och zooma in och ut. Det är väldigt, väldigt imponerande.








Ljudet är också rätt kul upplagt. Eftersom man befinner sig på en stor utomhusfestival så spelas den röjiga musiken (bl.a. Spiritualized, Nirvana och Slipknot) ur jättelika högtalare som finns utplacerade runt om på banorna. Det ger ännu en dimension till spelet, och bidrar verkligen till stämningen.

Man kan även spela Motorstorm med Sixaxis-handkontrollens rörelsekänsliga styrning, men det känns inte helt hundraprocentigt. Jag har mestadels använt de analoga knapparna till att styra. Det känns som att den rörelsekänsliga kontrollen verkligen kommer att kunna utnyttjas till fullo i riktiga flygspel, t.ex. drakspelet Lair.


Spelet släpps den 14 december i Japan, och i USA och Europa i mars nästa år. Vi kommer dessutom att få onlinefunktioner, och det känns som att det verkligen kommer att göra Motorstorm till en solklar klassiker.


Som ni förmodligen redan förstått så är jag barnsligt förtjust i det här spelet, och det har verkligen varit helgens höjdpunkt. Saken är faktiskt den att jag tänker köra det i några timmar till nu. Sammanfattningen av själva enheten får vänta till i morgon. Jag har inte många timmar kvar tills jag måste lämna igen konsolen för den här gången, och jag tänker inte spilla någon mer tid med att sitta och skriva. Sayonara!

Förhandstest: Genji: Days of the Blade

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Vi går vidare med Genji: Days of the blade, som är en direkt uppföljare till PS2-spelet som släpptes för ett år sedan. Det är ett japanskt actionspel i tredjepersonsperspektiv. Lite samurajer, lite övernaturliga monster, lite helvilda actionscener och drösvis av maktkamper. Början av spelet är väldigt likt originalet, och man får än en gång spela som huvudpersonerna i ettan, nämligen den snabbe Yoshitsune och den kraftfulle Benkei. Men snart dyker det upp två nya spelbara figurer, nämligen den smidiga prästinnan Shizuka och allroundkillen Buson, slutbossen i ettan (omigawd, spoiler alert), men vars kropp blivit besatt av en gud. Och det är här en av nyheterna kommer in, nämligen att man med en snabb tryckning på en av riktningsknapparna kan byta mellan de fyra under stridens gång. Det ger upphov till rätt varierade strider, vilket är tur med tanke på att det finns så otroligt många sådana. Det är inte sällan som man har typ tio fiender mot sig samtidigt, och då är det rätt användbart att kunna växla mellan olika stilar. Jag tyckte dock att det blev lite väl mycket strider mot vanliga fotsoldater, och man bara matade sig genom dem i hopp om att komma vidare i handlingen.

När man besegrat tillräckligt med fiender så fylls ens kraftmätare, och när den är full så kan man aktivera kamui-läget. Då förflyttas man till en annan dimension där man snabbt kan besegra sina fiender genom att trycka på symbolknapparna som visas på skärmen. I originalet så visades de väldigt slumpmässigt och snabbt, men här så har man gott om tid på sig. Tyvärr så blir det lite väl enkelt, så en stor del av utmaningen försvinner. Det förekommer dock en del roliga bosstrider, som även de kräver särskilda knapptryckningar (tänk bosstriderna i God of War), och det är här som Genji är som roligast. Storslagna strider mot horder av fiender med en jätteboss i mitten som man verkligen måste slå sig fram till är en riktig hit, och det är synd att resten av spelandet känns som en transportsträcka till de delarna.

 



 

 



Handlingen är klassisk, med politiska intriger, överdådiga fältslag och övernaturliga krafter. Saken är den att själva spelet (precis som ettan) är lika klassiskt det. Man dunkar sig fram genom nivån, dödar bossen och går vidare med handlingen. Och så fortsätter det, på både gott och ont. Men trots att det kanske känns rätt repetitivt så är det ändå ett av de snyggare spelen jag kört, och det passar alldeles utmärkt som debutspel till PlayStation 3 just nu. Men när PS3:an släpps här i Europa i mars så kommer det att finnas fler spel på marknaden. Ett av dem kommer förhoppningsvis att vara det hajpade Heavenly Sword. Om det släpps då finns det en risk att Genji, med sitt gedigna men ändå ganska okomplicerade upplägg, kommer att falla lite i skymundan.

Hur som helst så är det ett välgjort actionspel, och om man är ute efter ett renodlat sådant så kommer man inte att bli besviken av Genji. Vi får se hur det står sig i jämförelse med liknande spel efter en rejäl spelomgång. Jag får återkomma i frågan när jag haft mer än en helg på mig att köra det.

Förhandstest: Formula One - Championship Edition

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Okej, så idag fick jag tillfälle att testa de andra spelen, och jag tänkte börja med att berätta lite om Formula One - Championship Edition. Saken är den att det här är ett formel 1-spel i helt vanlig ordning. Skillnaderna mot PlayStation 2-versionen är helt enkelt att grafiken är helt överlägsen. Vi snackar om grymt skarp grafik med urläckra ljus- och reflektionseffekter och glänsande bilar.

Betaversionen jag testade hade endast två banor, så det gick rätt fort att ta sig genom vad som erbjöds. För folk som inte är sådär jätteskickliga på att köra formel 1 finns det gott om hjälpmedel, från virtuella väglinjer som man rekommenderas att följa och sladdkontroll till automatisk inbromsning inför kurvor och en hel del annat. Jag slog givetvis på allihop, vilket gjorde det hela till en riktigt trevlig upplevelse, och jag vann mitt första lopp efter bara två försök. Jag måste dock erkänna att det inte precis kändes som en simulator, då jag mestadels tryckte gasen i botten och prejade bort de andra bilarna. På något sätt så trodde jag inte att det gick till på det sättet i verkligen, så jag slog av alla hjälpmedel och testade på det sättet i stället. Och visst, det blev en rätt rejäl skillnad (jag kom inte ens i mål).







Om man är ett fan av sporten så är det här ett klockrent spel. Alla de senaste och officiella stallen, förarna, banorna och kommentatorerna finns där. Men när jag prejade mig fram till förstaplatsen och kände att jag gärna hade haft en granatkastare monterad på min bil så vart det pinsamt uppenbart att det här inte är spelet för mig. Ett måste för alla redan frälsta, med andra ord.

Förhandstest: Resistance: Fall of Man

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Rent inledningsvis kan jag börja med att berätta att jag tänkte köra alla fyra spel idag, i alla fall en stund. Sedan tänkte jag skriva en kort sammanfattning av dem alla, för att sedan gå vidare och berätta mer utförligt om alla spelen.

Det gick sådär.

Klockan tio idag började jag köra Resistance: Fall of Man... nu har jag precis tagit en matpaus från spelandet av... ja, just det ... Resistance.

 

För er som inte vet vad det här är för spel så kan jag berätta att det är ett klassiskt skjutspel som utspelas i förstapersonsperspektiv. Spelet utspelas i en alternativ värld där andra världskriget aldrig inträffade. År 1949 så invaderades jorden av den utomjordiska rasen Chimera, som snabbt tog över så gott som hela Europa. USA stängde sina gränser helt, men bestämde sig i juni 1951 för att försöka frita England. Chimera  infekterar människor och förvandlar dem till diverse monster, och det är just dessa man kämpar mot, med olika varianter som man får möta. Tänk er en kombination av filmerna 28 dagar senare, Aliens, Världarnas krig och Rädda menige Ryan. Ett andravärldskrigsspel med science fiction-inslag, helt enkelt.

Grafiken är riktigt snygg, med högupplösta texturer och sanslöst läckra specialeffekter. Till exempel tryckvågseffekten som visas när man skjuter sönder tunnor och minor är hur läcker som helst. Nu har inte jag någon lyxig HDTV hemma, så jag har inte kunnat njuta av spelet med hög upplösning, men det ser ändå grymt bra ut på min 32-tums widescreen-tv. Det ska bli kul att spela det på en riktigt bra tv med upplösningen 720p snart. Man sugs verkligen in i spelet, och jag kom på mig själv med att instinktivt backa in i hörn när fienden anföll mig. Det blir riktigt stämningsfullt ibland, jag måste faktiskt säga att avsaknaden av vibrationerna i handkontrollen inte spelar någon större roll. Det händer så pass mycket runt omkring en, och det är så snyggt, att man inte behöver vibrationerna för att känna att man är mitt i stridens hetta.

Spelet utnyttjar dessutom den rörelsekänsliga kontrollen, men på ett lite mer annorlunda sätt än man tänkt sig. Om man blir påhoppad av en fiende så ska man nämligen skaka handkontrollen för att slå sig fri, och det blir nästan lite panikartat när de likt zombier försöker brotta ned dig på marken.








Sedan har vi själva vapnen. Utvecklaren Insomniac ligger bakom den färgglada PS2-skjutspelsserien Ratchet & Clank, och trots skillnaderna mellan spelen så är två saker samma i dem båda, nämligen vapenbyte och den enorma vapenarsenalen. När du trycker in R2-knappen pausas spelet medan menyn öppnas. Där får du i lugn och ro välja exakt vilket skjutvapen du vill använda dig av, för att sedan släppa knapparna och genast återvända till striden. Och tack vare att det är Insomniac som ligger bakom spelet så kan man se fram mot mängder av fantastiska prylar, från målsökande maskingevär till prickskyttegevär som saktar ned tiden. Fast det helt klart coolaste vapnet heter Auger, och när du stöter på fiender med den för första gången verkar den bara skjuta energikulor. Det är dock när du tagit skydd och bidar din tid som du märker att du ändå blir träffad. Hur kommer det sig? Jo, kulorna går nämligen långsamt genom väggen eller hindret och träffar dig. Den frustrerande känslan av att inte kunna gömma sig någon stans uppvägs dock när man själv får tag på vapnet. Det hela ger upphov till riktigt intressanta strider, då du i vissa fall inte ens behöver se ditt byte för att träffa.

Kort och gott så finns det inte så himla mycket att klaga på. Striderna är stenhårda, fienderna är tillräckligt varierade, handlingen är riktigt bra, vapnen är ursköna och grafiken är läcker. Jag har mött riktigt många fiender på skärmen samtidigt utan att bilduppdateringen har försämrats. Det här är ett gediget skjutspel, helt enkelt. Jag har inte spelat det i samarbetsläget (det ska tydligen gå) eller online, men jag har läst på annat håll att det ska fungera alldeles utmärkt.

Helt klart ett klockrent köp för alla som gillar action. Nu har jag inte spelat det tillräckligt för att ge det ett slutgiltigt betyg, men det ligger i alla fall väldigt högt upp på skalan.

Sådär, då var det klart. Nu ska jag ta igen mig en stund. Återkommer senast imorgon med mina intryck av maskinen, och sedan de andra spelen. Har ni några frågor så är det bara att skriva en kommentar :)

Spelhelgen kan börja!

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Nämen! En liten PS3:a. Under min tv! Kan det vara sant? Yes box!

Jag har fått låna hem en PlayStation 3 över helgen, med fulracingspelet Motorstorm (jaaa, äntligen!), skjutspelet Resistance: Fall of Man (otäcka aliens!), fightingspelet Genji 2 (jättekrabbor med svaga punkter!) och det läckra racingspelet Formula 1 (erm... vroom vroom!). Jag har lagt av luren, tvångsmatat katten med mat för tre dagar, beställt två hundra pizzor och skickat min fru till sina föräldrar*.
      
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
   
  
  
   * kan innehålla spår av lögner

Ni kan se fram emot många rapporter under helgens gång. Hittills har jag hunnit köra Motorstorm i en dryg timme, och jag kan lugnt säga att det är bland det coolaste jag någonsin kört hittills. Helgen är helt vigd åt spelande, och jag tar gärna emot förslag på saker ni vill se. Har ni några frågor? Har ni några önskemål gällande vilket spel jag ska börja med? Skriv en kommentar så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till.

Vi ses imorrn!

GTHD? Pah, old news!

Två dagar efter att jag snackat om GTHD så rapporterar Gamereactor att Polyphony Digital tänker lägga ned arbetet med den upphottade versionen av GT4. I ett pressmeddelande från seriens skapare Kazanori Yamauchi. Planen är i stället att tänka lägga allt krut på Gran Turismo 5. Men allt är inte förlorat, för arbetet de hittills hunnit med kommer att läggas ut helt gratis på den japanska versionen av PlayStation Network på julafton i år. Man får hoppas att de även släpper den kostnadsfria versionen i USA och sedan Europa när det blir dags.

God jul

Om vi i stället ska fokusera på renodlat goda nyheter kan jag glatt berätta att det ser ut som att jag kommer att viga hela helgen åt att spela PlayStation 3. Jag kommer att berätta mer inom kort, men om ni har några frågor om maskinen eller vissa spel så är det bara att ställa dem så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem. Förvänta er gott om uppdateringar i helgen, som helt klart kommer att gå i spelets tecken.

hits