Förhandstest: Resistance: Fall of Man

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Rent inledningsvis kan jag börja med att berätta att jag tänkte köra alla fyra spel idag, i alla fall en stund. Sedan tänkte jag skriva en kort sammanfattning av dem alla, för att sedan gå vidare och berätta mer utförligt om alla spelen.

Det gick sådär.

Klockan tio idag började jag köra Resistance: Fall of Man... nu har jag precis tagit en matpaus från spelandet av... ja, just det ... Resistance.

 

För er som inte vet vad det här är för spel så kan jag berätta att det är ett klassiskt skjutspel som utspelas i förstapersonsperspektiv. Spelet utspelas i en alternativ värld där andra världskriget aldrig inträffade. År 1949 så invaderades jorden av den utomjordiska rasen Chimera, som snabbt tog över så gott som hela Europa. USA stängde sina gränser helt, men bestämde sig i juni 1951 för att försöka frita England. Chimera  infekterar människor och förvandlar dem till diverse monster, och det är just dessa man kämpar mot, med olika varianter som man får möta. Tänk er en kombination av filmerna 28 dagar senare, Aliens, Världarnas krig och Rädda menige Ryan. Ett andravärldskrigsspel med science fiction-inslag, helt enkelt.

Grafiken är riktigt snygg, med högupplösta texturer och sanslöst läckra specialeffekter. Till exempel tryckvågseffekten som visas när man skjuter sönder tunnor och minor är hur läcker som helst. Nu har inte jag någon lyxig HDTV hemma, så jag har inte kunnat njuta av spelet med hög upplösning, men det ser ändå grymt bra ut på min 32-tums widescreen-tv. Det ska bli kul att spela det på en riktigt bra tv med upplösningen 720p snart. Man sugs verkligen in i spelet, och jag kom på mig själv med att instinktivt backa in i hörn när fienden anföll mig. Det blir riktigt stämningsfullt ibland, jag måste faktiskt säga att avsaknaden av vibrationerna i handkontrollen inte spelar någon större roll. Det händer så pass mycket runt omkring en, och det är så snyggt, att man inte behöver vibrationerna för att känna att man är mitt i stridens hetta.

Spelet utnyttjar dessutom den rörelsekänsliga kontrollen, men på ett lite mer annorlunda sätt än man tänkt sig. Om man blir påhoppad av en fiende så ska man nämligen skaka handkontrollen för att slå sig fri, och det blir nästan lite panikartat när de likt zombier försöker brotta ned dig på marken.








Sedan har vi själva vapnen. Utvecklaren Insomniac ligger bakom den färgglada PS2-skjutspelsserien Ratchet & Clank, och trots skillnaderna mellan spelen så är två saker samma i dem båda, nämligen vapenbyte och den enorma vapenarsenalen. När du trycker in R2-knappen pausas spelet medan menyn öppnas. Där får du i lugn och ro välja exakt vilket skjutvapen du vill använda dig av, för att sedan släppa knapparna och genast återvända till striden. Och tack vare att det är Insomniac som ligger bakom spelet så kan man se fram mot mängder av fantastiska prylar, från målsökande maskingevär till prickskyttegevär som saktar ned tiden. Fast det helt klart coolaste vapnet heter Auger, och när du stöter på fiender med den för första gången verkar den bara skjuta energikulor. Det är dock när du tagit skydd och bidar din tid som du märker att du ändå blir träffad. Hur kommer det sig? Jo, kulorna går nämligen långsamt genom väggen eller hindret och träffar dig. Den frustrerande känslan av att inte kunna gömma sig någon stans uppvägs dock när man själv får tag på vapnet. Det hela ger upphov till riktigt intressanta strider, då du i vissa fall inte ens behöver se ditt byte för att träffa.

Kort och gott så finns det inte så himla mycket att klaga på. Striderna är stenhårda, fienderna är tillräckligt varierade, handlingen är riktigt bra, vapnen är ursköna och grafiken är läcker. Jag har mött riktigt många fiender på skärmen samtidigt utan att bilduppdateringen har försämrats. Det här är ett gediget skjutspel, helt enkelt. Jag har inte spelat det i samarbetsläget (det ska tydligen gå) eller online, men jag har läst på annat håll att det ska fungera alldeles utmärkt.

Helt klart ett klockrent köp för alla som gillar action. Nu har jag inte spelat det tillräckligt för att ge det ett slutgiltigt betyg, men det ligger i alla fall väldigt högt upp på skalan.

Sådär, då var det klart. Nu ska jag ta igen mig en stund. Återkommer senast imorgon med mina intryck av maskinen, och sedan de andra spelen. Har ni några frågor så är det bara att skriva en kommentar :)


Kommentarer
Postat av: Isno

Grymt bra recension.

Spelet verkar ju vara helt grymt. Nästan så att man dra till Japan och köpa en PS3 nu.

En liten fräck fråga kanske, men är det ett bättre, eller sämre spel än GoW?

2006-12-02 @ 23:22:38
Postat av: Toby

Isno: Tackar :) Jo, jag ser verkligen fram mot att få lite mer tid på mig att köra genom hela spelet. Vad gäller GoW så måste jag erkänna att jag inte spelat det själv, men jag har läst om det och sett videor. Båda spelen verkar ha sina egna styrkor: GoW verkar vara mer stenhård action än RFoM, medan RFoM anses vara lite mer mångfacetterat och strategiskt. Spelen skiljer sig ju en del också, bl.a. perspektivet (förstaperson i RFoM och tredjeperson i GoW). Och även om det inte spelar någon roll just nu så får man ju inte glömma att det här är ett releasespel, medan GoW släpptes 1 år in i 360:ns livscykel.

Saken är väl den att det är två olika spel som bara finns på vardera plattform. Mer än så kan jag inte säga förrän jag spelat dem båda. :)

2006-12-02 @ 23:40:50
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Pumpkin Eater

Trevlig förtitt. Men jag förväntar mig att du kommer att svara ingående på alla frågor jag ställde på GR's forum också. B)

Har du spelat något FPS som varit roligare än det här? I så fall vilket?

Kommer definitivt bli ett av de första spel jag införskaffar. Verkar vara ett måste det här...kommer att bli en väldigt dyr PS3-release känner jag på mig.

2006-12-03 @ 01:09:10
Postat av: Toby

Pumpkin Eater: Haha, du får väl ställa dem här i stället, så kan jag svara på dem. Jag kan säga att senast jag hade så här kul i ett FPS var när jag körde Marathon (Bungies första FPS) till Mac. Det är t.ex. mycket roligare än det första Killzone (som jag faktiskt gillade väldigt mycket). Handlingen är faktiskt gedigen hittills, och jag gillar konceptet med att det utspelas på 50-talet.

2006-12-03 @ 10:47:36
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Pumpkin Eater

Suck, ok då. Du vinner den här gången.... B)

MMmmarathon. Kommer ihåg när jag satt och spelade dödsmatcher i Macsalen på högskolan. Fruktansvärt kul på den tiden. Raketgeväret ägde.
Killzone var dock en besvikelse för mig, mest pga av den kassa bilduppdateringen men även de dryga kamraterna som blockade som värsta CS-noobarna och trottarkanterna man inte kunde ta sig över för att man skulle gå längs en snitslad bana. Men det var en bra tanke som förhoppningsvis blir bättre i nästa version.

Här kommer ett urval av de frågor som fortfarande känns aktuella efter din förtitt men tyvärr inte begränsade till Resistance.

1. Hur är laddningstiderna/avbrotten (gärna i sekunder) på Resistance: Fall of Man och Motorstorm? Laddar det tidigare medan man spelar eller måste man vänta med en laddningsskärm mellan varven?

3. Hur är fysiken och miljön i R:FoM? Är objekten förstörbara eller bara vissa eller inga? Är det lika befriande som i black att gå lös med vapnen på byggnader och annat?

5. Hur funkar gyrot i R:FoM och Motorstorm? Är det nånting att ha eller är det en usel ersättning för en förlorad rumble?

6. Använder spelen (ovan) hårddisken för att minska laddningstider eller kör de allt från skivan?

7. Hur många banor är det i Motorstorm? Finns det någon variation från det bergiga ökenlandskapet eller är det allt man kan förvänta sig?

2006-12-03 @ 11:51:50
Postat av: Toby

Tjenix! Jag är mitt uppe i uppdateringen, så jag tänkte bara svara lite snabbt på dina frågor. (jag gillar din numrering) :D

1) Laddningstiderna/avbrotten i RFoM är rätt korta, men de finns där. När man kommer till en ny del så laddar spelet i typ fem-tio sekunder, men det finns ofta lite information att läsa och liknande. I Motorstorm är det dock lite längre tider, men tänk på att det här är en betaversion, och kodoptimering brukar ske rätt sent i spelets utveckling. Jag tror och hoppas att det kommer att fixas sen. Inga förinläsningar sker i något av spelen vad jag har märkt.

3) Fysiken är bra RFoM, och man kan flytta grejer runt om i världen (t.ex. biljardbollar). Rutor får sprickor eller krossas, och saker kan börja brinna. Allt är dock inte lika förstörbart som i Black.

5) Gyrot i RFoM funkar som jag beskrev det ovan. I Motorstorm kan man styra med det, men det är inte det optimala sättet att köra. Jag tror att gyrofunktionen bäst kommer till sin rätt i flygspel, där man verkligen kan utnyttja det till fullo. Avsaknaden av vibrering spelar ingen större roll.

6) Inte på debugmaskinen jag har lånat, men den verkar ha lite begränsad funktionalitet, så det kan vara så att det finns i de färdiga versionerna (av både konsolen och spelen).

7) Det är mycket bergigt landskap, fast det kan finnas annat också. Har inte hunnit kolla det. Antal banor får jag kolla upp sen, så du får kolla mitt förhandstest senare i kväll eller i morgon.

Sådär :D

2006-12-03 @ 17:45:35
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Andreas

"Nu har inte jag någon lyxig HDTV hemma, så jag har inte kunnat njuta av spelet med hög upplösning, men det ser ändå grymt bra ut på min 32-tums widescreen-tv."

Det här var precis vad jag ville höra (=

Är så orolig för att om man införskaffar en PS3 och inte sitter där med en HDTV samma dag så kommer man känna sig snuvad på den bra grafiken.

2006-12-21 @ 00:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0