Guitar Hero III: Legends of Rock

Guitar Hero III

Finns det någon som kan ha missat Guitar Hero-serien? Spelet har ju fått uppmärksamhet från alla håll och kanter, och det enda som egentligen överskuggat dess popularitet bland "icke-spelare" är nog Wii från Nintendo. En vän till mig berättade lyriskt om hur han och hans pappa (som aldrig rört ett spel) kört det tillsammans, och jag har flera vänner som alltid drar fram spelet på sina fester.

Själva spelserien har utvecklats av Harmonix, som ligger bakom de klassiska rytmspelen Amplitude och Frequency till PS2 (det förstnämnda tillhör en av mina absoluta favoriter i genren). Nu har Harmonix gått vidare och håller på att utveckla Rock Band, men eftersom det med största sannolikhet inte släpps i Europa nu i år så sätter jag all min tilltro till utvecklaren NeverSoft som tagit över utvecklingen av spelet. NeverSoft är gänget som legat bakom spelen i Tony Hawk-serien, så det här är inga nykomlingar i branschen precis.

För er som inte spelat ett Guitar Hero-spel kan jag berätta att man håller i gitarren (se bild 1) precis som en vanlig gitarr. På skärmen (se bild 4) så kommer det olikfärgade segment mot dig, och du måste trycka på motsvarande knapp på gitarren i takt till musiken. Gör du rätt fylls din rockmätare på och om du missar en not så sjunker den. Om den töms helt så är spelet över. Genom att träffa flera noter i rad fyller du på stjärnmätaren, och när den är fylld kan du använda tremolotillbehöret till att få extra mycket poäng. Jag kan inte spela gitarr för fem öre, men spelet är helt klart underhållande för såväl spelälskare som folk som gillar gitarrer i allmänhet.



Guitar Hero III innehåller en del nyheter. För det första så är gitarren trådlös som standard, vilket alltid är trevligt. Sedan har NeverSoft lagt in en del nya funktioner för flerspelarläget. När man spelar med eller mot varandra kan man använda olika attacker mot sin motståndare, t.ex. att tillfälligt spegelvända spelarens knappar eller göra skärmen suddig. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att uppskattas av folk som inte är vana vid spel, men med lite tur så går det att stänga av just den funktionen.

En annan stor nyhet är att GH3 kan spelas online. Det här kan bli riktigt kul om de lyckats få till det. Jag har hört att folk har varit skeptiska till det, med tanke på att en dålig uppkoppling kan förstöra hela spelupplevelsen. Men Amplitude hade t.ex. ett fenomenalt onlineläge som fungerade felfritt, så jag hoppas att NeverSoft lyckas förmedla arvet från Harmonix och skapa en smidig onlineupplelsele.

Fler än 30 låtar har avslöjats hittills. Typ hälften av dem är dessutom originalversionerna, medan de andra är väldigt lika covers.
  • 3's and 7's av Queens of the Stone Age
  • Barracuda av Heart
  • Cherub Rock av Smashing Pumpkins
  • Cities on Flame with Rock and Roll av Blue Öyster Cult
  • Cult of Personality av Living Colour
  • Even Flow av Pearl Jam
  • Go That Far av Bret Michaels Band
  • Knights of Cydonia av Muse
  • La Grange av ZZ Top
  • Lay Down av Priestess
  • The Metal av Tenacious D
  • Miss Murder av AFI
  • Mississippi Queen av Mountain
  • My Name Is Jonas av Weezer
  • The Number of the Beast av Iron Maiden
  • One av Metallica
  • Paint It, Black av The Rolling Stones
  • Paranoid av Black Sabbath
  • Raining Blood av Slayer
  • Reptilia av The Strokes
  • Rock and Roll All Nite av Kiss
  • Rock You Like a Hurricane av Scorpions
  • Sabotage av Beastie Boys
  • School's Out av Alice Cooper
  • She Bangs the Drums av The Stone Roses
  • She Builds Quick Machines av Velvet Revolver
  • Slow Ride av Foghat
  • Suck My Kiss av Red Hot Chili Peppers
  • Talk Dirty to Me av Poison
  • Through the Fire and Flames av DragonForce
  • Welcome to the Jungle av Guns N' Roses

Det är inte helt spikat att alla de här låtarna kommer att hamna i den europeiska versionen av spelet, men Zach FountainRedOctane har berättat att de tänker presentera flera nya låtar för Europa nästa vecka på Games Convention i Leipzig.

Guitar Hero III: Legends of Rock släpps i oktober i USA, medan vi i Europa förmodligen kommer att få det i november. Förvänta er mer om spelet inom kort. Under tiden kan ni kolla in trailern nedan.


Kommentarer
Postat av: Patric

Jag gillar verkligen dom 3 sista sekunderna av videon^^
Ne men allvarligt talat, bra skrivet. Jag kommer garanterat köpa Guitar hero III till PS3. Jag har spelat Guitar hero II som besatt sedan i julas. Okej, lite pauser har jag haft ;)

2007-08-16 @ 01:12:14
Postat av: Toby

Patric: Haha, det missade jag. Nåväl, det är inte så mycket att göra åt saken :P

2007-08-16 @ 10:10:44
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Johan

Jora, verkar trevligt... underbart att höra lite Tenacious D där i inledningen.

2007-08-24 @ 23:30:19
Postat av: Bettie

har precis fatt hem rock band :)

2007-11-20 @ 18:31:58
URL: http://www.bettiesgalleria.com/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0