Heavenly Sword

Heavenly SwordJag har varit intresserad av Heavenly Sword ända sedan jag läste utvecklarnas speldagbok i den engelska tidningen Edge för en sådär 4 år sedan (som numera finns att läsa här). Den är extremt intressant och jag rekommenderar verkligen en genomläsning. Nu börjar i alla fall releasedatumet äntligen närma sig, och allt mer information har börjat dyka upp om spelet. Den officiella webbplatsen har öppnats, och utvecklarna Ninja Theory har dessutom en egen bloggIGN. I kommentarsfältet så svarar spelets producent Mat Hart på några frågor, och kläcker ur sig följande läckerbit:

"Jag kan bekräfta att vi kommer att släppa ett demo för Heavenly Sword... och det inom kort! Demot kommer att hämtas via Playstation Network... så håll utkik efter det inom den närmsta framtiden... och då menar jag verkligen den närmsta framtiden!"

Nu är det ju svårt att säga exakt när han menar, men med tanke på att E3-mässan bara är en vecka bort så finns det goda möjligheter att vi kommer att få ett demo redan nästa fredag. Det vore helt fantastiskt, då det verkligen kliar i mina fingrar. Han berättar också att det inte kommer att släppas en samlarutgåva av spelet, men att de valt att släppa så mycket extramaterial som möjligt på skivan.




Heavenly Sword handlar om krigerskan Narikos sista dagar. I ett desperat försök att sätta stopp för kung Bovans (spelad av Gollum- och King Kong-skådespelaren Andy Serkis) armé drar hon det himmelska svärdet. Problemet är dock att svärdet endast får användas av gudar, och det börjar sakta men säkert suga ut hennes livskraft. Hon bestämmer sig då att använda vapnets enorma styrka till att krossa kung Bovan, och ger sig av för att befria sitt land. När spelet börjar ligger Nariko för döden, och man får se en återblick av hennes tre sista dagar i själva spelmomenten, för att bättre förstå omständigheterna kring hennes öde.




Intressanta speltekniska detaljer är bl.a. att det finns tre olika stridsställningar (snabbhet, kraft och avstånd) som kan användas till att variera själva striderna. Man kan dessutom använda så gott som allt som finns i ens omgivning som ett vapen, bl.a. stolar, bord och andra fiender. Tanken är att det ska kännas som en enda lång actionfilm, och de tunga motion capture-sekvenserna (WETA-studion och Andy Serkis är ju som sagt inblandade) gör att det här kan bli ett riktigt topplir. Trots alla uppenbara likheter med God of War-spelen så försäkrar Mat Hart att spelen skiljer sig åt en hel del. Nu gillar ju jag GoW-spelen en hel del (jag har väl tagit mig två tredjedelar genom tvåan), men det här är ju en ny generation, och då är det trevligt med nya spelupplevelser. Efter all väntan förväntar jag mig något extraordinärt, och jag tror och hoppas att Ninja Theory kan leverera just det. Det kommer nog att ligga en hel del fokus på spelet nästa vecka.




Vi ses snart, Nariko... mycket snart...

Kommentarer
Postat av: Pavve

F**k Heavenly Sword :) Iaf tills vidare nu när Ninja Gaiden Sigma damp ner i brevlådan 1 dag tidigare än releasen (tack Webhallen)
Men man ser ju fram emot Heavenly Sword iaf.. hoppas demot inte e långt ifrån. För jag kan säga det e det andra "riktiga" spelet till PS3 förrutom Ninja Gaiden då. Äntligen kan man ta fram sitt PS3 som stått o samlat damm sen releasen..

2007-07-05 @ 10:12:15
Postat av: mh76

En mjukporr-version av God of War :).

2007-07-05 @ 16:17:46
Postat av: Pavve

http://images1.bilddagboken.se/9/_u2/_u0/_u1/_u9/u20196/10488_1183668039.jpg
Klarade spelet idag :) kolla min fina rank ;)

2007-07-06 @ 00:21:02
Postat av: Pavve

fel länk.. så:
http://www.minhembio.com/bild/163681.jpg

2007-07-06 @ 10:08:06
Postat av: Toby

Snyggt jobbat, Pavve. Jag är imponerad. Att du sedan hunnit spela klart det på så kort tid är bara ännu mer imponerande. Hur långt var det, på ett ungefär?

2007-07-06 @ 14:08:06
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Pavve

jag har ju klarat xbox-versionen ett XX antal gånger o ps3versionen va ju precis detsamma.. samma känsla o allt fast finare grafik då..
sen va det bara 3 kort, korta extrakapitell med den blonda bruden men annars va allt precis detsamma..
tog 8 timmar totalt.. men jag e ju en riktig ninja ;)
första gången på xbox tog nästan 1.5 veckor.. så e man nybörjare så har man valuta för pengarna.
så får man tänka på att spelet släpptes för nån dag sen.. skulle inte förvåna mig ifall jag e nere under top 100 nu :)

2007-07-06 @ 15:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0