Grand Theft Auto IV

GTA IV

Igår kväll släppte Rockstar den andra trailern för GTA IV, med undertiteln "Looking for that special someone" (kolla in den längre ned på sidan) som visar en hel del nytt om spelet. Förutom att man får se lite mer av handlingen så avslöjas en del nyheter, som att huvudpersonen kan hänga från en helikopter eller bak på en lastbil. Det finns även biltullar, vilket verkar vara ett sätt att undvika laddningstider. Rockstar har ju sagt att det inte kommer att finnas några som helst laddningstider när spelet väl startat, så de har nog valt att komma runt det genom att ha en liten animerad sekvens där man betalar för sig. På så sätt kan spelet läsa in data från skivan. Rätt smart, så länge det inte tar för lång tid.

Spelets handling går i alla fall ut på att man axlar rollen som Niko Bellic, som lockas till Liberty City av sin kusin Roman med berättelser om framgång och rikedom. Det visar sig dock inte stämma, och Niko måste rädda Roman - och sig själv - ur knipan. Mycket mer än så har inte avslöjats, men Rockstar verkar verkligen ha lagt ned en hel del tid och arbete med att göra Liberty City till en så exakt kopia som New York som möjligt - fast med små detaljer som skiljer dem åt.



Mitt problem med alla GTA-spelen har alltid varit att jag tröttnat efter ett tag. De tio första timmarna är helt fantastiska, och början av San Andreas är fortfarande ett av mina bästa spelminnen, men sen börjar tristessen göra sig påmind. Kanske råkar jag dö av misstag (t.ex. att någon råkar köra av mig, eller så sprängs min bil), och så måste jag börja om med mitt uppdrag, fast den här gången obeväpnad. Så börjar jakten på ett vapen, och när jag väl har hittat en pistol så befinner jag mig på andra sidan stan. Jag hoppar in i en bil och börjar åka, och en timme sedan har jag bara lallat omkring. Visserligen så är det rätt imponerande att ett spel kan vara så uppslukande, men nackdelen är att man inte riktigt orkar ta sig genom det när man saknar fokus.

Jag hoppas därför att Rockstar har tagit lärdom av Canis Canem Edit som de släppte i vintras. Det var ett helt förträffligt spel som var mycket mer fokuserat än GTA-spelen, med kortare och mer intensiva uppdrag. Det är dessutom det enda Rockstar-spelet på senare år som jag faktiskt spelat klart. Mer sånt tack.

Det börjar bli brukligt att storsäljare numera även får en specialutgåva, och GTA IV tvekar inte på att hoppa på den trenden. För 90 dollar får man ett låsbart säkerhetsfack i metall som innehåller spelet med ett särskilt omslag, en bok med produktionsbilder från spelet, en cd-skiva med utvalda låtar från soundtracket, en RockStar-nyckelring och en specialtillverkad väska. 90 amerikanska dollar motsvarar 630 kr, men vi kan nog räkna med minst 800 kronor om specialutgåvan släpps här i Sverige. PS3:an är visserligen regionfri, så man kan ju importera det från USA. Dess vikt gör dock nog att fraktkostnaden drar upp priset till samma summa, så vi får väl helt enkelt se om det släpps någon lokal variant.



Hur som helst så har den senaste trailern för GTA IV fått mig att klampa rätt in i entusiastfällan igen, och jag är givetvis råpeppad på det. De otroliga framstegen som den här generationens konsoler medför kommer att skapa ännu skönare spelupplevelser, och GTA-spelen har alltid gått i bräschen för innovationer inom spelvärlden. Jag följer de senaste nyheterna som en hök, och har nog sett den senaste trailern ett par tio gånger vid det här laget. Den finns förresten att hämta från PlayStation Store redan nu för högupplöst njutande.

Grand Theft Auto IV släpps här i Europa fredag den 19 oktober. Hösten 2007 kommer att bli en riktig höjdare, eller vad tror ni? Vilket är erat favoritspel i GTA-serien? För mig står det nog mellan Vice City (stämningen) och San Andreas (ambitionen). Fast jag gillade ju i och för sig det absolut första spelet i serien också, där man såg allt uppifrån. Redan då kunde man se vilka storartade planer de hade för sin serie, men vem hade kunnat tro vad de skulle uppnå nu, bara tio år senare?


Kommentarer
Postat av: Andreas

Där kom den Toby=)! Tack för en underbar artikel. Håller med dig om att man tröttnar med för mycket lallande men att det samtidigt är fascinerande. Jag tycker det är underbart kul att bara glida runt i en stor stad och kolla in detaljer eller bara leta stunt-jumps:D, friheten i spel regerar! Har sett trailen säkert en 20 gånger jag med men jag tyckte att den första var snäppet bättre, men såklart R* lägger ribban högre vid den första! Man ska däremot inte lita på trailers, hur många gånger har man inte sett fyrkantiga handflator och sämre grafik i gta spelen men ändå
inte tyckt att det spelat nån större roll pga. den underbara känslan och helheten av ett gta spel? Då tycker jag bättre grafik känns lite som ett plus trots att jag är en ren detaljnörd som märker det allra minsta. Alla gta spelen har imponerat på mig..jag testade dock det allra första spelet för ett par månader sen men orkade faktiskt inte med ens 5 minuter. Antar att de goda minnena sköljde över verkligheten lite grann. 2:a gillade jag..grymt med fängelseuppdraget och alla gäng som muckade=)! Favoritspelet i serien är nog trots allt vice city, men även san andreas, och 2:an och ja..ALLA:D! Kan inte vänta på GTA 4 mycket längre till, jag får nog köra igenom alla spelen i ett GTA-maraton så kanske jag blir klar lagom tills releasen:D! Tack för en superb blogg Toby

2007-06-30 @ 00:54:06
Postat av: Toby

Andreas: Det är klart att grafiken inte är det viktigaste, men jag är ändå glad över att de har förbättrat den så pass mycket. En av de få sakerna man störde sig på i GTA-spelen var ju trots allt de kala omgivningarna och den hackiga uppdateringen. Jag gillar att jag inte behöver bry mig om det längre.
Hoppas att de får till musiken lika bra den här gången. Minns att jag tillbringade en halv dag med att bara åka omkring i Vice City, lyssnandes på musik i jakt på hemligheter... Vilket ju är den där avvägningen mellan bra och dåligt. Man vill ju lockas av själva spelet och handlingen.
Om 3 1/2 månad får vi i alla fall se resultatet ;)

2007-07-02 @ 11:11:33
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Adam

längtar verkligen !
börjar lessna på ps3, inte för den är så fantatiskt snygg och funtionell utan på det tunna spelutbudet. Det visste man i och för sig när mna köpte de men nu tycker jag att vi väntat tillräkligt länge för gobitarna !
GTA 4, NHL 08, PES 7, Assasins Creed - VILKEN HÖST !

2007-07-02 @ 13:57:48
Postat av: Balthier

Jag har en fråga till dig Toby..!! Tror du att det kommer finns Online i GTA IV, e väldigt nyfiken, och om dt nu kommer finnas hur tror du att det kommer vara?

2007-07-02 @ 14:23:14
Postat av: Johan

@Balthier: Absolut inte.. Möjligtvis en onlnie topplista.

2007-07-02 @ 23:43:25
Postat av: Toby

Balthier: Nej, jag tror inte heller det. De har ju sagt att det ska finnas visst flerspelarstöd, men det blir nog offline. Ett online-GTA kommer nog någon dag, men jag betvivlar att det kommer i fyran.

2007-07-03 @ 09:41:05
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Tap2påsemester

Hej!
Ja, det verkar ju onekligen sött - och jag faller hårt för sånt där som fejkade bankfack...
Ha're skönt i regnet!
/Frasse

2007-07-03 @ 22:40:38
Postat av: limonass

mitt favorit GTA SPEL är GTA: Vice City. Hoppas på att spelen liknar dom andra GTA spelen.

2007-07-07 @ 22:57:46
Postat av: Lawel

Har en fråga. Är det någon som vet om det kommer att komma ut på xbox 360?

2007-09-17 @ 22:35:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0