Så funkar Casino Royale-erbjudandet

Som ni förmodligen redan visste så kommer de första 500000 PS3-köparna i Europa som registrerar sig för PlayStation Network att få filmen Casino Royale på Blu-ray. Jag registrerade min PlayStation 3 på onsdagkvällen, men då jag inte fick något e-postmeddelande så blev jag lite fundersam och beslöt mig för att kolla upp det hela.

Eurogamer kom till min räddning, med information om att Sony kommer att skicka ut ett e-postmeddelande i nästa vecka till alla som har kvalificerat sig för erbjudandet. Man ska alltså skapa ett huvudkonto (master account) på PlayStation Network, antingen ett helt nytt eller med ett förbokat namn (som jag gjorde) med sin PlayStation 3 (alltså inte på datorn). Sedan är det bara att luta sig tillbaka i 45 dagar och invänta sin film.

Hoppas att det redde ut en del frågetecken. Säg till när ni fått meddelandet/filmen så att vi andra vet :)

"Sluta wajna, börja koda", säger Ninja Gaiden Sigmas regissör

Okej, det var kanske inte ett exakt citat från Ninja Gaiden Sigmas regissör Yosuke Hayashi, men jag åberopar min artistiska frihet. I en intervju med GamePro berättar han vad han tycker om utvecklare som klagar på att PlayStation 3 skulle vara svår att utveckla till:

Utvecklare som säger att det är för svårt att utveckla till den och klagar över det har missat själva poängen. Vi tycker att det låter som att de ursäktar sig för konsumenten. Det finns många där ute som köpt en PS3, och det handlar inte om att det ska vara svårt eller enkelt, för om man arbetar på ett projekt så ska man göra sitt bästa. Tänk dig att du köper en cd-skiva som är usel och sångaren skyller på studion och teknikern. I slutändan så är det ändå artisten som är ansvarig för kvaliteten på slutprodukten.

Ninja Gaiden Sigma är en uppdaterad nyversion av Xbox-spelet som släpptes för några år sedan. Jag fick aldrig tillfälle att testa det, trots att jag var riktigt sugen, så det ska verkligen bli kul att köra det i sommar. Det gäller särskilt med tanke på att PS3-versionen körs i 1080p med 60 bildrutor i sekunden, vilket är maxupplösningen för systemet. Det har dessutom 19 nivåer, vilket är tre fler än originalet, samt funktioner för den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen. Japanska spelare kommer dessutom att få köra en demoversion av spelet redan nästa månad (mer om det senare).



Nedan hittar ni en filmsekvens som visar skillnaderna mellan den gamla och den nya versionen, och det känns nästan som ett helt annat spel. Det märks dock extra väl när man tittar på den stora versionen, som ni hittar HÄR.


10 skäl till att Sony vinner (enligt Insomniacs kreativa chef)

image333Alltså, jag har alltid sett mig själv som en positiv kille när det gäller PlayStation 3, och de flesta jag snackar med brukar hålla med. Men jämfört med Brian Hastings Insomniac så är jag värsta Grinschen. Han har sammanställt en lista med tio punkter med skälen till varför PlayStation 3 kommer att vinna konsolkriget. Det är ganska så mycket läsning, men killarna på PS3 Fanboy har sammanfattat listan, så det är den jag utgår från.
  1. HOME och LittleBigPlanet: En helt ny värld och användarskapat innehåll. Jag ser verkligen fram emot det här.
  2. Kostnadsfri onlinetjänst: Samma argument som vanligt. 5 års Xbox Live kostar 2995 kronor extra. Kanske inte världens mest rättvisa jämförelse, men han har en poäng.
  3. Spel på 50 GB: Det här är något jag verkligen håller med honom om. Visst får Gears of War plats på en dubbellagrig dvd-skiva, men han poängterar att t.ex. Resistance har avsevärt många fler nivåer, och att Blu-ray kommer att vara oumbärligt inom ett par år.
  4. Casino Royale: Blu-ray-filmen är ett bevis på att formatet verkligen växer. Blu-ray-versionen har tagit sig in på topp-10-listan på Amazon.com.
  5. HDMI: Överlägsen bildkvalitet som verkligen spelar stor roll. Varför skulle annars Microsoft släppa Elite-versionen av sin maskin med den funktionen nu i efterhand?
  6. Hårddisk som standard: Gör det enklare att programmera, och de enkla uppgraderingsmöjligheterna är toppen.
  7. Wii-fenomenet kommer att blekna: Jag håller med till viss del. Om det inte kommer några fler riktigt fenomenala spel inom kort så finns det en risk att folk tröttnar inom ett par år. Hans resonemang ser ut så här. Bedöm själva.
  8. PS3 har ett processorövertag: Han erkänner att grafikprocessorn kan vara bättre på 360, men att Cell-processorn är överlägsen när utvecklarna lärt sig att utnyttja den ordentligt.
  9. PS2 säljer fortfarande bättre än 360: Visst, den säljer bättre än PS3 också, men om folk köper en PS2 nu kommer det att dröja ett tag innan de köper en ny maskin, och när de väl gör det kommer PS3:an att vara vida överlägsen.
  10. Något för alla: Sony har populära spel i alla genrer och för alla åldersgrupper, från första-, andra- och tredjepartsutvecklare. SingStar-fenomenet här i Europa har ju slagit så gott som alla rekord, och det är något som ständigt utvecklas.
Sådär... Det var vad han hade att säga. Jag kan väl hålla med om en del saker, medan annat kanske är lite väl optimistiskt. Men han har en poäng (särskilt punkt 2, 3 och 6). Vad tycker ni? Galet fanboysnack eller genomtänkt analys? Berätta!

Nu har jag fått min PlayStation <3

kartongOch så låg den där. Avin från posten. En snabb titt på klockan bekräftade dock att postens uthämtningsställe hade stängt, så jag fick tålmodigt vänta till morgonen. Prick klockan 9 stod jag dock utanför postens uthämtningsplats, och kunde äntligen hämta ut min lilla PS3:a.

Så nu står den i min hall, fortfarande paketerad i kartongen. Hur mycket jag än ville det så var jag ju inte ledig idag, så jag sitter här på jobbet och längtar hem. Om bara några timmar kommer jag dock att få registrera mig och börja spela. Frågan är bara var jag ska börja... Ska jag spela lite Resistance eller MotorStorm? Eller ska jag hämta lite spel från PlayStation Network? Kommer Virtua Fighter 5 att komma på posten idag? Möjligheterna är lika många som de är roliga, och jag ser verkligen fram emot kvällens spelande. Vad tycker ni att jag ska göra först?

Vi ses i alla fall online snart!

/En mycket glad Toby

Nytt rekord i England

Jag läste precis på Gamesindustry.biz att den engelska branchorganisationen Chart Track gått ut med de engelska försäljningslistorna. De har rapporterat att 165 000 PS3:or såldes i England under premiärhelgen, vilket är den bästa premiären någonsin för ett stationärt system. Förstaplatsen innehas av PSP som sålde i 185 000 exemplar (jämför med Wii med 105 000 och Xbox 360 med 70 000), så siffrorna är inte så pjåkiga alls.

Vad gäller spelen så köpte varje PS3-ägare i snitt 1,65 spel, vilket i alla fall är mycket bättre än japansiffrorna i november (0,97, oroväckande nog). Englandslistan toppades dessutom av Resistance: Fall of Man på förstaplatsen, och MotorStorm på andraplatsen. Sedan är det en del multiplattformsspel, följt av lite andra PS3-exklusiva spel.

Den irländska listan har samma ordning, men den danska listan har MotorStorm i topp, följt av Resistance. Jag tror att det kan vara samma sak här i Sverige, men det finns inga siffror ännu. Säger till så fort de dyker upp (precis som med min PS3:a)...

Så... frågan är som följer:

MotorStorm eller Resistance?

Uppdateringar att se fram emot

image328Medan ni tillbringat hela helgen med att spela PS3 så har jag ägnat mig åt nyttiga saker som att lyfta in min soffa genom balkongen på tredje våningen (hissen var för liten, så vi använde fasadmålarutrustning och drog upp den 15 meter yttervägen - grannarna var måttligt imponerade men det gick hur bra som helst) och lagat våffelpannkakor (strömsladden till våffeljärnet var trasig, så jag reviderade receptet lite och stekte allt som pannkakor - GOTT).

Nu tycker jag att maskinen kan ta och komma någon gång. Håller tummarna för att den anländer snart. Ni som har haft lyxen att skaffa er en maskin har en hel del att se fram emot under de kommande veckorna.

Redan nu finns det flera nyheter för oss här i Europa, nämligen nya kläder för figurerna i Genji, bildekaler till Ridge Racer 7 och funktioner för force feedback i ratten i GTHD. MotorStorm har dessutom fått en minipatch så att man kan använda sina kompislistor i spelet, något som tidigare inte fungerat i den amerikanska versionen.

Men det är i april och maj som det verkligen börjar rulla på.

MotorStorm
MotorStorm-spelare kommer att kunna köra ett "kamp mot klockan"-läge när de spelar online. Sedan kan man spela mot spökversioner av sina och andra spelares bästa varv. Vi kommer dessutom snart att få tillgång till fler banor, fordon och spellägen, och det kommer att släppas regelbundna uppdateringar under månaderna som kommer.

Resistance: Fall of Man
Vi får hämta två nya spelbara kartor som utspelas i de nya områdena Westmorland och Camborn i England. Westmorland har ett läckert hösttema och Camborn är ett vackert snölandskap som passar alldeles utmärkt för prickskyttar. Snart kommer vi även att få tillgång till ännu fler nyheter (som de nya lägena Team Conversion och Team Assault), samt njuta av extramaterial för enspelarläget.
(bilderna kommer från IGN)


Själv tycker jag att det är just de nya lägena och banorna i MotorStorm som är mest intressanta. Vad ser ni fram emot? Och vad spelar ni just nu?

Äntligen premiär!

image326
Men då så.

Idag är det den 23 mars, och PlayStation 3 har äntligen premiär här i Sverige. Efter gårdagens releasefest känner jag mig lite mör i kroppen, men jag är fortfarande spänd av förväntan. Hoppas att min PS3:a levereras idag så att jag får spela lite i helgen.

Hur står det till med er då? Jag har läst i kommentarerna att några av er har fått maskinen, medan andra inte har det. Med lite tur så kommer i alla fall de flesta att få köra i helgen. Vad ska ni spela?

Vad har ni för PSN-id? Skriv ert onlinenamn här i kommentarsfältet så kan vi spela tillsammans. Jag kommer i alla fall att heta "kaleii" när jag väl registrerat mig, så se till att lägga till mig i era kompislistor :)

UPPDATERAT KL. 19.30
Min PS3:a kom tyvärr inte idag, så jag får vänta till på måndag. Ska sitta hemma och sura hela helgen.
Ha det så kul, alla ni som fått er maskin.

Bäddat för releasefest!

Japp, om en timme sparkar releasefesten för PlayStation 3 igång här i Stockholm. Ska möta upp med lite folk, bl.a. Benke från GameReactor, käka libanesisk buffé och festa loss.

Jag hoppas i alla fall på en trevlig kväll. Hoppas att ni också har det kul ikväll. Jag vet att flera av er har fått en enhet, men hur är det med er andra. Visst känns det lite som dagen före jul? Jag sitter verkligen och hoppas på att min maskin kommer fram imorrn, så att jag kan få möta er i en omgång MotorStorm eller två.

Ha en trevlig kväll, så ses vi imorrn igen!

PlayStation 3 på svenska

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image324Förresten, hela operativsystemet kommer att finnas tillgängligt på svenska från och med version 1.6 av systemprogramvaran som släpps i natt i samband med lanseringen. Är det något som ni kommer att använda er av eller håller ni er till engelskan? Samma sak gäller för flera av spelen, bl.a. MotorStorm och Genji. Det är en trend som kommer att bli allt starkare med tiden. Jag är lite småskeptisk till just översättningen i sig (men jag är ju å andra sidan värsta språktönten, så jag räknas nog inte), men jag gillar valmöjligheten. Jag tänker i alla fall ge den svenska versionen en ärlig chans.

Priserna på PlayStation Store kommer dessutom också att vara i svenska kronor. Jag har inte tillgång till alla priser, men Level 7 har i alla fall bekräftat att Griphift kostar 74 kronor, Tekken: Dark Resurrection kostar 90 kronor (värsta kapet), Blast Factor går på 45 kronor (det finns en demoversion) och Lemmings kostar 45 pix (även en demoversion där). Gran Tursimo HD är dessutom gratis.

Imorrn smäller det!

R?d PS3Imorgon är det äntligen dags för premiären av PlayStation 3 här i Europa (såvida man inte bor i Italien, där vissa kedjor fräckt nog började sälja den igår), och det känns verkligen spännande. När jag skrev mitt första blogginlägg för exakt fyra månader sedan så hade jag knappt våga hoppas på så många engagerade och glada läsare. Tack för alla kommentarer och tips.

I morse gick MediaMarkt ut med sitt pris, och de har lyckats pressa ned det till otroliga 5690 kronor. Det är ju nästan larvigt. Det är med andra ord bäddat för priskrig i Stockholm och Göteborg nu. Glöm inte att hålla koll på den uppdaterade prislistan, och kom med prisnyheter så uppdaterar jag listan hela tiden.

Min PS3:a är tydligen på ingång, så jag hoppas på en hel del spelande i helgen. Hur ska ni göra då? Ska ni köa? Vilka spel gäller? Berätta! :D

Listan med bakåtkompatibla spel öppnar tidigt

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
111957-321Woohoo!!! Ni vet listan över bakåtkompatibla spel, som först skulle bestå av 1000 och sedan 1200 fungerande PS2-spel? Glöm de där siffrorna, för nu har det framkommit att hela 1782 av de 2451 släppta PS2-spelen kommer att fungera här i Europa. Det är alltså nästan 73 procent, vilket är en mycket trevligare siffra än tidigare. Listan finns dessutom HÄR, så ni kan redan nu kolla in vilka spel som kan köras. Observera att listan kommer att växa hela tiden, men berätta gärna om ni har någon favorit som ni saknar.

Funktionaliteten kommer i och med version 1.6 av systemprogramvaran, som släpps vid midnatt, natten mot fredag. Utöver bakåtkompatibiliteten så kommer den nya versionen att tillåta bakgrundshämtningar från PlayStation Store, med upp till sex stycken köade jobb samtidigt, och allt sköts automatiskt oavsett om man spelar spel, surfar på nätet eller använder mediafunktioner som video- och musikuppspelning eller fotovisning. Fantastiska nyheter.

Andra nyheter innefattar fullständiga funktioner för Bluetooth-headset och -tangentbord, samt att man kan använda ett virtuellt skärmtangentbord i fullständig storlek, som då kontrolleras med handkontrollen. Webbläsaren har också förbättrats, och nu kan man zooma in på vissa delar av skärmen för bättre visning.

Det ser ljusare och ljusare ut för varje dag som går.

PS3 i princip fullbokad redan nu

image319Idag tisdag, bara tre dagar innan Sverige-lanseringen av PlayStation 3, rapporterar Prylportalen att PS3:an i princip är fullbokad här i Sverige.

Enligt Jens Alex, VD för Nordisk Film, så har det bokats mellan 13000 och 14000 enheter här i Sverige. Det exakta antalet maskiner för just Sverige är ännu inte fastställt, men eftersom vi brukar ha 30-35 % av försäljningen i Norden så är det alltså mellan 12000 och 15000 enheter. Det föreligger med andra ord en viss risk att folk som bokar i sista sekunden inte kommer att få en maskin nu på fredag.

Nästa skeppning med maskiner kommer någon gång i april, men antalet enheter i den omgången är ännu okänt.

Så, det ser alltså ljust ut inför den största konsollanseringen någonsin i Sverige (och Europa för den delen). Hur är det, har ni bokat er PS3:a ännu? Glöm inte att kolla in den uppdaterade prislistan för de senaste erbjudandena, och berätta gärna i kommentarerna vilka spel och tillbehör ni tänker köpa.

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
De första tre Ratchet & Clank-spelen till PlayStation 2 tillhör mina absoluta favoriter till plattformen, med sin blandning av action, humor och läckra grafik. Det fjärde spelet, Ratchet Gladiator, kändes dock inte som ett riktigt spel utan mer som en lång bonusbana, och jag är inte helt säker på skälen till att det ens släpptes.

Men hur som helst så har det börjat sippra fram nyheter om det kommande PlayStation 3-spelet Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, som släpps någon gång i höst. I en intervju med 1UP avslöjar utvecklaren Insomniac att just framtidsdelen i spelets namn kommer från att det handlar om en ny spelserie som blickar bakåt samtidigt som det tar klivet in i framtiden. Vi kan alltså förvänta oss ett mer traditionellt vapen- och plattformsupplägg, med nya och fräscha inslag.

När man kollar på skärmbilderna nedan (som förresten också kommer från 1UP) så ser man att det finn en hel del detaljer på skärmen samtidigt. I grund och botten så ser det ut som ett högupplöst Ratchet & Clank-spel, men ärligt talat så är det just det jag är ute efter. Jag vill ha nya och helgalna vapen, jag vill ha överdådiga bossar och jag vill ha de roliga minispelselementen som 2D-plattformsdelarna och rälsåkningen, så det här kan mycket väl bli en perfekt nypremiär för serien. Det kommer att finnas fullständiga funktioner för den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen också, så att man bl.a. kan styra vapen bara genom att vinkla handen, samtidigt som man kontrollerar Ratchet med den analoga spaken.



Om ni vill veta mer kan jag rekommendera Insomniacs poddsändning som innehåller en hel del intressanta nyheter om både Ratchet & Clank och Resistance: Fall of Man (som de också utvecklat, ifall ni missat det). Ni hittar dessutom en liten genomgång av trailern (se nedan) i veckans 1UP Yours, kolla bara 32 minuter in i klippet.

Spelet släpps som sagt någon gång i höst, men under tiden ser jag i alla fall fram emot PSP-spelet Ratchet & Clank: Size Matters som släpps någon gång i vår. 2007 ser ut att bli lombaxens år.

Systemprogramvara version 1.6 - hitta botemedlet mot cancer

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Nästa fredag är den 23 mars, alltså dagen då PS3 lanseras här i Europa. Samma dag kommer vi även att kunna hämta version 1.6 av systemprogramvaran via PlayStation Network (eller genom att hämta den till datorn och lägga in den i PS3:an manuellt). Vi har ännu inte fått veta exakt vilka nya funktioner vi kommer att få, men det har dykt upp en del information under de senaste dagarna. Här är vad jag hittills sett:

  • Listan med bakåtkompatibla PS2-spel har nu stigit till fler än 1200 spel, vilket är mer än 50 procent av de 2400 spelen som släppts här i Europa. Fokus kommer att ligga på de stora spelen, och listan med kompatibla spel kommer att finnas HÄR. Vi kan dessutom se fram emot regelbundna uppdateringar allt eftersom.
  • Man kan använda PSP-systemets fjärruppspelningsfunktion via Internet. Tidigare har det endast fungerat lokalt via det trådlösa nätverket, men nu kan man alltså få tillgång till video-, ljud- och bildmaterial som finns på sin PS3:a direkt på sin PSP så länge man har tillgång till trådlöst Internet.
  • Forskningsverktyget Folding@Home kommer att finnas med i version 1.6. Folding@Home är ett program som använder processorkraft till att bearbeta medicinska data om bl.a. Alzheimers, Parkinsons och ett flertal cancersjukdomar. Genom att aktivera programmet kommer din PS3:a att börja behandla data när du inte använder maskinen. Så fort du börjar använda den så kommer den att sluta, så det är inget som påverkar ens egen användning. Cell-processorn i PS3 är otroligt kraftfull, och det skulle räcka med 10000 aktiverade system för att uppnå lika höga resultat som de har just nu med alla anslutna datorer. 10000 är faktiskt ungefär antalet PS3-maskiner i Sverige under lanseringen, så vi kan verkligen göra en stor skillnad om vi vill. Läs mer här.
  • Det har bekräftats tidigare att man kommer att kunna hämta material från PlayStation Network i bakgrunden medan man gör andra saker i menyerna.
Det kommer att finnas fler nya funktioner, och vi kan dessutom se fram emot demoversioner av en hel del toppspel på PlayStation Network, bl.a. MotorStorm, Ridge Racer 7 och Resistance: Fall of Man.


Nu är det bara åtta dagar kvar. Har ni bokat er PS3:a ännu? Glöm inte att kolla in den ständigt uppdaterade PS3-prislistan så att ni får den bästa möjliga dealen.

Sixaxis med vibrering trots allt?

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

image310Det andra spelet i den fetgrymma God of War-serien släpps här i Sverige till PlayStation 2 den 18 april (alltså om en dryg månad), men har precis släppts i USA. Spelet har fått smått fantastiska recensioner, och jag ser verkligen fram emot att få köra det.

I omslaget till PS2-spelet så avslöjas det även att det kommer att komma en PSP-version senare i år, och chefsutvecklaren Cory Barlog har bekräftat att det kommer att bli ett helt fristående spel (och inte en portning), som bl.a. innehåller material som han inte fick använda i GoW II. Spelet utvecklas av Ready at Dawn, som ligger bakom det sköna Daxter och det kommande Ratchet & Clank: Size Matters, så det verkar verkligen lovande.

Men det bästa var när han började snacka om ett potentiellt God of War III till PlayStation 3. Inte nog med att han berättade att de gärna skulle ha ett samarbetsläge och ett onlineläge, utan han sa även att upplösningen 1080p var det som gällde. Men sedan kom bomben... Nästa spel i God of War-serien till PS3 kommer att använda vibrering.



image311Nu har det verkligen börjat trilla in riktiga nyheter om vibreringsfunktionen. Sony har ju länge sagt att "rumble" (som vibreringsfunktionen kallats på engelska) tillhör föregående generation, och eftersom de har varit i en rättslig tvist med Immersion så har det väl varit svårt med det hela.

Men för bara någon vecka sedan gjorde Sony och Immersion upp och har nu börjat inleda samtal angående ett samarbete. Phil Harrison bekräftade i princip samma sak i en intervju förra veckan, och han har även hävdat att han fortfarande anser att just "rumble" är gammalt. Och eftersom Immersion har skapat en ny form av vibrering så känns det ju troligt att det kommer en sådan handkontroll inom kort. Nu har jag visserligen vant mig vid att inte ha vibrering, men den nya formen kan verkligen ge subtila effekter, som verkar rätt spännande.


Nu är det bara nio dagar kvar. Har ni bokat er PS3:a ännu? Glöm inte att kolla in den ständigt uppdaterade PS3-prislistan så att ni får den bästa möjliga dealen.

Smått och gott från GDC

image309Det släpptes en hel del mumsig information på GDC-mässan, så jag tänkte sammanfatta det hela i ett inlägg i stället för att dela upp det. Okej, all info kommer inte från GDC, men det mesta gör det :)

Har jag missat något? Säg till i kommentarerna eller via e-post (ps3se <at> blogsoft <punkt> net).

  • Unreal Tournament III släpps till PS3 i sommar och kan användas med antingen den trådlösa Sixaxis-handkontrollen eller med mus och tangentbord. Nu blev ni glada va?
  • Singstar släpps i juni eller juli.
  • Killzone kommer att visas upp för allmänheten på E3-mässan i juli.
  • Onlinegemenskapen Home släpps i oktober, men det kommer ett betatest i april. Man kommer att kunna anmäla sig på den här sidan inom kort.
  • Det kommer en PS3-version av LocoRoco, med bättre AI och grafik. "Fansen kommer att vara nöjda", sade utvecklaren.
  • Warhawk kommer endast att släppas via PlayStation Network, och kommer att vara ett renodlat onlinespel där man utkämpar strider både i luften och till fots.
  • Blu-ray-versionen av LittleBigPlanet (som släpps i början av 2008 till skillnad från nätverksversionen som kommer senare i år) kommer att innehålla de bästa banorna som skapats av spelarna.
  • Ninja Theory har släppt en bild från Heavenly Sword. De har lagt till lite suddighetseffekter, men den är i grund och botten vad vi kan förvänta oss av spelet. Helt galet snyggt.
  • Ubisoft släppte en PS3-trailer för The Elder Scrolls IV: Oblivion, som finns att se här.
  • Det svenska spelföretaget Starbreeze Studios har släppt en trailer för The Darkness. Finns här.

PS3-enheterna har kommit till Norden

Det damp ned ett pressmeddelande i brevlådan, så jag tänkte visa prov på min lättja genom att bara publicera den här. 40000 enheter blir det alltså totalt i Norden, så det blir väl ca 10000 enheter per land. Inte illa.

Nu är det inte långt kvar. Har ni bokat er PS3:a ännu? Glöm inte att kolla in den ständigt uppdaterade PS3-prislistan så att ni får den bästa möjliga dealen.


De första PLAYSTATION®3-enheterna har anlänt!

Nu har äntligen de första PLAYSTATION®3-enheterna anlänt till Norden. Sent igår kväll anlände 31 fullastade lastbilar med 40 000 maskiner till ett marknadsvärde av 260 miljoner kronor, som snabbt togs om hand på hemlig adress.

Säkerhet på högsta nivå

Inför leveransen av konsolerna har det varit ett rigoröst säkerhetsförfarande. Chaufförerna har haft order om att köra non-stop från Sonys Europeiska centrallager till den topphemliga destinationen i Danmark. Lastbilarna åkte också i konvoj och om tre och tre för att alltid ha full styrka runt sig i händelse av incident. Nu kommer enheterna packas om och registreras för vidare transport till de övriga nordiska länderna Sverige, Norge och Finland.

Förhandsbokning

Det har redan sålts mer än 2 miljoner PLAYSTATION®3-maskiner i USA och Japan. Erfarenheterna från både den amerikanska och japanska marknaden, där maskinerna tog slut, gör att distributören, Nordisk Film Interactive lägger i högsta växeln kring den förhandsbokningskampanj som har rullat en tid.

"Det var kilometerlånga köer utanför butikerna då de första PLAYSTATION®3-maskinerna kom upp på hyllorna i USA och Japan. Redan första dagen var det utsålt i de flesta butikerna och vi förväntar oss samma scenario i Sverige. Därför har vi tillsammans med butiker över hela landet drivit en förhandsbokningskampanj. Ska man försäkra sig om att ha möjligheten till en maskin på releasedagen råder vi därför konsumenter att förhandsboka", säger Erik Grohman Marketing Manager Nordisk Film Sverige.

1 miljon enheter innan 31 april

Förväntningarna är enorma på PLAYSTATION®3 är och Sony Computer Entertainment Europe räknar med att sälja 1 miljon enheter i Europa innan 30 april 2007.


 

Resistance-webbplatsen är öppen

Jag sa tidigare att jag skulle berätta när den svenska webbplatsen för Resistance: Fall of Man öppnade, och nu har den det.

http://www.resistancefallofman.com/ är adressen, och jag vill bara säga att jag är riktigt imponerad över att de har använt svenska röstskådespelare på sidan. Det är inte ofta det händer, men det verkar vara en ny trend. Jag vet inte om själva spelet kommer att vara på svenska, men t.e.x Genji och MotorStorm är översatta. Kvaliteten på översättningen i själva spelen är sådär, om jag ska vara ärlig, men det är en intressant utveckling. Men jag är en språktönt, så det kanske inte är någon annan som bryr sig. Det kan i alla fall bara bli bättre.

Hur som helst så rekommenderar jag ett besök på sidan, särskilt dagboksavdelningen.

LittleBigPlanet

111957-306Den andra stora nyheten (utöver Home) på Phil Harrisons GDC-seminarie igår var spelet LittleBigPlanet, som har skapats av det lilla utvecklingsteamet Media Molecule som tidigare legat bakom spelet Rag Doll Kung Fu. Nu har de skapat en slags plattformspusselspel där användarna själva kan skapa och dela med sig av sina banor. Sedan gäller det att ta sig fram genom banan, antingen ensam eller via vänner i onlineläget, och skaffa poäng och material som används i spelet. Tanken är att det ska bli en stor onlinegemenskap där folk betygsätter varandras skapelser och samarbetar.

Det som gör det hela så coolt är just upplägget. Grafiken är hur rar och läcker som helst, och allt i spelet har sin egen fysik. Det blir som en helgalen och urskön lekplats där man får använda alla tänkbara medel när man ska ta sig fram. Man kan rulla på bollar och apelsiner, hänga och dingla i hjul, välta stenblock samt lyfta och slå till de andra spelarna. De små figurerna är dessutom galet gulliga, med jättesöta rörelser och uttryck. Det verkar dessutom väldigt enkelt att skapa själva nivåerna, med intuitiva och lättanvända kontroller. Man kan dessutom smycka sina skapelser med små detaljer som blommor och gräs, eller lägga in bilder från ens egen hårddisk.



LittleBigPlanet kommer att släppas via PlayStation Network i höst, medan den butiksköpta versionen kommer i början av nästa år. Det här kan bli riktigt stort, mina vänner. Kolla in de tre filmsekvenserna nedan.


Förresten, glöm inte att chatta med mig ikväll mellan 19.00 och 19.45 Loadings interaktiva chatt Dingtropolis. Information om hur du gör finns HÄR!

Missa inte heller den ständigt uppdaterade PlayStation 3-prislistan!


Trailer med en av nivåerna. Notera den underbara musiken av The Go! Team som jag fortfarande har i huvudet.

Hur det kan se ut när man skapar nivåer och delar med sig av dem.

Hur det ser ut när man skapar miljöerna och banorna. Jag älskar klistermärkesfunktionen och de små stjärnorna.

Hem ljuva hem

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image287Oj oj oj, så ryktena från förra veckan stämde alltså. På GDC-mässan igår så presenterade Phil Harrison den nya onlinefunktionen Home, som är Sonys svar på Microsofts Xbox Live, Nintendos Wii-avatarer och onlinevärlden Second Life - i ett och samma paket.

Home är alltså en helt kostnadsfri onlinevärld där man kan inte bara kan gå omkring och chatta med andra användare, utan även spela spel (bl.a. biljard, bowling och arkadspel), gå på bio (se film och trailrar) och bjuda hem folk till sin egen lägenhet.

Och det är just lägenheten som är det mest spännande, om ni frågar mig. Varje användare får sin egen lya som kan möbleras och inredas med mängder av olika alternativ. Vissa saker är gratis, medan man kan köpa andra mer unika saker om man själv vill. Man kan dessutom lägga in bilder, videor och musik från sin egen hårddisk, som då visas i lägenheten. Dessutom så kan man låsa upp innehåll (t.ex. pokaler och liknande) genom att klara saker i spel, och de prylarna kan användas som dekorationer. Helt sjukt ballt. Allt är dessutom fysikbaserat, så det finns en tyngd i allt, och man kan flytta och kasta om allt som finns.




Man väljer dessutom själv vem som får komma in i ens lägenhet, så lokalen kan användas som samlingsplats för ens spelklan eller vänner, så att man snabbt kan samlas på ett och samma ställe. Kommunikation sker via enkla snabbkommandon, tangentbord eller bluetooth-headset.

Rent utseendemässigt så kan man anpassa sitt eget utseende med en rad olika alternativ, och det påminner om figurskaparlägena i t.ex. EA-spelen. Om man har tröttnat på sina kläder kan man dessutom köpa nya kläder för pengar, men det är helt valfritt att göra så. Tanken är att det mesta ska vara gratis, och att man bara betalar för mervärdessaker. Man kan dessutom skaffa sig husdjur om man så vill.



De offentliga miljöerna kommer dessutom att innehålla reklamfinansierade platser, som drivs av tredjepartsföretag, där man kan titta på film eller spela spel. Tanken är att det ska bli en levande värld där man kan träffa folk och göra likasinnade saker. Man kan dessutom välja att köra PS3-spel tillsammans snabbt och enkelt, med Home som startpunkt.

Det här var bara några av sakerna som erbjuds, och världen kommer ständigt att utvecklas. Home kommer att släppas till hösten, men de kommer att påbörja betatestningen redan nästa månad, så det lär dyka upp mer information snart. Jag kan helt klart rekommendera att du kollar in trailern nedan. Framtiden ser onekligen ljus ut.


Förresten, glöm inte att chatta med mig ikväll mellan 19.00 och 19.45 Loadings interaktiva chatt Dingtropolis. Information om hur du gör finns HÄR!

Missa inte heller den ständigt uppdaterade PlayStation 3-prislistan!





Här visas även hur troféerna kommer att se ut och fungera. Den sista biten ser ut som senathuset i de nyare Star Wars-filmerna. :D Notera även de ännu osläppta spelen i prishyllan. Jag kan knappt vänta på att få spela Loco RocoPS3:an.

Reklamkampanjerna börjar komma igång nu!

Ja, nu är det inte många veckor kvar till premiären den 23 mars, och det har börjat hända en hel del på reklamfronten. I tunnelbanan här i Stockholm har det börjat dyka upp personliga inbjudningar till diverse kändisar (se här), och nu har det smyglanserats en ny webbplats som heter thisisliving.tv som har en rätt så galen filmsekvens (vars scener även syns på de tidigare nämnda reklamaffiascherna). Just den nya webbplatsen är klart intressant, och jag kan garantera er att det kommer att bli en knasig plats med smått surrealistiskt innehåll.

På tal om reklam och sånt så blev det en hel del uppståndelse i förrgår när det senaste avsnittet av tv-serien Heroes sändes i Kanada, då den innehöll en helt ny filmsekvens från det kommande storspelet Heavenly Sword. Nu har det dessutom kommit en liten bakom kulisserna-film med bl.a. Andy Serkis (Gollum från Sagan om Ringen-filmerna), som bara får mig att längta ännu mer efter spelet. Något lanseringsdatum har ännu inte satts, men vi får hålla tummarna att det kommer snart. Kolla in den och förundras över läckerheten. Ni kan även hämta en högupplöst (och 100 MB stor) version av filmsekvensen HÄR.

Förhandstest: Super Rub a Dub

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

När listan över lanseringsspel släpptes för lite över en månad sedan så var det nog fler än jag som undrade vad Super Rub a Dub var för spel. Det visade sig visst vara en produkt som tagit steget från Phil Harrisons förkärlek för badankor, som utvecklarna Sumo Digital omvandlat till ett pusselspel.

Själva upplägget känns lite som en blandning mellan Lemmings och såna där pusselaskar med metallkulor, där man ska passa in kulorna på rätt plats. Målet är nämligen att få en gummianka att locka med sig andra ankor (genom att åka över dem och släppa ut dem från sina bubblor, och sedan föra dem till själva avloppet. Man måste dock se upp så att man inte släpper ut hajar, då de äter upp ankorna.

När man har släppt ut ankorna från bubblorna så följer de efter dig, men om en haj kommer i ens väg kommer de att förlora kontakten med dig och följa spelplanens lutning. Det är nämligen så att du inte styr din anka direkt, utan du vinklar själva spelplanen med den trådlösa och rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen. Du kan även rycka uppåt med kontrollen, så kastas allt upp i luften, vilket får hajarna att hamna på rygg en kort stund (eller på mage om du redan vält dem en gång). På så sätt kan man jonglera med fienderna, samtidigt som man försöker hålla koll på lutningen. I vissa banor spelar man dessutom som själva hajen, och målet är då att äta upp alla ankorna. Det är en rolig vändning på det hela, och fungerar som en rolig omväxling.



Själva banorna är alltid fyrkantiga, men det kan finnas väggar inuti dem som hindrar ens framfart. Ibland måste man i princip släppa loss hajar för att ta sig vidare, och eftersom man har vissa tidsmål så kan man inte tveka länge, i alla fall inte i de högre svårighetsgraderna. Vissa banor saknar även kanter på vissa delar, och ibland måste man hoppa över hinder, så visst finns det utrymme för en del strategi.

Fast i grund och botten så känns det här spelet rätt banalt. Det är lite rart, och ett bra pusselspel om man vill ha en enklare förströelse. När man spelar de högre svårighetsgraderna så blir det rätt utmanande, men det här är helt klart ett spel som inriktar sig mot folk som inte är inbitna spelare, samt lite yngre deltagare. Vatteneffekterna är fina, och det är gulligt, men inte mycket mer än så. Jag vill dessutom utfärda en varning ifall du inte gillar plastig karibisk musik. :)

Super Rub a Dub släpps den 30 mars och kommer att kosta mellan 30 och 100, men jag skulle gissa att det ligger i den lägre gränsen, runt 40 kronor eller så. Om du har någon i hushållet som inte brukar spela spel eller om du själv vill ha en lite enklare pusselupplevelse så är det värt några tior.

Chatten flyttad till torsdag

klockanJag brukar ha rätt bra koll på tidszoner och allt det där, men nu visar det sig att jag räknat fel. Phil Harrison ska som sagt hålla i ett seminarie på GDC-mässan nu på onsdag, och det visar sig att det är mellan 19.30 och 20.30 svensk tid. Eftersom han kommer att avslöja en hel del spännande nyheter så flyttar jag chatten till torsdag den 8/3, mellan 19.00 och 19.45.

Hoppas att ni kan komma ändå!

Information om chatten finns HÄR (observera att datumet är gammalt, och att det är nu på torsdag som gäller).

Bloggen är knasig :(

Bloggen är helknasig, men jag hoppas på att få det åtgärdat inom kort. Under tiden får ni läsa mina förhandstest nedan.

Förhandstest: Tekken 5: Dark Resurrection

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Tekken 5: Dark Resurrection är en arkadkonvertering av arkadspelet som hittills endast tagit steget till PSP. Det är dock väldigt likt originalet Tekken 5 (som finns till PS2) så om du har kört det kommer du att känna igen dig. Skillnaden här är att spelet körs i maxupplösningen 1080p och att du kan spela som bossen Jinpachi Mishima för första gången någonsin.

Annars är själva spelupplägget som vanligt. Jag och min fru laddade med ett par Red Stripe och satte igång. En timme senare så låg jag under med en sådär 17-4 i matcher. Suck.

Hur som helst så är det här ett toppklassigt fightingspel som alla bör äga. Det är hur bra som helst att bara kunna starta spelet direkt från menyn, och på så sätt lösa tvister. Vem ska diska? Vem ska gå ner och handla? Lös det med en omgång Tekken... Hmm ... det förklarar varför jag får diska så ofta.

Det går i alla fall inte att förneka att det här är ett gediget spel. Grafiken är kanske inte häpnadsväckande, men det är tillräckligt snyggt för att man inte ska störas. Och själva spelkänslan är lika skön som alltid. Bli inte lurade av att det är ett hämtbart spel, för det här är precis så komplett som man kunnat hoppas.

Tekken 5: Dark Resurrection släpps i samband med PS3-lanseringen den 23 mars, och kommer att kosta ca 100 kronor. Värsta kapet.

Förhandstest: flOw

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Det vart som bekant lite PS3-spelande förra helgen, varpå jag fick tillfälle att testa lite PlayStation Network-spel. För er som inte vet vad PSN-spel är för något kan jag berätta att det är lite mindre spel som man hämtar till hårddisken. De kostar en mindre summa, mellan 30 och 100 kronor på ett ungefär, och är avsedda för snabba och arkadliknande spelomgångar. Under de kommande dagarna kommer jag att ge förhandstest på spelen jag testade, nämligen flOw, Tekken 5: Dark Resurrection, Super Rub a Dub, Blast Factor och Go! Sudoku.

flOw
Spelet jag nog snackat mest om är som sagt flOw, som är ett slags meditativt ... erm ... nästan-spel. Vad kan man säga egentligen? Man är en mikroorganism som åker omkring och äter småsaker, samt hamnar i strid med andra organismer. Efter ett tag så utvecklas man och får då tillgång till nya arter som har egna egenskaper, och så håller det på. Allt sköts dessutom med den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen, och fungerar hur bra som helst.

flOw är inte särskilt utmanande i sig, utan snarare något man spelar för avkopplingens skull. Det är riktigt snyggt, och ljudeffekterna är avslappnande i sig. Demoversionen jag fick testa gick visserligen inte att klara, men jag höll i alla fall på i en sådär 20 minuter innan det tog stopp, och jag spelade om det ett flertal gånger under helgen. Det här är ett sånt spel man gärna går tillbaka till, och det är även ett perfekt sätt att lära känna de rörelsekänsliga funktionera lite bättre. Upp till fyra spelare kan dessutom spela tillsammans, vilket är en rätt kul funktion för den här typen av spel.

flOw släpps den 6 april, och jag rekommenderar verkligen ett köp. Priset kommer att ligga på mellan ca 30 och 100 kronor, men jag skulle tro att det blir typ 70 kronor eller så, vilket gör att det helt klart är värt pengarna. Köp och förundras!

PS2-spel på din PS3

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

PS2För några dagar sedan gick Sony ut med ett pressmeddelande där de berättade att PS3-systemet som släpps här i Europa inte kommer att sköta bakåtkompatibiliteten via ett chipp, utan via programvara. Det innebär dessvärre att det kommer att vara en hel del PS2-spel som inte fungerar på PS3:an från början. Alla spel till den första PlayStation kommer att fungera utan problem, men listan med fungerande PS2-spel är inte uppe ännu. Sen var det tyst, vilket var lite av en besvikelse. Vilka spel kommer att fungera? Kommer det att komma fler uppdateringar? Kan vi se fram emot fördelar med programvaruemuleringen?

Nu har det som tur nog börjat dimpa in lite svar. I en intervju med bl.a. ThreeSpeech berättade Phil Harrison att det kommer att finnas "fler än 1000 fungerande PS2-spel" i samband med PS3-lanseringen i mars, och att fler spel kommer att läggas till i listan med tiden. Med tanke på att det har släppts ca 2400 PS2-spel i Europa, så är det ca 42 procent av alla spelen dag ett.

Fråga: Vi antar att ni kommer att fokusera på de stora spelen?
Svar: Vi kan inte ge information om specifika spel, men givetvis så är det vår policy att göra så.

111957-151Så spel som God of War 2 och Final Fantasy XII kommer nästan garanterat att fungera, och även om det är synd att det här har hänt så finns det hopp för att vi kan dra nytta av vissa fördelar tack vare det här. Jodå, ryktet går. På Eurogamer finns det en medlem som hävdar att han har kört FFXII på en experimentell utvecklingsprogramvara som skalar upp bilden till 1080p (eller 720p om man vill), så än finns det hopp. Jag hoppas på att få höra mer på GDC-mässan nästa vecka.

Så, finns det några särskilda spel som ni verkligen vill köra? Som sagt så lär alla de stora titlarna fungera, så jag undrar över de små spelen. Själv gillar jag Demon Stone och Gitaroo Man en hel del, och det vore kul att kunna köra dem på PS3:an.

hits