Hem ljuva hem

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image287Oj oj oj, så ryktena från förra veckan stämde alltså. På GDC-mässan igår så presenterade Phil Harrison den nya onlinefunktionen Home, som är Sonys svar på Microsofts Xbox Live, Nintendos Wii-avatarer och onlinevärlden Second Life - i ett och samma paket.

Home är alltså en helt kostnadsfri onlinevärld där man kan inte bara kan gå omkring och chatta med andra användare, utan även spela spel (bl.a. biljard, bowling och arkadspel), gå på bio (se film och trailrar) och bjuda hem folk till sin egen lägenhet.

Och det är just lägenheten som är det mest spännande, om ni frågar mig. Varje användare får sin egen lya som kan möbleras och inredas med mängder av olika alternativ. Vissa saker är gratis, medan man kan köpa andra mer unika saker om man själv vill. Man kan dessutom lägga in bilder, videor och musik från sin egen hårddisk, som då visas i lägenheten. Dessutom så kan man låsa upp innehåll (t.ex. pokaler och liknande) genom att klara saker i spel, och de prylarna kan användas som dekorationer. Helt sjukt ballt. Allt är dessutom fysikbaserat, så det finns en tyngd i allt, och man kan flytta och kasta om allt som finns.




Man väljer dessutom själv vem som får komma in i ens lägenhet, så lokalen kan användas som samlingsplats för ens spelklan eller vänner, så att man snabbt kan samlas på ett och samma ställe. Kommunikation sker via enkla snabbkommandon, tangentbord eller bluetooth-headset.

Rent utseendemässigt så kan man anpassa sitt eget utseende med en rad olika alternativ, och det påminner om figurskaparlägena i t.ex. EA-spelen. Om man har tröttnat på sina kläder kan man dessutom köpa nya kläder för pengar, men det är helt valfritt att göra så. Tanken är att det mesta ska vara gratis, och att man bara betalar för mervärdessaker. Man kan dessutom skaffa sig husdjur om man så vill.



De offentliga miljöerna kommer dessutom att innehålla reklamfinansierade platser, som drivs av tredjepartsföretag, där man kan titta på film eller spela spel. Tanken är att det ska bli en levande värld där man kan träffa folk och göra likasinnade saker. Man kan dessutom välja att köra PS3-spel tillsammans snabbt och enkelt, med Home som startpunkt.

Det här var bara några av sakerna som erbjuds, och världen kommer ständigt att utvecklas. Home kommer att släppas till hösten, men de kommer att påbörja betatestningen redan nästa månad, så det lär dyka upp mer information snart. Jag kan helt klart rekommendera att du kollar in trailern nedan. Framtiden ser onekligen ljus ut.


Förresten, glöm inte att chatta med mig ikväll mellan 19.00 och 19.45 Loadings interaktiva chatt Dingtropolis. Information om hur du gör finns HÄR!

Missa inte heller den ständigt uppdaterade PlayStation 3-prislistan!





Här visas även hur troféerna kommer att se ut och fungera. Den sista biten ser ut som senathuset i de nyare Star Wars-filmerna. :D Notera även de ännu osläppta spelen i prishyllan. Jag kan knappt vänta på att få spela Loco RocoPS3:an.


Kommentarer
Postat av: Max

WOW, Thank you SONY
I väntade på Phil keynote igår hela dagen för att se Killzone men efter jag såg Home och LittleBigPlanet (LBP) jag bryr mig inte om Killzone mer, jag ska bli jätteglad att ha Home och LBP :D

Toby, glöm inte att bjuda oss till din Home nästa gång ;)
Förresten, Locoroco passar perfekt till PS3 och SIXAXIS :D

Jag kan inte vänta till 23/3 och sen till April för att testa Home.

2007-03-08 @ 13:14:17
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: limonass

blir riktigt roligt med home. Jag själv kommer att hålla med min lägenhet skit länge blir så jävla coolt. Sen undrar jag om man har fått nånt info om vad som kommer på mars uppdateringen.

2007-03-08 @ 13:35:02
Postat av: Meppe

SHIT!!!!

vill ha PS3 NNNNUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!! =( =( =(

2007-03-08 @ 15:35:06
Postat av: Anonym

Det var hyfsat intressant på GDC. I och med Home känns det som om Sony inte bara kommer ikapp Xbox Live utan tar ett långt kliv förbi! Mäkta imponerande. Kom igen nu Toby, skaka fram techdemot på Killzone 2 nu! B)

Trist att man missade chatten i vanlig ordning. När jag för en gångs skull hade chans att titta förbi (igår) så var den naturligtvis flyttad.

2007-03-08 @ 22:41:42
Postat av: GeordieNinja

Jag håller med, Sony nöjde sig inte med att kopiera Xbox Live utan de utvecklade det rejält och skapade ett riktigt community =)
Detta och LittleBigPlanet ser riktigt lovande ut, Playstation 3 dominerar nog redan julen 07 lite för tidigt men jag tror det.

2007-03-09 @ 11:07:05
Postat av: Toby

Jag tror verkligen att PS3 kommer att dominera i vinter. Framtidsvisionen är helt strålande.

2007-03-09 @ 14:20:58
URL: http://ps3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0