Folklore

FolkloreJag visade ett par filmsekvenser från Folklore förra veckan i och med uppdateringen från Sony Gamers Day, och nu har det börjat dyka upp en hel del ny information om spelet, samt en japansk trailer som visar en hel del nytt.

Själva spelet verkar i alla fall gå ut på att en ung kvinna vid namn Ellen får ett brev från sin bortgångna mamma, samtidigt som journalisten Keats skickas ut för att reda ut ett mystiskt fall. Båda personernas resor tar dem till den lilla byn Doolin, som visar sig innehålla en hemlig väg ned in i underjorden.

Vi kommer att få spela som både Ellen och Keats när vi ger oss ned i underjorden, och för att överleva där nere krävs det att man fångar själar. Det gör man via den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen, och tanken är att man i princip ska "fiska" fram själarna från de så kallade Folk-varelserna genom att dra och rycka i kontrollen åt olika håll. Av vad jag läst i rapporter från evenemanget förra veckan så ska det vara riktigt roligt, och ett smart användingsområde för kontrollen. Det är på tiden, om ni frågar mig. Förutom i flygspel så har jag inte sett några riktigt goda skäl till funktionen, men nu kanske det hela kommer att ändras. Hur som helst så finns det fler än 100 olika typer of Folk, och de har alla olika förmågor som man tilldelar till de olika knapparna på handkontrollen och sedan använder som färdigheter och attacker under spelets gång. Ett slags moget och Pokémon-liknande actionäventyr, med andra ord.
 
FolkloreUtvecklarna av spelet heter Game Republic, som nu senast legat bakom PS3-lanseringsspelet Genji: Days of the Blade. Nu var ju det spelet inte världens roligaste spel att köra, men de hade i alla fall fått kläm på grafiken. Lyckligtvis så ser Folklore även ut att ha ett gediget spelupplägg, med ett spännande kontrollsystem och intressanta speltekniker. Spelets regissör är dessutom Yoshiki Okamoto, som legat bakom Capcom-succéerna Onimusha, Resident Evil och Devil May Cry. Av den japanska trailern att döma så har de dock en del arbete framför sig när det gäller röstskådespeleriet, men om jag får välja så kör jag nog ändå med japanskt tal och engelsk text (som i Genji-spelen - om de nu har den funktionen i Folklore). Om jag ska vara helt ärlig så rekommenderar jag att man kollar på trailern utan ljud, då musiken och rösterna faktiskt drar ned helhetsintrycket. Det blir kanske bättre här i väst... vem vet, kanske dubbas hela spelet till svenska? Den japanska versionen av spelet (som där heter FolksSoul) släpps den 21 juni, alltså om lite över fyra veckor, medan vi här i Europa får vänta till oktober på vår tur.


Kommentarer
Postat av: Patrik

Jag gjorde som du sa Toby. Jag drog av ljudet, kollade på trailern och...tja, det verkade helt ok i min mening. Inget som fick mig att falla av stolen, men helt ok.
Sen gjorde jag misstaget att kolla på den igen. Denna gång med ljud...
Röstskådespeleriet måste vara bland det värsta jag någonsin vart med om och som grädden på moset så har dom lagt på någon horribel, smörig japansk "metal" låt. Horror!
Jag ska bannemig aldrig mer tvivla på dina vissdomsord Toby!

2007-05-24 @ 03:12:26
URL: http://www.enemyofmyenemy.net
Postat av: Toby

Patrik: Ja, man får se hur det hela artar sig. Det ska bli kul att läsa lite importintryck när det släpps om fyra veckor i Japan. Eventuellt så är den japanska versionen på engelska.
Men jag är glad att jag lyckats varna åtminstone en person för farorna med horribelt röstskådespeleri :)

2007-05-24 @ 09:52:26
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Max

cool, FolksSoul added to my most wanted PS3 games list :P

2007-05-24 @ 10:36:25
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: Johan

Vad? Toby.. Se till att posta om nya 1.8 patchen som har upskalning av DVD till 1080p och att PS3 nu går att hitta som en network media server från din PC :D

2007-05-24 @ 11:05:18
Postat av: Toby

Meh... jag väntar på en sak. Pressmeddelandet kommer under dagen :)

2007-05-24 @ 11:07:27
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Johan

Hehe ok :)
Funkar inte pressreleasen från Sony Computer Entertainment Europre?
http://www.scee.presscentre.com/Content/Detail.asp?ReleaseID=4372&NewsAreaID=2

2007-05-24 @ 11:13:21
Postat av: Toby

Johan: Nä, jag kan ju inte publicera ett engelskt pressmeddelande på en svensk sida. Det vore alldeles för fattigt :)

2007-05-24 @ 11:16:42
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Johan

hmm.. varför försvann mina kommentarer? :(
Här är iaf länken till pressmeddelandet igen:
http://www.scee.presscentre.com/Content/Detail.asp?ReleaseID=4372&NewsAreaID=2

2007-05-24 @ 11:17:06
Postat av: Toby

Testa att uppdatera sidan manuellt med F5. Den uppdateras i alla fall inte automatiskt i Firefox, vilket är lite segt. Men nu finns din länk två gånger :)

2007-05-24 @ 11:21:20
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Andreas

Jag vill ha detta spel! Har lagt dit det på min lista nu av PS3 spel jag vill ha.
Jag älskar fantasy inspirerade spel!

2007-05-25 @ 15:19:54
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/6332417
Postat av: Tap10lan

Men Toby, gillade du inte musiken i Full Metal Alchemist-animen? Den ligger inte särskilt långt ifrån den i trailern ju?! ;D

2007-05-27 @ 20:33:52
Postat av: limonass

jag vill ha det spelet nu längtar verkar riktigt jävla bra storyn verkar vara bra och grafiken är RIKTIGT jävla bra

2007-05-29 @ 22:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0