Systemprogramvara version 1.80

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image384När jag vaknade i morse så slog jag på PS3:an, då jag visste att det skulle komma en ny systemprogramvara. Det tog ett par minuter att hämta den, och sedan satt jag där med version 1.80. Tyvärr så har jag ingen HDTV, så jag kan inte dra nytta av de största nyheterna, nämligen möjligheten att skala upp bilden ända till 1080p (och även 720p och 1080i) för spel till PlayStation och PlayStation 2 samt DVD-filmer. Jag ska dock kolla in nätverksuppspelningsfunktionerna så snart som möjligt för att se hur de fungerar. Jag testade i alla fall den nya bildspelsfunktionen, och den fungerar som en slags ordnad fotoalbum, där bilderna kastas ned på den vita bakgrunden på ett mer organiserat sätt än tidigare. Rätt snyggt, men jag föredrar ändå porträttbildspelet.

Här är i alla fall alla uppdateringar, saxade från PlayStation.com.



Viktiga funktioner som är nya eller reviderade i version 1.80
  • Uppskalning av spel- och DVD-signaler

Nu kan du skala upp videoinnehåll för programvara till PlayStation eller PlayStation 2, samt DVD-skivor, till HD-upplösning.

  • Använda fjärrspel (via Internet)

Nu kan du använda fjärrspel via Internet.

  • Kopiera sparade data till ett minneskort

Nu kan du kopiera sparade data från programvara till PlayStation eller PlayStation 2 till ett minneskort eller ett Memory Card (8 MB) (till PlayStation 2).

  • Använda DLNA-klientfunktionen

Nu kan du visa bilder eller spela upp musik- eller videofiler som lagrats på en dator eller en digitalvideospelare med DLNA-serverfunktioner via nätverket.

Andra nya eller reviderade funktioner i version 1.80

Inställningar

  • [BD 1080p 24 Hz video utgång (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [BD/DVD-inställningar].
  • [RGB Full Range (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [Skärminställningar].
  • [Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [Skärminställningar].
  • [Bitmapping (Super Audio CD)] har lagts till som ett alternativ under [Musikinställningar].
  • Alternativet [Testa kamera] under [Tillbehörsinställningar] har ändrats till [Inställningar för kameraenhet].
  • [Skrivarinställlningar] har lagts till.
  • [Mediaserveranslutning] har lagts till som ett alternativ under [Nätverksinställningar].

Musik

  • Nu kan du redigera cd-information.

Foto

  • En ny form av bildspelsmönster har lagts till.
  • Nu kan du använda zoom för bilder.
  • Nu kan du beskära bilder.

Video

  • Supervit- och x.v.Colour-signaler kan nu användas.
  • Nedskalade signaler för Blu-ray Disc-skivor kan nu användas. När 720p väljs som inställning för videoutdata för PS3-systemet kan Blu-ray Disc-skivor som spelats in med upplösningen 1080i/1080p nu spelas upp med upplösningen 720p.

Spel

  • Nu kan du flytta kopieringsskyddade sparfiler för programvara till PlayStation eller PlayStation 2 till ett PS3-system.

Nätverk

  • Menyalternativen för [Nedladdningshantering] har ändrats.

Vänner

  • [Visa foto] har lagts till i alternativmenyn för röst-/videochatt.

Kommentarer
Postat av: Oscar Kjellberg

Ja men frågan är som jag ser det, när ska sony fixa med de ps3orna som är högljudda, bla min. om ni kollar in denna länken http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153061&st=3030#entry1420444
så kan ni läsa mer om problemet och hur Sony och distributören Nordisk Film sköter ärendet. Dvs de gräver ner huvudet i sanden och erkänner inte att det finns högljudda ps3 trots att flera hundra säkert tusentals ps3 ägare i Sverige är drabbade. Detta är något som borde tas upp i denna blogg, det är ett stort problem.

2007-05-24 @ 15:21:38
Postat av: Toby

Tjenix... Tja, först och främst så vill jag inte gå offtopic här i kommentarerna, då det känns som att det här blir en helt annan arena än vad jag tänkt. Problemet för mig med att ta upp det på bloggen är att jag inte har upplevt några problem själv, och vad jag har sett av rapporter på Internet så verkar det inte vara särskilt många som drabbats, och majoriteten av folk som anser att det är ett problem är svenskar.
Men som sagt, jag vet ju inte själv, så se det inte som att jag misstror dig som så. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra åt saken. Klart att det finns måndagsexemplar, men du har väl fått en ny maskin? Hur som helst så verkar det som att ni har gjort utspel lite här och där, så jag hoppas att det får räcka och att bloggen inte också behöver bli ytterligare en av platserna.

2007-05-24 @ 15:43:16
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Rickard

Hej,
Har du hunnit testa "nätverksuppspelningsfunktionerna" ännu?
Detta kom som en överraskning för mig och en mycket god sådan. Ska själv hem och testa och kommer då publicera resultat på http://ps3mediacenter.blogg.se - en blogg som kanske (förhoppningsvis) blir onödig i framtiden.

2007-05-24 @ 16:45:44
URL: http://ps3mediacenter.blogg.se
Postat av: Toby

Rickard: Nej, inte än. Sitter fortfarande på jobbet. Vi får se om jag hinner kolla upp det i dagarna, men jag försöker ha lite koll på diverse forum som skriver om det. Ska titta in på din blogg också, men säg till när du skrivit något om du hittat någon bra lösning.

2007-05-24 @ 17:35:58
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: limonass

DLNA-klientfunktionen är helt underbart funkar fint lättare att föra över filer. Jag använde MediaPlayer 11som DNLA server på datorn. Nu funkar mina PS2 spel mycket bättre är mycket snyggare också, nah kanske inte så mycket men lite ialla fall. Innan den här uppdateringen funkade ej mitt PS2 spel Maximo vs Army Of Zin.
Men efter den här uppdateringen så funkar spelet och det flyter lika bra som på PS2, det ser också snyggare ut som jag kan se.

2007-05-24 @ 22:58:13
Postat av: Gabbe

Streama filmer e helt underbart :D använder Nero MediaHome :D funkar perfekt o streama avi. filer. Och uppskalning av ps2 spel är riktigt nice :D ff12 ser så mycket snyggare ut nu! Bästa uppdateringen hittills

2007-05-25 @ 14:01:42
Postat av: Roenbaeck

Vad är det för codec på dina avi:er? Jag lyckas nämligen inte streama divx eller xvid, men har då bara testat eyeConnect, TwonkyMedia, TVersity och WMP11. Bara TwonkyMedia och WMP11 kunde jag streama något alls från. Twonky klarade både audio och viss video, medan WMP11 fick jag bara audio att funka med.

2007-05-25 @ 14:42:03
Postat av: Gabbe

Vad ja har hört så funkar typ bara avi filerna med NeroMediaHome :P om du har nero kan du ju prova annars kan du alltid *host* ladda ner :P
Använder Nero 7 premium. Hoppas det hjälper

2007-05-25 @ 19:13:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0