PS3bloggen.se - NY SIDA FÖR BLOGGEN!

111957-568

Hurra! Jag har jättegoda nyheter!

De senaste tre dagarna har jag haft fullt upp med att bygga på den nya sidan för bloggen, och nu börjar den nästan bli klar. PS3bloggen.se kommer att innehålla allt det vanliga, samt en massa nytt tack vare att jag byter system och kör allt på en egen server. Hösten kommer att bli väldigt spännande, så ni kan se fram emot mängder av recensioner och speltester. Förvänta er bl.a. en recension av Heavenly Sword inom kort.

Jag är i full färd med att flytta över relevanta inlägg och översätta delar av gränssnittet till svenska. Eftersom kommentarer inte hänger med och jag måste göra allt manuellt (för att det ska funka) så blir det tyvärr inte alla inlägg, men målet är att ta allt som är intressant. Jag skippar nog nyheterna till förmån för spelinformation och recensioner. Vissa gamla bilder och videor kan också se konstiga ut, så säg gärna till om det är något som ser extra konstigt ut.

Jag har dessutom en tävling uppe på den nya sidan, där ni kan vinna en PlayStation 3-jacka, så kom bort till PS3bloggen.se nu och se vad som krävs.

Jag hoppas att ni kommer att gilla förbättringarna. Jag kan i alla fall säga att jag är väldigt peppad, om än väldigt utmattad :D

/Toby


Observera att de gamla inläggen och kommentarerna finns kvar på sidan, men jag kommer inte att uppdatera den längre.

När ska Namco Bandai bestämma sig?

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Det började med att Namco Bandais spel Eternal Sonata var exklusivt till Xbox 360 och Beautiful Katamari skulle släppas till både 360 och PS3. Efter månader av rykten försvann PlayStation 3-versionen av Beautiful Katamari från releasechemat. Sedan började det dyka upp snack om att Eternal Sonata skulle släppas till PlayStation 3.

Nu har det varit tyst i ett par månader, men kolla in företagets officiella webbplats. Där står det nu att båda spelen kommer till PS3, men att datumen ännu ej fastställts. Spelsidan The Sixth Axis rapporterar dessutom att en av utvecklarna av Ace Combat 6: Fires of Liberation har intervjuats av den franska spelsajten Jeux-france. Där har han sagt att det Xbox 360-exklusiva spelet eventuellt kommer att släppas till PS3.

Antingen så är det här ett sammanträffande och bara ett misstag, eller så går Namco Bandai ut med information inom kort ... t.ex. på Tokyo Game Show om ett par veckor. Jag berättar mer om jag får höra något.

Uppdaterat: Heh, nu har de ändrat på sidan igen. Vi får se hur det blir :)


Från vänster till höger: Namco Bandais ursprungliga sida. Eternal Sonata. Beautiful Katamari. Ace Combat 6.

SingStar - PS2 och PS3

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Vad hände egentligen med SingStar? Spelet skulle ju släppas i samband med releasen, och sedan har det skjutits fram ett par månader i taget. Det senaste releasedatumet (22 augusti) bara försvann, och nu finns det inte ens ett nytt. Oktober? November? Vem vet? Jag har frågat runt, men det finns inga officiella svar.

Vad jag har förstått så kommer det trådlösa mikrofoner (i silver) senare under hösten. De skulle inte släppas i samband med huvudspelet, men nu när det blir försenat så kanske det ändras. Det skulle åtminstone göra väntan lite lättare. Eftersom det här är spelet jag sett fram emot allra mest i år så lovar jag att berätta mer så fort jag får höra något.

Under tiden så håller jag mig till PS2-versionerna av spelet, som kommer ut i löpande takt. Mellan augusti och oktober i år så släpps det hela fyra versioner (90s, Svenska Hits Schlager, Rock Ballads och R'n'B). Fördelen med det är att alla skivorna går att spela på PS3:an, men jag vet inte hur sugen jag kommer att vara på att köpa låtarna jag redan äger från SingStore när PS3-versionen väl släpps.




Hur som helst så var jag och en kollega på releasefesten för SingStar Svenska Hits Schlager till PlayStation 2 igår, vilket var en riktig höjdare. Bland gästerna syntes bl.a. Markoolio och Linda Bengtzing (som sjöng sin låt Värsta Schlagern) och en del andra kändisar som jag uppenbarligen har noll koll på. Där träffade vi även Jonas och Benke från Gamereactor. Eftersom Jonas är minst lika SingStar-fixerad som jag är så resulterade i en dubbelduell i Fyra bugg och en Coca Cola (som de vann). Jag sjöng även Främling (där jag vann). Hemskt roligt.

Som tur var så var det ingen som filmade mina framträdanden, men jag spelade i alla fall in Jonas och Benkes tolkning av Arja Saijonmaas schlagerklassiker Högt över havet.

Humor.

Recension: Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Fantastic FourSom den serieälskare jag är så blev jag väldigt glad i slutet av 90-talet när filmbolagen började släppa så många filmer som baserades på superhjältar. X-Men och Spider-Man (eller X:en och Spindelmannen som de hette när jag var ung) var två utmärkta filmatiseringar, och det har förekommit flera andra intressanta steg ut på vita duken. Jag brukade skämta om att de snart skulle få slut på superhjältar och att en filmatisering av Thor skulle innebära början på slutet, men eftersom det verkar vara fallet så har jag börjat misströsta lite.

En serietidning som alltid flugit under radarn lite är Fantastiska Fyran. Visst, jag har läst den då och då, men det har aldrig varit någon favorit. Filmerna har dock varit en slags sötsliskig sörja som bestått av lika delar slapstick-humor som Disney-etik. Jag bävade därför inför att spela spelversionen av Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer.

Fantastic FourMina faror visade sig dessvärre besannas, men inte på exakt det sätt jag trott. Det visade sig nämligen vara så att spelets handling skiljer sig en del från den i filmen. Visst, Silversurfaren finns med i bilden, men nu finns det dessutom en annan skurk (Skrull-rasen), och spelets handling påminner bara om filmen till viss del. Fyrans utseenden liknar mer dem i serietidningarna och rösterna har inte gjorts av filmskådisarna. Det hela ger ett splittrat intryck, då omslaget trots allt antyder att det här är en spelversion av filmen. Spelet är ett actionspel som bygger vidare på det gamla Gauntlet-upplägget, som på senare år visats i spel som Baldur's Gate: Dark Alliance, Champions of Norrath och Marvel: Ultimate Alliance (som även finns till PS3). Man slår sig fram genom diverse miljöer och besegrar bossar, samt får erfarenhetspoäng som förbättrar ens egenskaper. Klassiskt och enkelt. Problemet är att det varken känns klassiskt eller enkelt i Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer. Bristerna i själva utförandet är uppenbara.

Fantastic FourGrafiken känns som att den är från förra generationen, det är alldeles för långt mellan kontrollpunkterna (så man får spela om grymt mycket om man dör) och de enda effektiva attackerna är gruppattackerna, som bara kan utföras ett par gånger innan energin tar slut. Det känns rätt fånigt att Flamman får slut på eld efter ett par sekunder i luften. Och på tal om Flamman så är de rörelsekänsliga SIXAXIS-delarna där man flyger genom tunnlar rena skämtet. Den artificiella intelligensen är dessutom så himla dålig att de tre andra gruppmedlemmarna ständigt dör mot underhuggare, och man måste verkligen anstränga sig om de ska hålla dem alla vid liv när man spelar ensam. Att växla mellan dem är däremot inte mycket svårare än att trycka på en av de analoga riktningsknapparna, och om någon råkar dö så återupplivas de igen efter en kort stund med återställd hälsa och energi. Det betyder att bosstriderna går ut på att man använder gruppattacker tills energin tar slut och växlar till en annan medlem och upprepar proceduren. Eftersom de andra medlemmarna dör med jämna mellanrum så kommer de tillbaka efter en stund, varpå man kan upprepa proceduren. Roligt? Nej, inte särskilt.

Fantastic FourNär man spelar flera personer så blir det snabbt roligare. Upp till fyra spelare kan när som helst hoppa in och ut ur spelet, och uppgraderingsmöjligheterna ger i alla fall en begränsad form av taktik. Att själva banorna är skräddarsydda för fyrans specialegenskaper blir mer förlåtligt tack vare att en viss spelare får ta sitt ansvar. Om man är flera personer som kör spelet tillsammans så kan betyget eventuellt sträcka sig till en inte särskilt fantastisk fyra, men i enspelarläget räcker det tyvärr inte ens så långt.


3/10


PlayStation Store - 2007-09-06

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
LiloJapp. Det är torsdag och dags för veckans uppdateringar på PlayStation Store. Jag missade att uppdatera förra veckan, som hade ett par nya demos på den amerikanska butiken. Så vill ni hämta demoversioner av Super Puzzle Fighter HD Remix, Nascar 08, Tiger Woods PGA Tour 2008 eller All Pro Football 2008 så finns de där.

Som vanligt måste ni ha ett amerikanskt konto om ni vill få åtkomst till PlayStation Store borta i väst. Klicka här för fullständiga instruktioner för hur skapar ett sånt konto.


PlayStation Store i Europa:
  • MotorStorm
    • Version 2.0 - gratis
    • Läget Eliminator och banan Coyote Revenge - 55 kronor
  • Ninja Gaiden Sigma
    • Weapon Master-överlevnadsläget för Ryu - 27 kronor
  • Heavenly Sword
    • De vanliga bakom kulisserna-trailrarna
PlayStation Store i USA:
Mig veterligen så har den europeiska butiken inte uppdaterats ännu, så jag går på information jag hittade på NeoGAF. Säg gärna till i kommentarsfältet om det dyker upp något annat kul eller när de rätta priserna kommer, så uppdaterar jag inlägget.

Det ska bli klart kul att testa demot till både FIFA och Stranglehold. Berätta vad ni själva tycker :)

Synd att FIFA-demot inte kom den här veckan. Vi får väl hoppas på nästa, antar jag.

MotorStorm version 2.0

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
MotorStorm
Det officiella MotorStorm-forumet rapporterar att MotorStorm version 2.0 släpps idag och att den nya patchen innehåller följande:
  • Förbättring vid val av fordon - Det senaste fordonet du valt i varje klass presenteras som standard.
  • Tilldelade spelarfärger visas i lobbyn så att du enklare kan hålla koll på dina vänner och rivaler i onlinelopp och Eliminator-omgångar.
  • Ytterligare förbättringar för spelarstatistiken.
  • Om du har köpt Coyote Revenge kan du köra banan online och i Time Attack-läget.
  • Om du har köpt Eliminator-läget bidrar resultaten från läget i din rankning.
  • Kryphål i banorna Grizzly och Raingod Mesa har åtgärdats.
  • Headset-support - En brandväggskonflikt med vissa typer av headsetkommunikation har åtgärdats.
  • Headset support - Röstkommunikation kan nu enbart höras via headsetet.
  • Många andra förbättringar i hela spelet.
MotorStorm
Patchen ska tydligen vara förberedande inför Coyote Revenge-expansionen, som enligt ThreeSpeech släpps nu på torsdag. Sedan släpps det ett par fordonspaket under de kommande veckorna.
  • Coyote Revenge - 6 september
  • Fordonpaket 1 - 13 september
  • Fordonpaket 2 - 20 september
Hur är det? Spelar ni MotorStorm fortfarande? Jag måste erkänna att jag inte kört det på väldigt länge, tyvärr (förlåt PumpkinEater). Avsaknaden av flerspelarlopp med delad skärm innebär att jag inte drar fram det när jag har folk hemma. Vi får se om jag orkar/hinner nu med höstens alla släpp.

LocoRoco Cocoreccho!

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Cocoreccho

Det gått några veckor sedan jag först fick höra något om PS3-versionen av LocoRoco, och nu har det dykt upp lite mer information om den interaktiva skärmsläckaren. Namnet här i väst blir LocoRoco Cocoreccho! och spelet (för det är i viss mån ändå ett spel) kommer att innehålla sammanlagt 200 olika LocoRoco, vilket är 10 gånger så många som i PSP-spelet.

Precis som i originalet så ska man alltså samla in så många LocoRoco som möjligt och ta dem till slutet av nivån. Man styr en fjäril som kan påverka miljön, men det ska tydligen även att gå att vinkla handkontrollen och på så sätt få marken att luta. Som vanligt så måste man undvika faror och Muja-varelserna, och om man skulle råka väcka den stora BonMucha så tar spelet slut. Lika knasigt som alltid, med andra ord.

LocoRoco Cocoreccho! kommer att köras med upplösningen 1080p, innehålla tre olika minispel samt ha två onlinetopplistor (totalpoäng och spel på tid). Den japanska versionen släpps redan den 21 september (om 2 1/2 vecka), medan vi här i Sverige lär få vänta ett tag till. Men eftersom det skulle släppts redan i somras så tar det förhoppningsvis inte allt för lång tid. Under tiden får ni väl kolla in trailern här nedan och börja klura på hur det hela fungerar.

Recension: The Darkness

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
The DarknessWoo Bum-kon är vår tids värsta massmördare. 1982 dödade han 57 personer i Sydkorea innan han tog sitt eget liv. Det är en ofattbar siffra och ett ofattbar handling, och det går nog inte att uppskatta hur många människoliv hans hemska vansinnesdåd har påverkat.

The Darkness huvudrollsinnehavare Jackie Estacado har dödat över 300 personer under min spelsession, och han ska ändå vara hjälten i själva berättelsen. Det finns inga som helst tvivel om att spelet har förtjänat sin 18-årsgräns. Det här är inget barnspel, och det vore dumdristigt att tro något annat.

Det innebär dock inte att spelet skyr sitt ansvar med den ålderssättningen. Den brutalitet som visas upp är påtaglig, och enkelheten att utföra en avrättning (det är bara att skjuta när du är väldigt nära fienden) understryker bara känslan av att man befinner sig i en karg och lätt surrealistisk serietidningsvärld.

The DarknessThe Darkness baseras som ni kanske vet på serietidningen som ges ut av Top Cow. På sin 21-årsdag upptäcker maffiatorpeden Jackie Estacado att han besitter en mörk kraft. Eller besitter och besitter. Det är snarare så att han har blivit besatt av mörkret, som ger honom nya krafter samtidigt som den försöker ta över hans värdkropp. Det visar sig även att hans farbror Paulie - som är stadens maffiaboss - har fått för sig att Jackie inte längre är lojal, och försöker döda honom. Spelet går alltså ut på att försöka tämja kraften inom dig och slå ut din farbror, vilket som ni säkert förstår passar alldeles utmärkt för ett skjutspel i förstapersonsperspektiv.

The DarknessSjälva berättelsen är välskriven, med gedigna Grand Theft Auto-liknande dialoger som tillsammans med handlingen ökar spelets trovärdighet. Att spelet har utvecklats av svenska Starbreeze Studios märks i inledningssekvensen när utvecklarnas namn visas, samt i klottret som finns överallt i spelet. Att se att någon har skrivit "Döda alla" på en vägg känns lite småkul. Snacket mellan två vakter som håller utkik efter dig kan hålla på i flera minuter, och om man slår på en tv så finns det flera klassiska långfilmer som man kan kolla på. Det är just såna detaljer som får The Darkness att sticka ut från mängden och bli mycket mer uppslukande än vad jag först trott. Delarna av spelet som utspelas i en helvetisk version av första världskriget påminner så pass mycket om Hellraiser III: Hell on earth att jag hela tiden förväntade mig att Pinhead skulle dyka upp. Det var ett välkommet inslag som gav spelet en mardrömslik kvalitet som jag gärna sett mer av. Kolla in de första delarna av trailern nedan så förstår ni kanske vad jag menar.

The DarknessTyvärr så är The Darkness dock inte helt utan brister. I början av spelet använder man sig mestadels av en tentakel till att ta sig in i särskilda utrymmen, och styrningen av den är både bångstyrig och skapar ett visst åksjuksliknande obehag. Avsaknaden av en radar eller en användbar karta har lett till att jag irrat omkring en hel del utan att riktigt veta var jag befunnit mig eller vart jag varit på väg. Striderna är dessutom rätt obalanserade, och när man fått tag på vissa vapen eller lärt sig en viss taktik så går de ofta ut på att göra samma sak om och om igen. Nu låter det kanske som att striderna är tråkiga, vilket inte riktigt stämmer. Det finns en hel del saker man kan göra om man bara vill, men bristen på empati - både hos ens fiender och hos en själv - gör dödandet till en monoton syssla, vilket faktiskt är skälet till att jag inledde recensionen som jag gjorde.

I slutändan så är The Darkness mycket mer än bara ett skjutspel. Även om jag inte hade särskilt mycket sympati för Jackie och hans uppdrag så ville jag ändå veta hur det slutade. Starbreeze Studios har tagit med mig på en resa som känns mer som en film än ett renodlat spel, och i det femte och avslutande kapitlet så knyts det skräckinfluerade actionupplägget ihop på ett sätt som faktiskt berör. Demoversionen som släpptes på PlayStation Store för en dryg månad sedan gör inte spelet rättvisa, utan det bör att spelas från början till slut för att man ska uppskatta det till fullo. Jag kan därför helt klart rekommendera spelet för alla som gillar mörka actionspel. Förvänta er bara ingen alltför djup handling eller moraliska dilemman.


7/10



hits