Öga mot öga

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

PlayStation EyeJag nämnde den nya EyeToy-kameran i december förra året, men sedan dess har det varit väldigt tyst om den. Men nu har i alla fall Sony meddelat att den nya kameran PlayStation Eye kommer att släppas i sommar. Den kommer att vara specialbyggd för röst- och videochattande, och ha följande funktioner:

  • Mikrofon med reducering av bakgrundsljud och fokus på tal, för mer tillförligtlig taligenkänning och -överföring.
  • Spela in videor och ljudsekvenser direkt till PS3:ans hårddisk
  • Framtagen för att fungera även vid dåliga ljusförhållanden
  • Mängder av olika inspelningslägen, inklusive slow motion och tidshopp
  • Högre bilduppdateringsfrekvens (upp till 120 bilder per sekund) för bättre avkänning, snabbare reaktioner och utökad följsamhet
  • Objektiv med två zoomlägen för närbilder och helbilder
  • Visuella effekter som kan användas på foton och videor
  • Redigeringsprogramvaran EyeCreate ingår, som kan användas till att redigera foton, videor och ljud
En annan intressant liten funktion är att mikrofonen kommer att kunna känna av var i rummet du befinner dig, vilket kan öppna för lite nya möjligheter.

Hur som helst så kräver sån här teknik lite spel också, och det ser ut att komma en del såna också under sommaren, bl.a. Eye Of Judgement som visades upp på E3-mässan förra året. Det är ett kortspel där korten man lägger framför kameran vaknar till liv i spelet, och så får man kämpa mot varandra på ett rutnät. Det låter lite gimmickigt, men det kan ju bli kul. Ska bli intressant att se hur det känns att spela det. Det jag är mest skeptisk är själva hastigheten. Man vill ju att det ska gå undan, så att man slipper vänta i flera sekunder mellan varje kortrörelse och sånt. Men om de skapar ett snabbt, roligt och genomtänkt spel så kan det helt klart vara något. Leksakstillverkaren Hasbro kommer att tillverka och sälja korten, men det finns inga priser ännu. Eye Of Judgement släpps i Japan till hösten, så vi får se när det släpps här i Europa.

(Bilderna kommer från Watch Impress)









Det nyannonserade 3D-maskenspelet Snakeball ska också ha funktioner för kameran, då man ska kunna lägga in sitt eget ansikte i spelet. Jag minns att man kunde lägga in sitt eget ansikte i This is FootballPS2 med den vanliga EyeToy-kameran, men resultatet blev inget vidare är jag rädd. Jag såg mest ut som en groda, vilket aldrig är särskilt smickrande. Snakeball släpps helt och hållet via onlinetjänsten PSN i juli, och lär kosta under hundralappen.







Just EyeToy-spelen till PS2 föll mig aldrig på läppen; för långsamma och ogenomtänkta ... Men jag gillade funktionaliteten i SingStar-spelen, och det är just såna saker som kan vara intressanta med PlayStation Eye. Jag tror att chattmöjligheterna och smådetaljer i spel kan vara något som verkligen kan dra nytta av en kvalitetskamera. Sen om det kommer några bra spel också så tänker inte jag klaga.

Tom Clancy's EndWar

image366Tom Clancy är ingen duvunge precis inom spelvärlden. Killen har stått bakom fler spelserier än de flesta (Rainbow Six, Splinter Cell och Ghost Recon är väl de tre mest kända), och det har släppts en ansenlig mängd spel i de långkörande serierna.

Nu damp det precis ned ett pressmeddelande med information om att Ubisoft tänker släppa den nya spelserien EndWar under nästa räkenskapsår (alltså senast våren 2008) till "nästa generations konsoler" (läs PlayStation 3 och Xbox 360).

Pressmeddelandet beskriver spelet som ett revolutionerande strategispel som utspelas under tredje världskriget, med "artificiell intelligens, grafik, fysik och animeringar som inte var möjliga på förra generationens system". Man kommer att kunna leda sina styrkor mot hundratals spelare online på de verkliga platser som utgör slagfälten under tredje världskriget.

Sen stod det inget mer, så det är svårt att veta exakt hur det kommer att te sig, men min teori är att det blir någon slags mix mellan realtidsstrategispel och ett Battlefield-liknande upplägg. Ubisofts Tom Clancy-spel brukar vara rätt gedigna spelupplevelser, och genren verkar vara något nytt för dem. Jag är väl kanske inget större fan av just renodlade strategispel, så jag hoppas att de piffar till upplägget lite och lägger inte lite nytt. Jag tänker främst på fysiken och animeringarna. Vad tror ni?

Mer info kommer så fort jag får den. Själv ska jag testa Splinter Cell: Double Agent så snart jag får lite tid över. Förvänta er ett speltest (av Double Agent, alltså) inom kort.

EndWar

Eternal Sonata till PS3?

Eternal Sonata
Vi fortsätter med ännu ett Namco Bandai-spel, då det nu ryktas om att deras japanska rollspel Eternal Sonata (eller Trusty Bell: Chopin's Dream som det heter i Japan) nu även kommer att släppas till PlayStation 3. Siliconera rapporterar nämligen att självaste ESRB (den amerikanska spelklassificeringsnämnden) har klassificerat spelet som både ett PS3- och 360-spel. Namco Bandai har bara utannonserat att spelet ska släppas till XBox 360, men eftersom de aldrig sagt något om exklusivitet så är det inte omöjligt att informationen från ESRB stämmer. Just såna här avslöjanden visar sig ofta vara sanna, men eftersom det inte har sagts något officiellt ännu så går det ännu inte att säga hur det kommer att bli.




Själva spelet utvecklas i alla fall av Tri-Crescendo (som bl.a. utvecklat Star Ocean: Till the End of Time och Baten Kaitos-spelen), och handlar om en ... (fåsenu) fantasivärld som kompositören Chopin skapade i sitt huvud bara några timmar innan han dog av lungsot vid 39 års ålder. I världen så har alla personer med dödliga sjukdomar även magiska krafter, och kretsar kring den sjuka flickan Polka och hennes pojkvän Allegretto som försöker bota henne.

Själva stiderna kommer att vara musikbaserade, med bl.a. musik av Chopin själv, och skutprodukten ser ut att bli ett riktigt snyggt och ganska så annorlunda rollspel. Jag är riktigt imponerad av själva grafiken, så vi får väl hoppas att spelupplägget också håller måttet.

Vi får se om spelet släpps till PS3 eller inte, men den japanska versionen ska släppas nu i juni, med en västerländsk version senare i år. Jag säger till när jag vet hur det ligger till. Under tiden kan ni kolla in den snygga (men obegripliga) trailern. Mycket nöje.

Beautiful Katamari

Katamari Damacy är en av spelvärldens absolut charmigaste spelserier. Jag är ett stort fan av ettan och tvåan till PS2, och jag köpte både PSP-spelet (Me & My Katamari) och soundtracket till det första spelet (låten Lonely Rolling Star är ett mästerverk) förra veckan när jag var i Japan.

Nu berättar Eurogamer att Namco Bandai har utannonserat Beautiful Katamari till PlayStation 3, och att det dessutom kommer att släppas här i väst senare i år. De har ännu inte sagt om det kommer att bli någon Europalansering, men eftersom PS3:an är regionfri så går det alldeles utmärkt att importera den amerikanska versionen.



Spelet kommer att köras med upplösningen 720p, och ha ett flertal olika onlinefunktioner. Man kommer nämligen att kunna spela online och hämta extramaterial via PlayStation Network. Handlingen är lika skruvad som vanligt, och går ut på att kungen över hela universum (din pappa) har knasat till något, så att du (prinsen) måste rycka in och rulla ihop prylar till jättelika bollar (eller klumpar, vilket är vad "katamari" betyder på japanska). Man har nämligen en liten grundboll som man rullar omkring, och den kladdiga lilla tingesten plockar nämligen upp diverse saker när man åker över dem. När jag säger saker så menar jag till en början saker som gem, suddgummin och tärningar. Allt eftersom man plockar på sig grejer så växer katamarin, och man kan haffa större ting som fotbollar, blomkrukor, cyklar, gatlyktor, bilar, människor, byggnader (t.ex. huset man startade i), fotbollsarenor, kryssningsfartyg, berg, moln och till slut själva jorden - allt detta beroende på målet för banan. Dessa klot förvandlas sedan till saker, vanligtvis stjärnor, och allt är frid och fröjd en stund. Till din hjälp kommer du att ha dina 50 kusiner, som dyker upp lite här och var under spelets gång.

Låter det skumt? Det är det också, vilket bara bidrar ytterligare till charmen. Soundtracket förväntas vara lika underbart som alltid, med knäpp och alldeles underbar musik.



Jag kan knappt bärga mig inför vad jag anser vara ett av de viktigare spelsläppen i år. Trots att spelet ser ut ungefär som vanligt så ser jag verkligen fram emot de nya funktionerna, samt att få uppleva mer av den sköna designen. Ni kan förvänta er att läsa fler nyheter i takt med att de dyker upp.

Uppdatering: Hepp! Nu har den officiella japanska webbplatsen lanserats också.

(Bilderna kommer från 1UP och IGN).

Spelsituation Japan

Spelink?Hallå allesammans!

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag inte kommit igång tidigare. Jag kom hem i onsdags, men har varit både upptagen och jetlaggad, vilket aldrig är en perfekt kombination.

Japan var i alla fall helt fantastiskt, och jag vill med ens krossa myten om att det skulle vara dyrt där. Jag har köpt både kläder och spel till mycket lägre priser än här i Sverige. Att äta ute var också billigare, och helt klart mycket godare. Längtar redan tillbaka. I morgon är det ny arbetsvecka, och då tänkte jag passa på att komma igång med bloggandet på allvar igen. Jag har ett par spel som jag måste speltesta ordentligt, bl.a. Virtua Tennis 3 och Virtua Fighter 5. Tillbaka till verkligheten, liksom :)

Men som sagt så måste jag berätta om spelsituationen i Japan. Slutsumman vad gäller spelinköpen slutade på 28 spel; 9 Nintendo DS-spel, 8 GBA-spel, 4 PS2-spel, 3 PSP-spel, 2 PS3-spel och 2 PlayStation-spel. Sedan köpte jag tre spelsoundtracks också.

PlayStation:
Vib Ribbon - 380 yen (23 kr) begagnat
Jet Moto - 500 yen (30 kr) nytt - LYX!

PlayStation 2:
Love Smash 5 - 2000 yen (120 kr) nytt
Taiko Drum Master - 1800 yen (109 kr) nytt
Pop n Music The Best - 1980 yen (120 kr) nytt
Mad Maestro Christmas Edition - 1000 yen (60 kr) begagnat

PlayStation 3:
Sonic the Hedgehog - 4000 yen (240 kr) begagnat
Gundam: Target in Sight - 2240 yen (135 kr) begagnat

PSP:
Katamari Damacy - 2300 yen (139 kr) nytt
Taiko Drum Master - 3640 yen (220 kr) begagnat
Taiko Drum Master 2 - 4000 yen (240 kr) nytt

GBA:
Rhythm Tengoku - 3200 yen (193 kr) nytt
Alla 7 Bit Generations-spelen - 2000 yen styck (120 kr styck = 840 kr) - nya

NDS:
Phoenix Wright 2, Lode Runner, Slitherlinks, <ett plattformsspel med en sjöstjärna, del 4>, Game & Watch Collection, Osu Tatake Ouendan, Metroid Prime Hunters, Point Blank & Daigasso! Band Brothers - i snitt ca 3000 yen styck (180 kr styck = 1620 kr) - både nytt och begagnat

Soundtracks:
Katamari Fortissimo Damacy, Loco Roco & Ico - totalt 7500 yen (454 kr)

Totalt ca 4500 kronor. Jag är toknöjd.

Momo-iSen vart det en del spelrelaterade köp, som skivan "8-Bit" av sångerskan Momo-i (KÖP!), lite mobilhängsmycken med Loco Roco-motiv och en tv-fjärrkontroll som ser ut som en Nintendo 8-bitarshandkontroll. De flesta av spelköpen skedde i spelmeckat Akihabara, som ligger i centrala Tokyo. Där hittade jag guldkorn som AsoBitCity (ligger på stora gatan och har ett stort sortiment), Trader (ligger ca 5 minuters gångväg bort på stora gatan. Här hittade jag tokmånga begagnade spel), Super Potato (ett retrohimmelrike på jorden som ligger lite dolt) och en rikstäckande och knasbillig kedja som heter Book Off (som låg dold på femte våningen i ett hus kort innan Trader, med StarBucks-kopian "Excelsior Coffee" på nedervåningen). Det är nog de tre butikerna jag rekommenderar mest, även om det fanns guldkorn överallt i stadsdelen. Jag tillbringade en 9-timmarsdag med att bara springa omkring där, och återvände dessutom i några timmar ett par dagar senare. Annars var Shibuya min favoritplats. Här fanns sköna restauranger, småbutiker och en hel del spel, bl.a. Anime- och spelbutiken Mandarake - en enorm butik som låg gömd två trappor under mark.

Det gick ganska bra att hitta PlayStation 3-enheter så gott som överallt, men det fanns inga spel som var både nya för mig och på engelska (eller som man inte behövde kunna japanska för), så det blev inte så många PS3-köp. Nintendo DS Lite var däremot slutsåld prick överallt, vilket var rätt bisarrt att se. I det stora hela så var det en helt fantastisk upplevelse, och jag kan verkligen rekommendera landet för folk. Priserna var låga, folk var artiga och det var rent överallt... Vad gör jag i Sverige egentligen?

Förresten, vinnaren i tipstävlingen blev C. Federsel för sitt långa och informationsfyllda mail. Skicka mig din adress så skickar jag en PlayStation 3-keps och ett japanskt Loco Roco-mobilsmycke på posten :)

Halsningar fran Japan

Hej alla.

Nu sitter jag pa hotellet i Tokyo och har kopplat upp mig pa forsta gangen pa tva veckor. Japan ar helt fantastiskt, och jag kommer med en liten sammanfattning nar jag kommer hem. Planet tillbaka till Sverige avgar om tva dagar, och eftersom jag har missat en hel del spelnyheter pa tva veckor sa tankte jag be er beratta lite om vad som hant i PlayStation-varlden de senaste veckorna. Skriv en kommentar eller maila mig pa ps3se @ blogsoft (punkt) net. Bidraget jag gillar mest kommer att fa en liten beloning. EVERYONE WINS!

Ha det bra alla. Nu ska jag till Harajuku och kolla in cosplayande och i ovrigt uppkladda manniskor.

Sayonara!

Japan!Heh, den första april börjar lida mot sitt slut, så jag passar på att publicera alla kommentarer till mitt aprilskämt. Det var några av er som gick på det i alla fall, nåhot som gjorde mig alldeles varm inombords :)

En sak som dock inte är ett skämt är att jag åker till Japan i morgon på min smekmånad (som visserligen inte är en hel månad, men ändå). Det har verkligen varit fullt upp de senaste månaderna med bloggen - i positiv bemärkelse - så jag ser verkligen fram emot att ladda batterierna och uppleva allt som landet kan tänkas erbjuda. Ni kan förvänta er en hel del rapporter om Japans spelsituation i allmänhet (och PS3 i synnerhet) när jag kommer tillbaka. Jag kommer dessutom att titta till bloggen då och då under resans gång, så det kanske kommer lite inlägg.

Känn er som hemma här i kommentarerna. Dela med er av erfarenheter, anordna onlinespel, snacka med varandra eller ställ frågor här på bloggen, så vet jag att ni lever :) Själv ska jag frossa i sushi, sake, spel och snabbtåg.

Nu ska jag packa klart och spela lite mer Virtua Tennis 3. Snacka om toppspel. Ett mer utförligt speltest kommer när jag kommer hem.

Vi ses snart! Sayonara, och spela lugnt!

/Toby

Spela som Ratchet i Resistance

Coolt. Jag läste precis en guide på IGN för hur man spelar som Ratchet när man spelar online i Resistance: Fall of Man. Spelen har ju samma utvecklare, och Insomniac har till och med berättat att de kanske tänker lägga in Ratchet & Clank-vapnen i Resistance, och det här är ju mycket enklare. I Jak Combat Racing till PS2 fanns samma funktion, så de har helt enkelt fortsatt i samma bana.

För att låsa upp Ratchet måste man klara spelet med 401 skott kvar i sitt Bullseye-magasin. Om man lyckas med den bedriften (testa att inte använda vapnet i slutstriden) så låses avataren upp. En rätt konstig sak är att Ratchet endast kan spelas om man är Chimera i flerspelarläget. Det kan kanske indikera att lombaxrasen (som Ratchet är) är i allians med Chimera, och att vi kommer att se mer av sånt i kommande resistance- eller ratchetspel. Flera saker i handlingen har tytt på det, så det är inte helt omöjligt.

Coolt är det i alla fall.

hits