Beautiful Katamari

Katamari Damacy är en av spelvärldens absolut charmigaste spelserier. Jag är ett stort fan av ettan och tvåan till PS2, och jag köpte både PSP-spelet (Me & My Katamari) och soundtracket till det första spelet (låten Lonely Rolling Star är ett mästerverk) förra veckan när jag var i Japan.

Nu berättar Eurogamer att Namco Bandai har utannonserat Beautiful Katamari till PlayStation 3, och att det dessutom kommer att släppas här i väst senare i år. De har ännu inte sagt om det kommer att bli någon Europalansering, men eftersom PS3:an är regionfri så går det alldeles utmärkt att importera den amerikanska versionen.



Spelet kommer att köras med upplösningen 720p, och ha ett flertal olika onlinefunktioner. Man kommer nämligen att kunna spela online och hämta extramaterial via PlayStation Network. Handlingen är lika skruvad som vanligt, och går ut på att kungen över hela universum (din pappa) har knasat till något, så att du (prinsen) måste rycka in och rulla ihop prylar till jättelika bollar (eller klumpar, vilket är vad "katamari" betyder på japanska). Man har nämligen en liten grundboll som man rullar omkring, och den kladdiga lilla tingesten plockar nämligen upp diverse saker när man åker över dem. När jag säger saker så menar jag till en början saker som gem, suddgummin och tärningar. Allt eftersom man plockar på sig grejer så växer katamarin, och man kan haffa större ting som fotbollar, blomkrukor, cyklar, gatlyktor, bilar, människor, byggnader (t.ex. huset man startade i), fotbollsarenor, kryssningsfartyg, berg, moln och till slut själva jorden - allt detta beroende på målet för banan. Dessa klot förvandlas sedan till saker, vanligtvis stjärnor, och allt är frid och fröjd en stund. Till din hjälp kommer du att ha dina 50 kusiner, som dyker upp lite här och var under spelets gång.

Låter det skumt? Det är det också, vilket bara bidrar ytterligare till charmen. Soundtracket förväntas vara lika underbart som alltid, med knäpp och alldeles underbar musik.



Jag kan knappt bärga mig inför vad jag anser vara ett av de viktigare spelsläppen i år. Trots att spelet ser ut ungefär som vanligt så ser jag verkligen fram emot de nya funktionerna, samt att få uppleva mer av den sköna designen. Ni kan förvänta er att läsa fler nyheter i takt med att de dyker upp.

Uppdatering: Hepp! Nu har den officiella japanska webbplatsen lanserats också.

(Bilderna kommer från 1UP och IGN).

Kommentarer
Postat av: Hyppe

Bara sett när andra lirat katamari, men dom verkade ha kul. Å musiken va ju lite lattjo åxå : ) Men jag hajade mest till över det här med att ps3an är "regionsfri", det har jag missat totalt! På vilket sätt är den regionsfri? Både på film och spel har jag sett att det står region B eller region 2 på. Men regionsindelningen kanske inte per automatik betyder att övriga regioner inte fungerar i spelaren för det, utan att det har något annat syfte? Vore intressant att veta mer om det där. Någon som pallar förklara hur det hänger ihop? Jag köper gärna importfilmer och spel om det går nämligen.

2007-04-23 @ 18:31:40
Postat av: Toby

Hyppe: PS3:an är helt regionfri när det gäller PS3-spel, så man kan alltså importera PS3-spel från hela världen. Den är dock regionlåst när det gäller PS2- och PS1-spel, samt DVD- och Blu-Ray-filmer.

2007-04-23 @ 19:58:55
URL: http://ps3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0