Nytt om Unreal Tournament

UT3Jag brukar sällan ha tillräckligt med ork för att sätta mig in i skjutspel i förstapersonsperspektiv (eller FPS:er eller vad ni nu föredrar att kalla dem). CS är inte min grej, och Battlefield-spelen kräver för mycket engagemang (även om de nog är roliga om man spelar med kompisar). En serie som jag dock alltid har gillat är Unreal Tournament-serien. Jag minns särskilt en kväll då min dåvarande flickvän (numera fru) sköt mig i huvudet en sådär 30 gånger i rad under en spelsession. Jag tog det hela med gott mod och har faktiskt blivit lite bättre sedan dess... hoppas jag.

För några dagar sedan gick i alla fall Epic Games ut med informationen att deras kommande spel Unreal Tournament 2007 har bytt namn till Unreal Tournament III, delvis för att markera att det rör sig om en helt ny era av skjutspel, och kanske dels för att gardera sig ifall spelet bli försenat till nästa år. Jag tycker i alla fall att det är bra, då det får spelet att kännas fräscht längre. Det låter ju inte så hett att spela UT2004 nu tre år senare.

Av de tre nya bilderna här nedan är det nog bara den andra som visar sekvenser från själva spelet, men den är ju å andra sidan hur läcker som helst.



I en intervju med GameTrailers berättar Mark Rein, som är en av grundarna av Epic Games, att han tycker att det fungerar bra att utveckla UT3 till PS3, och att det kommer att bli deras flaggskeppsspel till konsolen. Han gillar även att alla enheter är redo för onlinespel redan från början, så att alla kan köra UT3 online. Man får även se att de åker på en svävarbräda vid ett tillfälle... Tillbaka till framtiden-vibbarna är enorma :)


Till sist har vi trailern för spelet, med den klassiska mullrande rösten. Jag gillar dock när det hela går från sport till allvar, då det faktiskt känns lite mer seriöst än tidigare. Det här kan nog bli en riktig klassiker när det släpps ... förhoppningsvis i år.

Lyxen att ha tre PS3:or

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Tre PS3:orNej, tyvärr så är det inte jag som har tre PS3:or, utan det är de amerikanska killarna från humorwebbplatsen LoadingReadyRun som gjort en sketch som går igenom fördelarna med att ha just 3 PS3:or. Sketchen spelades visserligen in precis innan jul, men den är ändå aktuell för oss européer då konsolen ännu inte har lanserats här. Jag tyckte i alla fall att det var grymt roligt... särskilt delen med tårtan :)

Så om du någonsin har undrat över fördelarna med att ha just tre likadana konsoler så är det här sketchen för dig :P



Man skulle kanske köpa tre enheter den 23:e mars i alla fall ...

Förhandstest: Lair

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Lairlogotyp

Jag fick tillfälle att testa Lair för några dagar sedan, och tänkte ta tillfället i akt att skriva lite om spelet, som utvecklas av Factor 5 (utvecklarna bakom bl.a. Star Wars: Rogue Squadron). För er som inte vet vad spelet går ut på kan jag berätta att man antar rollen som en drakryttare i något slags krig i en fantasyvärld. Hela spelet styrs med den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen, vilket borgar för en rätt ny och annorlunda spelupplevelse. Själva förhandsversionen jag testade var från i oktober förra året (alltså tre månader gammal) och innehöll ett övningsläge och ett spelläge. Handlingen i betaversionen var så gott som obefintlig, men det lär nog dyka upp någon sådan innan spelet släpps.



Jag kan ju i alla fall säga att det var tur att övningsläget fanns, då det var rätt klurigt att styra genom att luta och vinkla handkontrollen. Själva övningen går ut på att åka genom ringar med sin drake, och det märks ganska fort att det här inte är något flygplan. Draken är lite bångstyrig (typ på samma sätt som hästen Agro i PS2-spelet Shadow of the Colossus), och vänder inte precis på en femöring. Känslan av att man håller i tyglarna och ger order till sin best är påtaglig, och det tog en stund innan jag lärt mig styra den.



Sedan var det dags för själva spelläget, som utspelas på en stor bro beståendes av dina och fiendens fotsoldater. Du sitter på drakryggen och måste dels spruta eld på fiendens fotsoldater samt besegra fientliga drakryttare. För att spruta eld trycker man helt enkelt på fyrkantsknappen, och det enklaste sättet att krossa motståndet på marken är att antingen åka ovanför soldaterna och spruta eld på dem, eller genom att landa och släppa loss eldkvastar. Just markstriderna kändes rätt enkla, och var inte sådär jättespännande.

Det blev dock roligare när man gav sig in i strid med de andra drakarna. Genom att hålla in R2- och L2-knapparna låser man målet mot en drake, och sedan kan man antingen peppra denne med eldattacker eller ge sig in i närstrid. Det sistnämnda sker genom att man åker mot draken med några tryck på X-knappen, och sen får man "slänga" med handkontrollen åt drakens håll flera gånger för att preja den. Det låter kanske lite konstigt, och det känns rätt skumt, men jag blev förvånad över hur väl det fungerade. När man har dunkat in i draken tillräckligt många gånger får man tillfälle att utföra en avrättningsrörelse med olika knappkombinationer, och de sträcker sig från att man avleder den andre ryttarens uppmärksamhet så att ens egen drake kan äta upp honom till att man slänger sig genom luften och hugger ned sin fiende. När man är klar så kastar man sig ut i luften och fångas upp av sitt riddjur. Det är just de här delarna som är roligast i spelet, och de känns lite som avslutningsrörelserna i God of War, där man också aktiverar olika dödsstötar med olika knappkombinationer.



I slutändan så kändes det verkligen att det här var en förhandsversion, då den inte innehöll så mycket mer än vad jag berättat om. Man sprutade lite eld och dödade sina motståndare, och sedan var det slut. Det är dock väldigt lovande, och efter ett tag så satt de rörelsekänsliga kontrollerna riktigt bra. Det ska helt klart bli kul att se hur nästa betaversion ser ut och fungerar, samt hur de tänkt sig fylla ut spelet. Grafiken var riktigt snygg, med maffiga fantastmiljöer och tusentals soldater på skärmen samtidigt. Själva bilduppdateringen var hackig, men det lär vara något som redan har åtgärdats. Det här spelet kan bli hur bra som helst om de lyckas väva in fler och mer utförliga spelmoment. När spelet ska släppas är ännu inte känt, men det borde bli någon gång i år i alla fall.

Jag avslutar med en trailer för spelet, som innehåller en av de grymma avslutningsattackerna. Skärmbilderna kommer från den tyska spelsidan Gamefront.



PS3-exklusivt innehåll i Splinter Cell

Splinter CellSådär för en månad sedan berättade jag att Splinter Cell: Double Agent släpps till PS3:an i mars. Nu har spelet officiellt hamnat på listan över lanseringsspel, och det har även dykt upp lite ny information om de PS3-specifika nyheterna.

Jag har redan tidigare nämnt att spelet kommer att ha funktioner för den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen och och flerspelarbanor, och nu har det bekräftats att just flerspelarbanorna är baserade på helt nya miljöer. Det kommer även att finnas nya uppdrag som man kan utföra tillsamamns med andra spelare i samarbetsläget, samt att man numera även kan spela genom spelet som en kvinnlig spion.

I en intervju med Eurogamer berättar spelets producent Mathieu Hector att hela grafikmotorn har arbetats om för att dra nytta av kraften i PS3, och att de satsar på upplösningen 720p för att få plats med så många detaljer som möjligt och för att hålla bilduppdateringen uppe.

De har även betatestat PS3:ans onlinefunktion sedan i november, och säger sig vara väldigt nöjda med hur det flyter på.

Det är helt klart roligt när utvecklarna anstränger sig lite extra för att multiplattformsspelen ska skilja sig från varandra. Spelet släpptes ju i november till så gott som alla andra plattformar, och fick då väldigt bra recensioner, så det här känns riktigt lovande.



PlayStation 3 släpps den 23 mars!

111957-151Sådär! Threespeech släppte informationen nu, så det känns rättvist att släppa informationen här också! PlayStation 3 släpps den 23 mars och kommer att kosta 599 euro. Det svenska priset är ännu inte släppt, men med vår skatt kan vi räkna på att få betala ca 6000 kr. 599 euro motsvarar ca  5500 kronor och andra valutorna som nämnts är 425 pund (5900 kr), 999,95 australiensiska dollar (5500 kr) och 1199 nya zeeländska dollar (5900 kr). Det är vår 25-procentiga moms som sätter käpparna i hjulet.

Vi kommer endast att få 60 GB-versionen här i Europa, alltså den med trådlöst nätverk och minneskortplatser. Om behovet finns i framtiden så släpper de även den versionen, men det får bli ett senare beslut.

Det kommer att släppas ca 1 miljon enheter vid Europalanseringen. Antalet svenska enheter är ännu inte utannonserat. England kommer tydligen att få 300 000 enheter. Inte illa.

Det bästa är dock att det kommer att finnas fler än 30 spel när systemet släpps, bl.a. följande:

Resistance: Fall of Man™ - SCEE
MotorStorm™ - SCEE
Genji™: Days of the Blade - SCEE
FORMULA ONE CHAMPIONSHIP EDITION - SCEE
Ridge Racer™ 7 - SCEE
Call of Duty 3 - Activision UK Ltd
Marvel: Ultimate Alliance - Activision UK Ltd
Tony Hawk’s Project 8 - Activision UK Ltd
Gundam – Target in Sight - Namco Bandai Games
Full Auto™ 2: Battle Lines - Sega®Europe Ltd
Sonic the Hedgehog™ - Sega®Europe Ltd
Virtua Fighter™ 5 - Sega®Europe Ltd
Virtua Tennis™ 3 - Sega®Europe Ltd
World Snooker Championship 2007 - Sega®Europe Ltd
NBA 2K7 - Take 2 International SA
NHL 2K7 - Take 2 International SA
Blazing Angels Squadrons of WWll - Ubisoft Entertainment SA
Enchanted Arms - Ubisoft Entertainment SA
Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent - Ubisoft Entertainment SA
The Elder Scrolls lV: Oblivion - Ubisoft Entertainment SA
Def Jam: Icon - Electronic Arts Ltd
Fight Night Round 3 - Electronic Arts Ltd
NBA Street 4 Homecourt 2007 - Electronic Arts Ltd
Need for Speed Carbon - Electronic Arts Ltd
The Godfather: The Don’s Edition - Electronic Arts Ltd
Tiger Woods PGA Tour 2007 - Electronic Arts Ltd
Untold Legends: Dark Kingdom - Electronic Arts Ltd
F.E.A.R. Vivendi - Universal Games Intl SA

Spel som finns att köpa från nätverket innefattar bl.a.

Tekken®: Dark Resurrection - SCEE
Lemmings™ - SCEE
Go! Sudoku - SCEE
Go! Puzzle - SCEE
Blast Factor™ - SCEE
flOw™ - SCEE
Super Rub’a'Dub - SCEE
GTHD Concept - SCEE
Gripshift - Sony Online Entertainment



Så, vad tycker ni? Vilka spel är ni mest sugna på? Jag ska jaga ifatt lite svenska uppgifter så snart jag kan. Samma sak gäller för tillbehören (de engelska priserna har släppts, men inte de svenska). Hoppas på svar snart!

Nyheter vid midnatt

Midnatt
Vid midnatt släpps informationen om Europalanseringen!
Snart får vi äntligen veta när det smäller!
Mer info kommer snart!

PS3 - nu ännu mer bakåtkompatibel!

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Systemuppdatering
PlayStation 3 är ju som bekant bakåtkompatibel med så gott som alla spel till PS one och PlayStation 2 (tror att siffran ligger på 97 % av alla spel eller något i den stilen), men den förra versionen av systemprogramvaran (version 1.32 som kom för några veckor sedan) innehöll en bugg som fick grafiken i vissa spel att se hackig och kantig ut. Det rörde sig om ett fåtal spel vars grafik skalades om till fel upplösning. Folk i USA gnällde lite, men nu behöver de inte göra det längre, då den nya versionen (1.5) har åtgärdat det problemet. Inget vi i Europa behöver oroa oss över, med andra ord.

Bland de andra funktionerna hittar vi funktioner för koreanska tangentbord och möjligheten att använda så kallade Edy-kort i stället för kreditkort i PlayStation Store. Det är en japansk kontantkortsliknande lösning (se bilden). Vi får se om det kommer någon liknande kontantkortslösning till Sverige. Sedan kan man dessutom använda en bild som ikon för sin användare.

Den stora uppdateringen som jag nämnde i december lär släppas i samband med lanseringen... Jag förutspår redan nu att den kommer att ha versionsnummer ... 2.0! Någon som vill sätta emot? :)

Spela PS3 i helgen!

DustinHar du förhandsbokat en PS3 och registrerat dig? Bor du i eller (ganska) nära Stockholm? Då har du förmodligen fått en inbjudan till Dustin Digital Expo 2007, som anordnas nu i helgen (26-27 januari - fredag och lördag) på Nacka Factory här i Stockholm. Om du besöker mässan kan du nämligen bli en av de första i Sverige som får provspela PlayStation 3, som visas upp i ett avskilt rum på mässan. Inte illa!

UPPDATERAT:
Jag fick precis reda på att alla som besöker mässan får provspela PS3:an. Man behöver alltså ingen särskild inbjudan för att få komma in till PS3-rummet.

Om du inte har förhandsbokat kan mässan ändå vara värd ett besök. Inträdet är gratis (om man anmäler sig på sidan) och det finns en hel del nyheter att kolla in.

Har du 20 minuter över?

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

JaffsterDavid Jaffe är i farten igen. Helt seriöst, om han inte gjorde så bra spel (God of War-spelen och kommande Calling all Cars) så skulle jag nog propsa på att han skulle arbeta med PR.

I en intervju med 1up som snackar han om vitt och brett om PS3:an, med allt från lanseringsstrategier och Internet-försäljning till andra spelsystem och hur Sony har framtidssäkrat sin produkt.

Det är både informativt och underhållande, med ärliga och insiktsfulla kommentarer.
Om du har lite tid över så rekommenderar jag verkligen intervjun. Det fungerar alldeles utmärkt att bara ha igång den i bakgrunden och lyssna på den. För vidare läsning rekommenderar jag hans blogg.


Heja David.

Tåligt värre

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

StålullHaha, en forummedlem på IGN bestämde sig för att testa hur mycket Blu-ray-skivorna håller för, och skrubbade den med stålull. Tydligen så fungerade den alldeles utmärkt, tack vare att skivorna har ett kraftigt repskydd.

Spelwebbplatsen Joystiq valde dock att ta det hela ett steg längre, och genomförde ett experiment för att se hur mycket en Blu-ray-skiva pallar med. Det stackars exemplaret av komedin Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby (som medföljde varje exemplar av PS3 som såldes i USA) utsattes för stålull, en kulspetspenna en pizzaskärare och till slut en slaktkniv. Hur det gick får ni se själva i videon nedan, men jag kan säga att jag är rätt imponerad av resultatet. Det känns som att man inte behöver oroa sig för att skivorna ska gå sönder vid vanlig hantering i alla fall.

Säg efter mig: mars, INTE april! MARS!

MARS! PLÖTSLIGT!I en intervju i dagarna sade tydligen Sonys styrelseordförande Sir Howard Stringer att PS3:an kommer att släppas i april, vilket gav upphov till en hel drös med Internet-rykten. Nu har David Reeves, styrelseordförande och VD för SCEE, gått ut och dementerat att detta skulle vara sant. Stringer skulle enligt uppgift ha menat "i vår", och inte april, och mars är fortfarande månaden som gäller (förmodligen den 23:e).

Det europeiska datumet är fortfarande inte släppt, men ThreeSpeech hävdar att Sony kommer att gå ut med lanseringsdatumet nu på tisdag. Då kanske vi får reda på priset och lanseringsspelen också.

Bara att fortsätta vänta, med andra ord.

Spelbart Final Fantasy XIII-demo i år

Final Fantasy XIIISquare Enix bekräftade i det senaste numret av den japanska tidningen Dengeki att de tänker släppa en spelbar demoversion av Final Fantasy XIII i år, antingen till E3-mässan i maj eller till Tokyo Game Show i augusti. Det ska tydligen bero lite på hur mycket E3-mässan i Los Angeles bantas ned. Utöver det vanliga FFXIII så kommer det även ett till spel, som heter Final Fantasy Versus XIII, som utvecklas av teamet bakom Kingdom Hearts-spelen. Upplägget i det ska tydligen vara lite mer actionbetonat, och påminna mer om Kingdom Hearts än det traditionella rollspelsupplägget i Final Fantasy-spelen.

När spelet väl släpps här i Europa (eller USA för den delen, då PS3-spelen är regionfria) är inte säkert, men den japanska reklamen nedan antyder att det i alla fall släpps borta i öst i år. Vi lär nog få vänta till nästa år innan en översatt version kommer hit. Den lilla snutten från spelet kommer i slutet av filmen, där vi får se den kvinnliga huvudrollsinnehavaren kasta en bandyboll (det var i alla fall min första tanke). Jag fattar noll :)


Det lustiga med alla Final Fantasy-spelen är att de alltid utspelas i nya världar, så man måste hela tiden bekanta sig på nytt med nya figurer och omgivningar. Tolvan släpps här i Sverige den 23 februari till PlayStation 2, och är hur maffigt som helst. Jag har importerat den amerikanska versionen och har kommit typ 25 timmar in i spelet... och det känns som att jag fortfarande är kvar i introt :)

Här har vi trailern från förra årets E3-mässa, som innehåller en blandning av datoranimerade sekvenser och riktiga delar från spelet. Hur snyggt som helst, trots att det egentligen inte avslöjar något om spelet. Jag hoppas på en ny trailer snart, så att man kan se hur mycket längre de har kommit i utvecklingen.



Final Fantasy-spelen brukar sälja som smör i solsken över hela världen, så ni kan lita på att det kommer fler nyheter snart. Jag hoppas på lite mer info om bakgrundshistorien, då de brukar vara rätt så maffiga.

111957-132

JET MOTO! JET MOTO! JET MOTO!

JET MOTO!!!!Ibland händer det att blogginläggen i princip skriver sig själva, och det här är ett perfekt exempel på det. Som ni kanske har märkt tidigare så har jag en kärlek till spelet Jet Moto (eller Jet Rider som det hette här i Europa) som gränsar till besatthet. Och vad tror ni då hände igår natt?

Jo, Sony gick ut med ett pressmeddelande där det berättade att Jet Moto kommer att läggas upp på PlayStation Store, så att man kan hämta och spela det på sin PSP, och snart även på PS3:an (så fort de lagt in funktionaliteten). Och allt det här för det facila priset 6 dollar (42 kronor med dagens växelkurs). De skulle släppa något annat litet spel också... Ni kanske har hört talas om det? WipeOut hette det visst... Jaja, whatever ;) Rally Cross har dessutom redan lagts upp i butiken.

Andra nyheter på PlayStation Store innefattar nya kläder för PS3-spelet Genji: Days of the Blade, en trailer för PS3-versionen av hämtspelet GripShift (som jag hoppas på att få köra väldigt snart), lite filmtrailrar, flerspelarfunktioner för hämtspelet Blast Factor, en trailer för Gran Turismo HD Concept och en trailer för PS2-spelet God of War II.

Många godsaker, med andra ord... fast inget klår det faktum att JAG SNART KOMMER ATT FÅ SPELA JET MOTO IGEN!

Sådär...  nu är jag lugn.

luuuuugn.

<3

Half-Life 2-paket i sommar!

Bapelsin!Half-Life-spelen tillhör nog en av världens mest respekterade spelserier, och både ettan och tvåan har överösts med toppbetyg av en enig spelpress. I somras släpptes Half-Life 2: Episode 1, och episod två kommer någon gång i sommar. Nu har Valve berättat att de tänker släppa samlingen Half-Life 2: Orange till PS3 vid samma tid, som innehåller Half-Life 2, episod 1 & 2, Team Fortress 2 och det nya spelet Portal.

Team Fortress 2 är en ny version av den klassiska Half-Life-moden, där varje spelare har olika egenskaper, och grafiken är numera skönt datoranimerad och ser nästan ut som Toy Story. Se trailern nedan:



Speltrailern för Half Life: Episode 2 nedan är hur skön som helst, och jag ser verkligen fram emot att köra genom hela spelet. Mitt problem är att jag känner mig lite åksjuk efter att ha åkt omkring med fordonen, men det är inte så hemskt.



Portal baseras på det nya teleporteringsvapnet, och den fantastiskt roliga trailern får mig verkligen att längta efter det. Kolla in den. Du kommer inte att bli besviken! Jag är särskilt förtjust i den lilla streckgubbens känsloyttringar!



Själv så fick jag mest ont i huvudet :)

Senaste nytt om lanseringsdatumet

Mars!Den tredje mars? Den trettionde mars? Den första mars? När ska PS3:an släppas egentligen? Det senaste budet är den tjugotredje mars (en fredag), som kommer från en hemlig affärskälla som GameIndusty.biz pratat med. Hemligt värre. Samma person har dessutom sagt att det slutgiltiga datumet kommer att avslöjas inom två veckor, vilket är något jag också har hört från ett flertal källor. Den tjugotredje kan dock lika gärna vara den trettionde, vilket känns som ett mer troligt datum om ni frågar mig. Men det är klart att det vore trevligare med ett tidigare datum.

Det lutar i alla fall åt slutet av månaden, då reklambolaget TBWA har sagt till GI.biz att reklamkampanjen för PS3 kommer att gå i slutet av mars. Om det stämmer så är det ju knappast troligt att den lanseras i början av månaden. Som alltid så lovar jag att berätta mer så fort jag vet något.

Förresten så har jag fått en trevlig e-postadress som ni kan använda om ni har några funderingar eller tips som ni inte vill dela med er av via kommentarsfunktionen. Adressen är PS3se {snabel-a} blogsoft {punkt} net. Hör av er om ni undrar över något!

Jag intervjuar Evolution Studios (typ)

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

EdgeDet finns en hel del speltidningar som jag läser, och de flesta är svenska. Men när det gäller internationell spelkultur så finns det bara en tidning som gäller, nämligen den engelska tidningen Edge. Sedan starten 1993 så har de hanterat branschen, trender och speljournalistik på ett moget och analytiskt sätt som sällan ses i andra verk. Därför så blev jag otroligt glad över att mina frågor användes i deras intervju med Evolution Studios (utvecklarna av MotorStorm).

Evolution StudiosI början av förra veckan meddelade de nämligen på sin webbplats att de skulle hålla en intervju med utvecklarna, och att deras läsare fick skicka in upp till tre frågor. Nu har den publicerats, och två av mina frågor finns med (min fråga om hastighetsmätare uteblev dock). Jag skriver ut dem här i översatt form, men kolla in intervjun på sidan för en hel del intressanta nyheter om spelet.



Kan man röstchatta under onlineloppen i MotorStorm?

Matt Southern (produktchef): Ja, antingen med ett USB-headset eller med ett trådlöst Bluetooth-headset. Just nu ligger vi på 12 spelare. Vi hade 15 spelare alldeles nyligen, men var tvungna att sänka siffran. Vi siktar fortfarande mot 16 spelare, men vi kan inte garantera något ännu.


Scott Kirkland (teknisk regissör): Jag tycker att möjligheten att håna och reagera på sina motståndares handlingar är en av de viktigaste funktionerna i spelet.


Simon Benson (producent): Ja, det har varit väldigt populärt här på kontoret, även om det skapar en hel del rivalitet när det används tillsammans med de hånande och stötande gesterna i själva spelet

Krascherna i MotorStorm är helt fantastiska, och det vore otroligt kul att kunna aktivera en repris under spelets gång som visar de senaste 15 sekunderna, med fullständiga kamerakontroller. Finns det någon möjlighet att den funktionen finns med i den europeiska versionen? Dessutom så undrar jag om man kan få se en repris efter själva loppet, i stället för att bara se bilarna fortsätta köra.


Matt Southern: Nej, inte för själva lanseringsversionen. Men vi får se vad fansen vill ha när vi släpper hämtningsbart material. Glöm inte att vi har haft en hel del att stå i med MotorStorm, trots att vi har utvecklat det länge. Möjligheten att pausa och rotera kameran lades till väldigt sent, och var ett klassiskt exempel på en funktion som smygs in i slutet av utvecklingen.


Simon Benson: Spelaren kan när som helst pausa spelet och se sig omkring genom att flytta kameran och zooma in och ut (vi har inget att dölja). Vi har för avsikt att använda den här funktionen en hel del i framtiden, så håll utkik efter den.



Jag kan som sagt rekommendera att ni läser hela intervjun, då den innehåller en hel del intressanta frågor gällande allt från vibreringsfunktionen (de saknar den inte) till spel på delad skärm (tyvärr inte).

Jag bör kanske inflika att det är Edge (eller dess publiceringsbolag Future Publishing) som äger själva intervjun och så, och inte jag själv. Jag blev bara så glad över att mina frågor användes att jag inte kunde låta bli att översätta kalaset och publicera det här :)

Thrillertrailer för The Outsider

The OutsiderJag vet inte om ni känner till David Braben, men han ligger bakom en av spelhistoriens mest hyllade spel, nämligen Elite. Under åren som gått så har han släppt en hel del intressanta spel, och nu är siktet inställt mot nästa generations maskinvara med spelet The Outsider. Spelet verkar vara någon slags agentthriller som utspelas i dagens Washington DC, och av trailern att döma så ser det ut som en blandning av 24 och klassiska spionfilmer. Huvudpersonen heter John Jameson och blir oskyldigt anklagad för att ha mördat USA:s president, och måste göra allt han kan för att rentvå sitt namn.

Det som skiljer spelet från liknande spel i genren är att handlingen inte är linjär, och att den ändras beroende på dina handlingar. Du kan välja att spela som god eller ond och på så sätt få en helt egen spelupplevelse. Låter lite som ett modernt Fable.

Spelet släpps som tidigast under 2008, så det dröjer nog ett tag innan vi får uppleva det, men det verkar lovande. Braben brukar alltid lyckas skapa nya saker med sina spelkoncept, så det ska bli intressant att se hur det artar sig. Den nya trailern finns här nedan.

PlayStation 2-handkontrollen vinner en Emmy. Sixaxis? Not so much...

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

DualShock 2Heh, nu visade det sig att det förekommit en del kommunikationsproblem mellan Emmy-folket och Sony, och att det var DualShock-handkontrollen (som användes med PlayStation och PlayStation 2) som faktiskt vann.

"I ett pressmeddelande från den 8 januari 2007 meddelade SCEA att National Academy of Television Arts and Sciences (NATAS) belönat oss med en utmärkelse inom teknik och konstruktion för den trådlösa SIXAXIS-handkontrollen. Den här informationen publicerades på grund av felaktig kommunikation mellan de två organisationerna. SCEA belönades med en Emmy-utmärkelse inom teknik och konstruktion för DUALSHOCK-handkontrollen. Vi ber om ursäkt för eventuell förvirring eller problem som kan ha uppstått på grund av detta."

Skumt värre, men nu är det i alla fall löst. Sony fick en utmärkelse, men det var visst oklarheter. Angående brist på vibrering i handkontrollen (Sixaxis har det inte, medan DualShock hade det) så kommer jag att sakna det i vissa spel, fast främst rytmactionspel som Rez och Amplitude. I skjutspel, bilspel och liknande så spelar det ingen större roll, och i spel som Final Fantasy känns det bara skönt, då handkontrollen mest vibrerar hela tiden. Jag vet inte hur många gånger jag lagt handkontrollen på bordet under en mellansekvens och gått in till köket för att fixa en kopp te eller liknande, och sedan hört värsta borrljudet från vardagsrummet. Vad har hänt? Jo, handkontrollen börjar vibrera halvvägs genom mellansekvensen och står verkligen och hoppar på bordet, så att det låter som en slagborr.

Det är i alla fall något jag gärna slipper :)

FINISH HIM!

Championship SprintAlla som hängt i en arkadhall på 80- och 90-talet bör känna till gamla klassiker som Mortal Kombat II, Gauntlet II, Joust, Rampage World Tour, Rampart och Championship Sprint. Under våren kommer Midways gamla kultlir att släppas via PlayStation Store för en billig penning, vilket är alldeles förträffliga nyheter. Jag nämnde för några dagar sedan att Super Sprint är ett av mina favoritracingspel, och Championship Sprint är en direktuppföljare till det, så ni förstår nog att jag är väldigt nöjd.

Mortal Kombat IIMen den trevligaste nyheten av dem alla är att alla spel kan köras i flerspelarlägen både offline och online. Nu kan man alltså äntligen spöa varandra (Mortal Kombat), grottbanka (Gauntlet), utkämpa flygande tornerspel (Joust), ödelägga städer (Rampage), riva slott (Ramparts) och åka Formel 1 mot helt nya människor över hela världen - hela tiden! Ah... nu börjar det äntligen komma lite sköna småspel.

PS3-handkontrollen vinner en Emmy!

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

111957-118Miljonnyheten var inte det enda positiva som hände på årets CES-mässa, utan det hände även en del på prisutdelningsfronten.

PS3:ans trådlösa och rörelsekänsliga handkontroll SIXAXIS vann en Emmy-utmärkelse inom kategorin "Technology and Engineering" (teknik och konstruktion). Jag hoppas att det här sporrar speltillverkarna att skapa ännu roligare rörelsekänsliga funktioner. För närvarande så känns det som att det är bäst lämpat för flygspel, men vi får se vad som händer.

På mässan tilldelades SCEA (Sony Computer Entertainment America) dessutom CES-utmärkelsen för bästa innovation, en av PC Worlds utmärkelser för de 20 mest nyskapande produkterna, Sound & Visions redaktörsutmärkelse och Digital Entertainment Groups digitala innovationsutmärkelse.

Hackertävlingen avslutad utan vinnare

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
111957-117I slutet av november skrev jag om en tävling där man kunde vinna en PS3 om man lyckades hacka sig in på den. Maskinen i fråga körde operativsystemet Fedora Linux, och man var tvungen att ta sig in på systemet, byta ut en bild och göra ändringar i en textfil, för att till slut skriva i en forumtråd.

Nu visade det sig att det var mycket svårare än vad folk trott, och tävlingen avslutades utan någon vinnare. Hans dotter Kaede får med andra ord behålla sin PS3, och systemet har dessutom visat sig vara en alldeles ypperlig server med hög säkerhet. Om man vill köpa sig ett Shell-konto på den nu erkänt säkra PS3:an så kan man göra det för 20 dollar (140 kronor) via hans sida.

Alla är nöjda, förutom kanske alla som försökt klara den övermäktiga utmaningen.

1 miljon PS3-system i USA

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Ps3Som jag skrev i mitt första blogginlägg så hade Sony som mål att de skulle leverera 1 miljon PS3:or i USA under 2006, och nu har de precis gått ut med nyheten att de har nått sitt mål. Sonys talesman Dave Karraker berättade att de flugit in extraenheter varje vecka, och att de kommer att göra så under våren om så behövs. På frågan om Sony är oroade över konkurrensen från Microsoft och Nintendo så gav han ett rätt skönt svar.

"Är vi oroade över den starka försäljningen för Wii eller Xbox 360? Nej, egentligen inte. Det har varit ett fantastiskt år för hela spelindustrin, och alla skepp stiger med tidvattnet."

Nästa mål är 6 miljoner enheter innan slutet av mars, och med en halv miljon skeppade enheter i Japan samt den nära förestående Europalanseringen så ser det positivt ut. Eftersom de än en gång gått ut med 6-miljonersmålet så känns det rätt säkert att det kommer att bli av. Hoppas på en officiell nyhet snart, bara!

PS3-lanseringen i USA är det bästa hittills för Sony, och siffrorna överstiger de för både den första och andra. Nämnvärt är att Xbox 360 sålde 600 000 enheter under samma period som PS3:an skeppade en miljon enheter. Även här i Sverige så går det bra för Sony. Jag läste i tidningen idag att PlayStation 2 vann överlägset i julhandeln, med nästan 3 gånger så många sålda enheter som Xbox 360. Än finns det liv i den gamla trotjänaren.

Hjälp! Jag gillar bilspel!

111957-111Jag vet inte riktigt vad det är som hänt på senare tid, men jag börjar bli allt mer sugen på att köra bilspel. I vanliga fall så har jag struntat i hela genren till förmån för knasiga japanska spel (tänk Katamari Damacy och Rez), men sen jag fick spela MotorStorm för första gången så har allt vänts upp och ned. Nu kan jag inte få nog av MotorStorm-bilder och -nyheter, och gårdagens avslöjande att den europeiska versionen kommer att ha onlinelopp för upp till 15 fordon gav mig en varm känsla inombords. Bilderna från loppen som körs på natten är också riktigt läckra, och jag har lagt in dem här nedan. Nu har jag bara kommit ungefär halvvägs genom den japanska versionen av spelet, så jag har ännu inte hittat några nattbanor. Tror att jag får köra lite mer ikväll.







En spelserie som MotorStorm lånat en del från är Burnout, och femman kommer till PS3 någon gång i år. EA har nyligen släppt lite nya bilder från det, och de har själva hävdat att krascherna kommer att vara så realistiska att man faktiskt kommer att bli rädd när man krockar. Inte så lite skrytsamt alltså :)
Spelet kommer även att ha funktioner för den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen i bl.a. kraschläget, där man kan styra bilen när den flyger genom luften genom att vinkla handkontrollen.







Sedan har vi Formula 1. Demoversionen jag kört innehåller bara två banor och inte mycket mer än så, men jag gav det en andra chans för en dryg vecka sedan, och det var riktigt kul. Visst, fåtalet banor gjorde att jag inte spelade det så länge, men jag är ändå rätt intresserad av att testa det online när det väl släpps. Och regneffekterna är sjukt snygga.







Så visst, det kanske inte är jag som börjat bli mer intresserad av bilspel, utan det kan vara så att bilspelen som släpps idag faktiskt innehåller saker som tilltalar mig. Grejen är den att bilspel kräver flera spelare för att bli riktigt roliga. Det är när en annan spelare sitter bakom ratten i den andra bilen som man verkligen börjar bry sig. Mina favoritbilspel är ju fortfarande Super Sprint och Micro Machines V3, som båda är utmärkta exempel på gamla och roliga flerspelarspel. Men trenden är just nu väldigt positiv, och jag hoppas att den håller i sig. Fler sköna racingspel för flera spelare åt folket!

Ni då? Är ni inbitna bilspelsfanatiker, eller föredrar ni mer lättsam arkadracing? Berätta vad ni tycker!

Sony avslöjar sina hemligheter

Shhh
Nej, det rör sig tyvärr inte om någon lanseringsinformation, inte än (även om CES-mässan nästa vecka verkar lovande). Däremot så anordnas den sjunde Game Developers Conference den andra veckan i mars, och där kommer Sony att hålla i ett flertal seminarier där de avslöjar utvecklarhemligheter som tredjepartsutvecklare kan använda när de skapar sina spel.

I RSX Best Practices berättar bl.a. utvecklare från Naughty Dog hur man bäst utnyttjar grafikprocessorn, bl.a. i samband med Cell-processorn, och i Real-World SPU Usage snackar utvecklare från SCEE om hur de arbetat med att tämja de många processorerna i PS3:an.

Visst, just de här seminarierna är kanske mest intressanta för programmerare, och inte för oss vanliga dödliga. Men det är kul att se att förstapartsinformation delas med andra utvecklare. I slutändan så kan det bara innebära snyggare och mer välprogrammerade spel. Och när man tänker på trailern från Naughty Dogs kommande spel (som visades på förra årets E3-mässa) så känns det verkligen lovande. Här är den förresten. Undrar vad de lyckats med nu under de 8 månaderna som gått sedan den visades upp.

2010: Året vi får kontakt (och PS3 tar över)

In the year 2010!2010 verkar inte bara vara året vi får kontakt med utomjordingar, utan det är även året då PlayStation 3 har vunnit konsolkriget för den här generationen. Det är i alla fall slutsatserna som analytikerna på "Research and Markets" kommit fram till i rapporten "The Transforming Global Video Games Market: The Emergence of Next Generation Gaming". Enligt dem så förväntas PlayStation 3 ha sålts i 75 miljoner exemplar runt om i världen år 2010. Konsolen kommer inte att dominera lika mycket som PlayStation 2 (som redan har sålts i över 100 miljoner exemplar), på grund av den sena lanseringen här i Europa och Xbox 360:s försprång.

Som vanligt med analyser så vet man aldrig hur det slutar. Det dyker alltid upp knasigheter från analysföretagen, som gärna säljer sina rapporter till nyhetssidor... Det låter dock rätt rimligt, då PS2 var i en liknande situation när den lanserades, och den vann verkligen överlägset.

Man glömmer lätt att vi redan befinner oss i 2007, och att 2010 bara ligger tre år bort. Förresten så påpekar även rapporten att medelåldern på spelare ligger på 33 år, vilket jag i alla fall kommer att vara i början av 2010... fast då lär väl medelåldern ligga på 36.

hits