Hjälp! Jag gillar bilspel!

111957-111Jag vet inte riktigt vad det är som hänt på senare tid, men jag börjar bli allt mer sugen på att köra bilspel. I vanliga fall så har jag struntat i hela genren till förmån för knasiga japanska spel (tänk Katamari Damacy och Rez), men sen jag fick spela MotorStorm för första gången så har allt vänts upp och ned. Nu kan jag inte få nog av MotorStorm-bilder och -nyheter, och gårdagens avslöjande att den europeiska versionen kommer att ha onlinelopp för upp till 15 fordon gav mig en varm känsla inombords. Bilderna från loppen som körs på natten är också riktigt läckra, och jag har lagt in dem här nedan. Nu har jag bara kommit ungefär halvvägs genom den japanska versionen av spelet, så jag har ännu inte hittat några nattbanor. Tror att jag får köra lite mer ikväll.







En spelserie som MotorStorm lånat en del från är Burnout, och femman kommer till PS3 någon gång i år. EA har nyligen släppt lite nya bilder från det, och de har själva hävdat att krascherna kommer att vara så realistiska att man faktiskt kommer att bli rädd när man krockar. Inte så lite skrytsamt alltså :)
Spelet kommer även att ha funktioner för den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen i bl.a. kraschläget, där man kan styra bilen när den flyger genom luften genom att vinkla handkontrollen.







Sedan har vi Formula 1. Demoversionen jag kört innehåller bara två banor och inte mycket mer än så, men jag gav det en andra chans för en dryg vecka sedan, och det var riktigt kul. Visst, fåtalet banor gjorde att jag inte spelade det så länge, men jag är ändå rätt intresserad av att testa det online när det väl släpps. Och regneffekterna är sjukt snygga.







Så visst, det kanske inte är jag som börjat bli mer intresserad av bilspel, utan det kan vara så att bilspelen som släpps idag faktiskt innehåller saker som tilltalar mig. Grejen är den att bilspel kräver flera spelare för att bli riktigt roliga. Det är när en annan spelare sitter bakom ratten i den andra bilen som man verkligen börjar bry sig. Mina favoritbilspel är ju fortfarande Super Sprint och Micro Machines V3, som båda är utmärkta exempel på gamla och roliga flerspelarspel. Men trenden är just nu väldigt positiv, och jag hoppas att den håller i sig. Fler sköna racingspel för flera spelare åt folket!

Ni då? Är ni inbitna bilspelsfanatiker, eller föredrar ni mer lättsam arkadracing? Berätta vad ni tycker!

Kommentarer
Postat av: PumpkinEater

Arkadracers är roligare än simulatorer. Det ska gå snabbt och så ska man ha bra kontroll över sitt fordon. Älskar bilspel och har gjort sedan jag började spela. Å andra sidan gillar jag de flesta genrer.

Burnout och Wipeout är mycket roligare än Gran Turismo t.ex. Och Motorstorm verkar sanslöst kul också, tills man tröttnar på öknen.

2007-01-08 @ 22:26:00
Postat av: Toby

Jag håller med till fullo. Det ska gå undan, och man ska kunna ruffas lite med sina motståndare. Precis som Super Sprint och Motorstorm, alltså ... fast du ska veta att ökenmiljön fortfarande är trevlig :)

2007-01-09 @ 16:13:23
URL: http://ps3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0