Spelsituation Japan

Spelink?Hallå allesammans!

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag inte kommit igång tidigare. Jag kom hem i onsdags, men har varit både upptagen och jetlaggad, vilket aldrig är en perfekt kombination.

Japan var i alla fall helt fantastiskt, och jag vill med ens krossa myten om att det skulle vara dyrt där. Jag har köpt både kläder och spel till mycket lägre priser än här i Sverige. Att äta ute var också billigare, och helt klart mycket godare. Längtar redan tillbaka. I morgon är det ny arbetsvecka, och då tänkte jag passa på att komma igång med bloggandet på allvar igen. Jag har ett par spel som jag måste speltesta ordentligt, bl.a. Virtua Tennis 3 och Virtua Fighter 5. Tillbaka till verkligheten, liksom :)

Men som sagt så måste jag berätta om spelsituationen i Japan. Slutsumman vad gäller spelinköpen slutade på 28 spel; 9 Nintendo DS-spel, 8 GBA-spel, 4 PS2-spel, 3 PSP-spel, 2 PS3-spel och 2 PlayStation-spel. Sedan köpte jag tre spelsoundtracks också.

PlayStation:
Vib Ribbon - 380 yen (23 kr) begagnat
Jet Moto - 500 yen (30 kr) nytt - LYX!

PlayStation 2:
Love Smash 5 - 2000 yen (120 kr) nytt
Taiko Drum Master - 1800 yen (109 kr) nytt
Pop n Music The Best - 1980 yen (120 kr) nytt
Mad Maestro Christmas Edition - 1000 yen (60 kr) begagnat

PlayStation 3:
Sonic the Hedgehog - 4000 yen (240 kr) begagnat
Gundam: Target in Sight - 2240 yen (135 kr) begagnat

PSP:
Katamari Damacy - 2300 yen (139 kr) nytt
Taiko Drum Master - 3640 yen (220 kr) begagnat
Taiko Drum Master 2 - 4000 yen (240 kr) nytt

GBA:
Rhythm Tengoku - 3200 yen (193 kr) nytt
Alla 7 Bit Generations-spelen - 2000 yen styck (120 kr styck = 840 kr) - nya

NDS:
Phoenix Wright 2, Lode Runner, Slitherlinks, <ett plattformsspel med en sjöstjärna, del 4>, Game & Watch Collection, Osu Tatake Ouendan, Metroid Prime Hunters, Point Blank & Daigasso! Band Brothers - i snitt ca 3000 yen styck (180 kr styck = 1620 kr) - både nytt och begagnat

Soundtracks:
Katamari Fortissimo Damacy, Loco Roco & Ico - totalt 7500 yen (454 kr)

Totalt ca 4500 kronor. Jag är toknöjd.

Momo-iSen vart det en del spelrelaterade köp, som skivan "8-Bit" av sångerskan Momo-i (KÖP!), lite mobilhängsmycken med Loco Roco-motiv och en tv-fjärrkontroll som ser ut som en Nintendo 8-bitarshandkontroll. De flesta av spelköpen skedde i spelmeckat Akihabara, som ligger i centrala Tokyo. Där hittade jag guldkorn som AsoBitCity (ligger på stora gatan och har ett stort sortiment), Trader (ligger ca 5 minuters gångväg bort på stora gatan. Här hittade jag tokmånga begagnade spel), Super Potato (ett retrohimmelrike på jorden som ligger lite dolt) och en rikstäckande och knasbillig kedja som heter Book Off (som låg dold på femte våningen i ett hus kort innan Trader, med StarBucks-kopian "Excelsior Coffee" på nedervåningen). Det är nog de tre butikerna jag rekommenderar mest, även om det fanns guldkorn överallt i stadsdelen. Jag tillbringade en 9-timmarsdag med att bara springa omkring där, och återvände dessutom i några timmar ett par dagar senare. Annars var Shibuya min favoritplats. Här fanns sköna restauranger, småbutiker och en hel del spel, bl.a. Anime- och spelbutiken Mandarake - en enorm butik som låg gömd två trappor under mark.

Det gick ganska bra att hitta PlayStation 3-enheter så gott som överallt, men det fanns inga spel som var både nya för mig och på engelska (eller som man inte behövde kunna japanska för), så det blev inte så många PS3-köp. Nintendo DS Lite var däremot slutsåld prick överallt, vilket var rätt bisarrt att se. I det stora hela så var det en helt fantastisk upplevelse, och jag kan verkligen rekommendera landet för folk. Priserna var låga, folk var artiga och det var rent överallt... Vad gör jag i Sverige egentligen?

Förresten, vinnaren i tipstävlingen blev C. Federsel för sitt långa och informationsfyllda mail. Skicka mig din adress så skickar jag en PlayStation 3-keps och ett japanskt Loco Roco-mobilsmycke på posten :)

Kommentarer
Postat av: limonass

Najs, man måste åka till Japan nån gång :)

2007-04-22 @ 20:51:54
Postat av: jocke

hur mycket kostade ps3 där?

2007-04-23 @ 11:27:13
Postat av: Toby

Limonass: Jag kan rekommendera det till 100 procent. Underbart land!

Jocke: 60 GB-versionen (som vi har här i Sverige) kostade 59980 yen, alltså 3370 kronor. 20 GB-versionen (som även saknar minneskortplatser och trådlöst nätverk) kostade 49980 yen, alltså 2808 kronor. Det är med andra ord lite billigare där :)

2007-04-23 @ 13:57:35
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: jocke

vet du om man kan importera en maskin för det priset via nätet??

2007-04-23 @ 19:44:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0