PS2-spel på din PS3

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

PS2För några dagar sedan gick Sony ut med ett pressmeddelande där de berättade att PS3-systemet som släpps här i Europa inte kommer att sköta bakåtkompatibiliteten via ett chipp, utan via programvara. Det innebär dessvärre att det kommer att vara en hel del PS2-spel som inte fungerar på PS3:an från början. Alla spel till den första PlayStation kommer att fungera utan problem, men listan med fungerande PS2-spel är inte uppe ännu. Sen var det tyst, vilket var lite av en besvikelse. Vilka spel kommer att fungera? Kommer det att komma fler uppdateringar? Kan vi se fram emot fördelar med programvaruemuleringen?

Nu har det som tur nog börjat dimpa in lite svar. I en intervju med bl.a. ThreeSpeech berättade Phil Harrison att det kommer att finnas "fler än 1000 fungerande PS2-spel" i samband med PS3-lanseringen i mars, och att fler spel kommer att läggas till i listan med tiden. Med tanke på att det har släppts ca 2400 PS2-spel i Europa, så är det ca 42 procent av alla spelen dag ett.

Fråga: Vi antar att ni kommer att fokusera på de stora spelen?
Svar: Vi kan inte ge information om specifika spel, men givetvis så är det vår policy att göra så.

111957-151Så spel som God of War 2 och Final Fantasy XII kommer nästan garanterat att fungera, och även om det är synd att det här har hänt så finns det hopp för att vi kan dra nytta av vissa fördelar tack vare det här. Jodå, ryktet går. På Eurogamer finns det en medlem som hävdar att han har kört FFXII på en experimentell utvecklingsprogramvara som skalar upp bilden till 1080p (eller 720p om man vill), så än finns det hopp. Jag hoppas på att få höra mer på GDC-mässan nästa vecka.

Så, finns det några särskilda spel som ni verkligen vill köra? Som sagt så lär alla de stora titlarna fungera, så jag undrar över de små spelen. Själv gillar jag Demon Stone och Gitaroo Man en hel del, och det vore kul att kunna köra dem på PS3:an.

Kommentarer
Postat av: SweMart

Jag säger bara "We Love Katamari", enda spelet jag behöll när jag dumpade iväg mitt PS2. Ingen Katamari - Ingen PS3.

2007-03-01 @ 21:14:32
Postat av: ABC

Det här med bakåtkompatibiliteten förstår jag mig inte på... eller snarare hysterin kring det.

För mig är det självklart att göra sig av med den gamla maskinen (PS2) när den nya kommer... och spelen är inte så pass bra så man aldrig kan släppa taget. Med PS3 vill man ha HD och kvalité... nästa generations spel. Vem vill latcha med gamla spel med usel grafik när framtiden är här?

Jag skulle definitivt inte bry mig om PS3 inte hade nån bakåtkompatibilitet över huvud taget. Personligen är det helt ointressant.

Vad säger ni andra?

2007-03-02 @ 15:09:42
Postat av: Toby

Jag vill be om ursäkt för att sidan ser knasig ut, men det verkar vara något strul. Hoppas att det ordnar sig under helgen. Försöker även uppdatera sidan med lite förhandstester. Vi får se hur det går.

2007-03-03 @ 00:12:16
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Tap10lan

ABC: Jag säger att grafiken inte är allt, och att du exempelvis kan läsa Susanne Möllers inlägg i den debatten i DN idag ( http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2484&a=623795 ).
Om det inte övertygar så vet jag inte vad som skulle göra det.
Naturligtvis leder de kontinuerliga grafikförbättringarna till att man snabbare ser vilka spel som faktiskt har något förutom just yta, och det kan ju ses som en fördel...
Sen väntar jag på att Toby ska länka till Battlefield: Bad Company-trailern!

2007-03-03 @ 01:07:06
Postat av: Krilledood

Jag tycker bakåtkompatibiliteten är viktigare än någonsin detta generationsbyte då många har gått och skaffat sig HD-TV nyligen, eller funderar på att göra det. Visst är bilden helt ok med sin gamla PS2 om man har RGB-kabel (komponentkabeln har jag knappt sett till, så den kan jag inte kommentera), men den brusfria, kliniskt rena bilden som man får med en HDMI kabel förhöjer spelupplevelsen ännu mer, och att dessutom konsolen själv skalar upp bilden gör ju inte direkt saken sämre.

I dag vill även folk ha så lite maskiner framme som möjligt (så har det väl alltid varit), och många som bokat sin PS3 planerar att göra sig av med PS2, DVD-spelare och hela rubbet, jag har till och med kompisar som redan gjort detta. Fungerar då inte bakåtkompatibiliteten som den ska kan det bli ordentligt arga köpare, då alla vill spela sina gamla favoritspel på konsolen, men framför allt så är det fortfarande många bra PS2-spel under utveckling och fungerar inte dessa så kan Sony lugnt vänta sig en bunt ursinniga Europeér och Australiensare.

Själv har jag tagit för givet att storspel som Final Fantasy XII kommer att fungera på PS3:an, och jag vet en del som inte har en PS2:a nu, men som kommer att köpa en PS3 direkt på releasen bara för att kunna spela FFXII. Och med de spelen som kommer släppas under första halvåret så känns det som att det är detta som PS3 mest kommer användas till, spela PS2-spel. Men om något eller några år kommer ingen att bry sig om det här längre, så det påverkar knappast Sony på lång sikt, ger dem bara en lite segare start. För hur ofta spelar du vanliga Playstation-spel på din PS2:a i dag?

Spel som jag verkligen hoppas kommer fungera är självklart alla FF-spel, Gitaroo-Man och Disgaea 1 & 2, då detta är några av de bästa spel som gjorts och jag fortfarande plockar upp och spelar ibland.

2007-03-06 @ 10:47:59
URL: http://krilledood.spaces.live.com/
Postat av: Toby

Krilledood: Precis. Jag kollade förresten i en del spelbutiker (och elektronikbutiker) i helgen, och det slog mig hur extremt många lågbudget- och skräpspel det finns. Man får väl kanske hoppas att det är just såna spel som har blivit lågprioritetade, och att de har fokuserat på standardspel.

Jag tror nog att konsumenterna kan skapa opinioner när det gäller vissa spel, och om t.ex. Disgaea-spelen inte skulle fungera så känner jag mig ganska säker på att rollspelsgemenskapen kommer att se till att de fungerar inom kort.

Vi får ju helt enkelt se hur det går.

2007-03-06 @ 10:55:07
URL: http://ps3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0