Förhandstest: Ridge Racer 7

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Helgens enda nyhet var som sagt endast Ridge Racer 7, då Lair inte ville fungera på min tv. Jag ska göra mitt bästa för att köra det i mellandagarna, men det dröjer nog till början av januari (alltså om typ två veckor).

Namco har släppt ett spel till varje PlayStation-lansering, och PS3:an är inget undantag. Nu släpper de det sjunde spelet i serien, och jag fick tillfälle att testa den färdiga USA-versionen.

Här handlar det om renodlad arkadracing. Upplevelsen är densamma som man får om man drar till en arkadhall, och det enda som saknas är egentligen ett myntinkast. Man börjar med att välja vilken bana man vill köra på och fordonet man vill bränna omkring med, och sedan är det bara att börja åka. Ni som redan har kört ett Ridge Racer-spel vet vad ni kan se fram emot, nämligen skarp grafik, höga hastigheter och dunkande technomusik. Som sagt så genomsyrar arkadkänslan verkligen hela spelet.

En rätt ny funktion i serien är själva turboboostandet (som introducerades i PSP-versionerna Ridge Racers och Ridge Racers ... erm ... 2), vilket i racingsammanhang numera har blivit ett absolut måste. Jag tror inte att det finns något racingspel numera som inte har den funktionen. Genom att sladda genom kurvor (man tar kurvorna i sidled, vilket ser rätt skumt ut) bygger man upp sin turbo, som sedan kan användas till att susa fram genom banorna. Med hjälp av olika anpassningsalternativ kan man dessutom utrusta sin bil med olika saker för att fylla på sin turbo på flera olika sätt, t.ex. att den endast kan fyllas på när man använder turbo, eller att den fylls på hela tiden. Bland de andra anpassningsmöjligheterna hittar vi specialdäck som får dig att bredsladda bättre och bättre motorer. Det ska enligt uppgift finnas fler än 200 000 olika kombinationsmöjligheter.







Spelet innehållet 20 bilar och 40 banor, vilket räcker ett bra tag. Man kan dessutom köra det online mot upp till 13 andra spelare från hela världen, samt hämta inspelade versioner av deras lopp och tävla mot dem. Onlinerankningen visar dessutom vem som ligger högst upp på listan, så det finns gott om motivation här att visa vad man kan.

Vad gäller grafiken så kör jag på mitt vanliga mantra: "Det ser helt sjukt snyggt ut". Med 1080p och 60 bildrutor per sekund så flyter det på helt otroligt smidigt. Under tiden jag hann köra det i helgen så började jag dock störa mig på den ultraöverdrivet klämkäcka kommentatorn som ständigt skrek uppmaningar till mig på fejkamerikanska. Spelet känns väldigt japanskt när det kommer till själva utförandet, med gräll techno och smått bisarra uttryck här och var. Men det har ändå en viss charm, även om jag föredrar ett lite mer ovårdat upplägg när jag spelar racingspel, typ som i Motorstorm.

Kort sagt: gillar man Ridge Racer-spelen så lär man inte bli besviken.

111957-57

Kommentarer
Postat av: Pumpkin Eater

Ok, så om man ogillar RR så ska man sky det här som pesten? Tyckte Ridge Racer till PSP var ytterst medelmåttigt och om det här är samma spel med upphottad grafik får det vara. Definitivt. B)

2006-12-19 @ 19:21:11
Postat av: Toby

Hehe. Tja, spelet kommer nog att ha svårt att frälsa folk som tidigare inte gillat det. Det är nog snarare utformat för gamla fans och nykomlingar till serien. Sen så har spelet en del nyheter, som onlinespelanet, men om du inte gillar själva upplägget så blir det nog svårsålt för din del. Om jag t.ex. bara fick rekommendera ett racingspel så skulle det helt klart bli Motorstorm (gawd vad jag tjatar om det spelet).

2006-12-20 @ 09:03:07
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: PumpkinEater

Du får gärna fortsätta att tjata om Motorstorm så länge du kan. I mars kommer jag dock att fylla igen din mun med lera från mina bakhjul så att du inte kan fortsätta med det så passa på så länge du kan. B)

Hur är det förresten med frameraten på spelet? Alla säger att den är instabil och inte så bra alltid.

2006-12-20 @ 16:17:16
Postat av: PumpkinEater

Motorstorm alltså. B)

2006-12-20 @ 16:25:10
Postat av: Toby

Haha, it's SO on!

Men njae, det är inget jag har märkt... Kanske någon gång, fast det har mest varit när loppen startar, och då är det inget man tänker på.

Däremot så har laddningstiderna varit lite långa när man ska välja fordon, men det är kanske bara min betaversion. Jag lovar att rapportera om saken när jag fått spela en fullständig version.

2006-12-20 @ 18:19:01
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Xeon

Längtat som fan efter detta. Får hem det idag och tänkte testa det

2007-03-29 @ 11:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0