Smått och gott i juni

BlomsterSå, vad händer? Själv har jag fullt upp med både betatest av PS3-spel och genomkörningar av gamla PS2-spel (bäst just nu: God of War 2). Har som sagt ingen HDTV, men jag har i alla fall slagit på den nya utjämningseffekten som introducerades i version 1.80, och jag inbillar mig att det är mycket snyggare. Måste... köpa... platt-tv... snart!

Sommaren står i alla fall för dörren, och med den kommer vi att få en hel del godsaker på PS3-fronten, som t.ex. en demoversion av Folklore som släpps i morgon i den japanska butiken, gamla PlayStation-klassiker, en del småspel samt uppdateringar av Resistance: Fall of Man och MotorStorm.



ResistanceResistance-uppdateringen kommer att innehålla två nya onlinekartor, globala servrar (så att man kan spela mot folk över hela världen), verktyg för rapportering av fuskare, åtkomst till sin kompislista i spelet samt enklare identifiering av lagkamrater. Spelare som hoppar ur ett spel i förväg kommer dessutom få en bestraffning i form av att de inte kan skapa nya spel på ett tag. Tanken är att det ska minska antalet folk som hoppar ur spel de håller på att förlora. Det ser ut som att de nya kartorna kommer att kosta en slant (typ 75 kronor vad jag hört), medan de uppdateringarna nog kommer att vara gratis.

MotorStormMotorStorm-uppdateringen innehåller ett nytt tidsattackläge, ett omarbetat rankningssystem, borttagandet av fuskturbo i flerspelarläget och automatisk nedräkning innan loppstart i lobbyn. Allt det här kommer att vara gratis, men de kommer även att släppa en uppdatering som kostar pengar, innehållandes det nya läget Eliminator (där du har 20 sekunder på dig att hinna ikapp bilen framför dig, annars åker du ut), tre nya biljetter (alltså förkonfigurerade kombinationer av fordon och banor), ett gäng nya bilar och den nya banan Coyote Revenge (som är en nyversion av banan Coyote Rage). Priset är ännu inte fastställt vad jag vet, men så länge det inte kostar för mycket så kan det vara värt en slant.

Nu skulle båda de här uppdateringarna egentligen ha kommit i april och maj, men juni ska tydligen vara det som gäller nu. Ah well.

Sedan kommer det att komma en del nya småspel via PlayStation Network, bl.a. Snakeball, Nucleus, Super Stardust HD och givetvis även David Jaffes spel Calling All Cars. Det sistnämnda är nog spelet jag ser fram emot mest just nu, och jag lovar att skriva ihop en recension av det så fort jag fått tillfälle att spela det.



Juni är även månaden då vi äntligen kommer att kunna köpa gamla PlayStation-klassiker via PlayStation Store och spela dem på PS3 och PSP. Först ut är spel som Crash Bandicoot, Jumping Flash!, MediEvil, Syphon Filter, WipEout och Everybody's Golf. Jag sitter givetvis och håller tummarna för Jet Moto också.



Det ser alltså ut som att den värsta torkan börjar lida mot sitt slut. Nu krävs det bara lite fler nyheter (som Midways klassiker som redan finns ute i USA) så blir jag nöjd. Bättre sent än aldrig, eller vad säger ni? Vad tycker ni om schemat för juni? Om de börjar ha så här mycket innehåll varje månad så blir jag nöjd. Det har varit rätt fattigt hittills, om ni frågar mig.

Kommentarer
Postat av: limonass

Hej
Du man kan redan köpa grejer på USA accountet om man bor i Sverig. Jag har gjorde det jag har köpte nästa alla Midways klassiker och några andra spel. Calling All Cars är inte jätte bra så man vet det men ett trevligt party spel. Resistance uppdaten kommer 7 Juni enligt Myresistance sidan. Alla dom gamla PS1 spelen finns redan ute i USA versionen av PS store har köpt Crash Bandicoot och MediEvil. Jag ska göra dej glad också Jet Moto finns att ladda ner också :) Nu längtar jag till StardustHD kommer ut.

2007-05-31 @ 14:03:16
Postat av: Anonym

Hej
Du man kan gå in vilket land account i japan eller usa, spelarr iget roll!! jag skriv de förrut, de visste du väl va??

2007-05-31 @ 16:22:04
Postat av: limonass

hahah jag fr damp!!!! iget liv men de visste att ps3 har många bra spel i höst o visste att man i japan o usa kan logga in på dem o ta dens demos!

2007-05-31 @ 16:23:13
Postat av: Toby

Jodå. Jag har skrivit en guide för hur man skapar konton i andra regioner, som finns här: http://ps3.blogg.se/1178032761_playstation_store.html
Angående att köpa amerikanska spel så väntar jag helst tills de släpps i Europa, eller tills kontantkorten släpps i USA och Japan (de japanska släpps om en vecka). Orkar inte med att banken börjar gnälla. :)

2007-05-31 @ 16:27:19
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Voodoo Doll

Jag ser mycket fram emot Callin All Cars, när släpps det egentligen?

2007-05-31 @ 18:59:32
Postat av: SPAHNER

Köpte oxå Calling All Cars från USA butiken med mitt VISA kort från SEB, inga som helst problem. (Banken blir inte alls sur, jag kan ju handla på webben med det från hela världen i vanliga fall oxå... det är väl det som är en typ meningen med ett VISA kort!?). CAC är en höjdare, det går så snabbt när man spelar så man hinner knappt tänka... och det banar vägen för oförutseende och roliga händelser. Jag går och väntar på GO! Puzzle, Toby har du något datum för det? En fråga till... kommer jag att behöva köpa CAC från EU store för att kunna möta folk som köpt det i EU, eller kommer det att funka med mitt USA köpta tror ni?

2007-06-01 @ 05:10:37
Postat av: Krilledood

Det han menar med att banken börjar gnälla är att du uppger felaktiga adressuppgifter när du skapar ett USA- eller Japan-konto.
För övrigt tycker jag fortfarande att det är lite tunnt. Visst, uppdateringar av gamla spel är kul, och uppskalningen som kom i förra firmwaren var guld värd (även om jag hade förväntat mig att det skulle finnas i första firmwaren). Tycker att firmwaren borde heta 0.8 istället dock, för allt känns inte riktigt färdigt, före uppdateringen kändes det som att man bara hade en demoverision av PS3.
Hur som helst så tycker jag det är bra att det händer något på PS-Store i alla fall. Dock räcker inte några halvanonyma arkadtitlar för att möta konkurrenernas motsvarande utbud, Xbox 360 har en hög med riktigt bra arkadspel med Castlevania -Symphony of the Night i spetsen, och Wii har allt från Super Mario Bros till Zelda -Ocraina of Time. Och de spel som är värda att köpa denna månad är de två som släpptes vid releasen av PS3 om man inte köpt dessa ännu, står sig knappast mot 360:ns Shadowrun och Forza 2 som kommer ut nästa vecka...
Hoppas det händer lite mer till hösten, annars lär jag bli riktigt besviken. Som det ser ut nu kan jag inte ge några andra råd än att vänta till alla er som inte köpt PS3 ännu, om ni inte vill spela PS2-spel med bättre bild eller skala upp bilden på DVD-filmer till 1080p, för dessa två ting är allt jag använder mitt PS3 till nu i alla fall.

2007-06-01 @ 11:34:06
URL: http://krilledood.spaces.live.com
Postat av: Toby

Krilledood: Precis, det var adresserna jag refererade till. Men som sagt, man får göra som man vill. Jag tycker dock att det kan vara värt att vänta.

Annars håller jag med till viss del med dig Krille. Det kommer ju en hel del godsaker framåt hösten i alla fall. Under sommaren får man trösta sig med småspelen och att det är sol ute. Ninja Gaiden Sigma kommer ju om några veckor också.

2007-06-01 @ 11:46:58
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Toby

FolkSoul-demot finns förresten uppe nu på den japanska butiken. 1 gig stor är den... Kommer med ett utlåtande under/efter helgen.

2007-06-01 @ 11:49:44
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Roenbaeck

En hel del japansk dialog i FolksSoul som man kan snabbspola sig igenom. Jag fastnade inte alls för det här spelet. Orkade mig igenom en kvarts spelande innan jag tog bort det.

2007-06-04 @ 10:11:40
Postat av: Bengtsson

Du skriver att du inte har en HDTV, har själv ingen. Vet du något sätt man skulle kunna lura både Playstation 3 och tv:n så att den visar bilden i högre upplösning eller så hög som tv:n klarar av. Kan köra 1024x768 på en tv som jag just nu använder till datorn, men så fort jag kopplar in PS3:an, klarar den bara av att visa 576i via komponent.
Borde man inte kunna koppla ifrån ps3:an HDMI --> DVI
--> VGA till tv:n och på så sätt lura både skärmen och PS3:an så att den antingen visar 576p eller 720p?
Har inte alla kablar så jag kan tyvär inte testa : (

2007-06-04 @ 15:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0