Grand Theft Auto IV

GTA IV

Igår kväll släppte Rockstar den andra trailern för GTA IV, med undertiteln "Looking for that special someone" (kolla in den längre ned på sidan) som visar en hel del nytt om spelet. Förutom att man får se lite mer av handlingen så avslöjas en del nyheter, som att huvudpersonen kan hänga från en helikopter eller bak på en lastbil. Det finns även biltullar, vilket verkar vara ett sätt att undvika laddningstider. Rockstar har ju sagt att det inte kommer att finnas några som helst laddningstider när spelet väl startat, så de har nog valt att komma runt det genom att ha en liten animerad sekvens där man betalar för sig. På så sätt kan spelet läsa in data från skivan. Rätt smart, så länge det inte tar för lång tid.

Spelets handling går i alla fall ut på att man axlar rollen som Niko Bellic, som lockas till Liberty City av sin kusin Roman med berättelser om framgång och rikedom. Det visar sig dock inte stämma, och Niko måste rädda Roman - och sig själv - ur knipan. Mycket mer än så har inte avslöjats, men Rockstar verkar verkligen ha lagt ned en hel del tid och arbete med att göra Liberty City till en så exakt kopia som New York som möjligt - fast med små detaljer som skiljer dem åt.



Mitt problem med alla GTA-spelen har alltid varit att jag tröttnat efter ett tag. De tio första timmarna är helt fantastiska, och början av San Andreas är fortfarande ett av mina bästa spelminnen, men sen börjar tristessen göra sig påmind. Kanske råkar jag dö av misstag (t.ex. att någon råkar köra av mig, eller så sprängs min bil), och så måste jag börja om med mitt uppdrag, fast den här gången obeväpnad. Så börjar jakten på ett vapen, och när jag väl har hittat en pistol så befinner jag mig på andra sidan stan. Jag hoppar in i en bil och börjar åka, och en timme sedan har jag bara lallat omkring. Visserligen så är det rätt imponerande att ett spel kan vara så uppslukande, men nackdelen är att man inte riktigt orkar ta sig genom det när man saknar fokus.

Jag hoppas därför att Rockstar har tagit lärdom av Canis Canem Edit som de släppte i vintras. Det var ett helt förträffligt spel som var mycket mer fokuserat än GTA-spelen, med kortare och mer intensiva uppdrag. Det är dessutom det enda Rockstar-spelet på senare år som jag faktiskt spelat klart. Mer sånt tack.

Det börjar bli brukligt att storsäljare numera även får en specialutgåva, och GTA IV tvekar inte på att hoppa på den trenden. För 90 dollar får man ett låsbart säkerhetsfack i metall som innehåller spelet med ett särskilt omslag, en bok med produktionsbilder från spelet, en cd-skiva med utvalda låtar från soundtracket, en RockStar-nyckelring och en specialtillverkad väska. 90 amerikanska dollar motsvarar 630 kr, men vi kan nog räkna med minst 800 kronor om specialutgåvan släpps här i Sverige. PS3:an är visserligen regionfri, så man kan ju importera det från USA. Dess vikt gör dock nog att fraktkostnaden drar upp priset till samma summa, så vi får väl helt enkelt se om det släpps någon lokal variant.



Hur som helst så har den senaste trailern för GTA IV fått mig att klampa rätt in i entusiastfällan igen, och jag är givetvis råpeppad på det. De otroliga framstegen som den här generationens konsoler medför kommer att skapa ännu skönare spelupplevelser, och GTA-spelen har alltid gått i bräschen för innovationer inom spelvärlden. Jag följer de senaste nyheterna som en hök, och har nog sett den senaste trailern ett par tio gånger vid det här laget. Den finns förresten att hämta från PlayStation Store redan nu för högupplöst njutande.

Grand Theft Auto IV släpps här i Europa fredag den 19 oktober. Hösten 2007 kommer att bli en riktig höjdare, eller vad tror ni? Vilket är erat favoritspel i GTA-serien? För mig står det nog mellan Vice City (stämningen) och San Andreas (ambitionen). Fast jag gillade ju i och för sig det absolut första spelet i serien också, där man såg allt uppifrån. Redan då kunde man se vilka storartade planer de hade för sin serie, men vem hade kunnat tro vad de skulle uppnå nu, bara tio år senare?

Nya Lair-videor

image407Den officiella amerikanska webbplatsen för Lair har uppdaterats med drösvis av nya videor, med allt från trailrar och spelsekvsenser till intervjuer med utvecklingsteamet. Om du går till ovanstående länk så kan du se dem. PlaySyde har dessutom konverterat de senaste videorna (ifall du har sett de andra), och de finns HÄR.

Jag måste säga att jag blir mer och mer imponerad av spelet för varje gång jag ser det. Spelet ska släppas den 26 september i år, alltså om 3 månader, så det borde vara klart snart. Det har ryktats om en spelbar demoversion som ska släppas i sommar, så med lite tur så får vi testa det inom kort - kanske runt E3-mässan (som hålls om mindre än 2 veckor). Hoppas att de fixar till skärmuppdateringen lite mer, så att det inte är lika hackigt. Videorna ser i alla fall mycket bättre ut nu än tidigare, så det ska bli spännande att se hur det artar sig.

Sekvensen nedan beskriver lite av spelets upplägg, samt snackar lite om styrningen, som jag anser vara en av de bättre sakerna med spelet.

Kommande releasedatum

Level 7 har tydligen fått en lista med kommande releasespel från Nordisk Film, och PS3-delen innehåller en del intressanta datum.


I butik:
SingStar PS3
| 22-aug-07
Heavenly Sword | 12-sep-07
Lair | 26-sep-07
Folklore | 10-okt-07
Warhawk | Ej fastställt ännu
Eye of Judgement | 24-okt-07

PlayStation Network:

Interaktiv LocoRoco-skärmsläckare, Warhawk, EyeToy Play Factory 1, EyeToy Play Factory 2, Super Stardust HD, Snakeball, GT5 Prologue, Home PS3, Chills, Trials of Topog och Eyecreate.


Att SingStar och Lair har försenats känns rätt trist om jag ska vara ärlig. Visst, det var ett tag sedan jag testade Lair, och eftersom jag tyckte att det fanns en del kvar att arbeta med så är det kanske bra att det senareläggs... Men SingStar... kom igen, det måste ju vara klart vid det här laget. Listan med de 30 låtarna som medföljer på skivan har i alla fall släppts, och det kommer att finnas 350 låtar att hämta via SingStore vid dag ett. Det är ju trevligt, men jag tycker ändå att de kan ta och släppa spelet snabbare än snart.

Sommarmånaderna är alltid rätt tama när det gäller spelsläpp, och det enda riktigt stora spelet som släpps i veckorna är Ninja Gaiden Sigma, som ska komma den 6 juli. Sedan har vi det svenskutvecklade spelet The Darkness, som fått den 20 juli som nytt releasedatum. Senare i vinter får vi dessutom en trevlig trio från UbiSoft:
  • Assassin's Creed - 9 november
  • Brothers In Arms: Hell's Highway - 16 november
  • Haze - 23 november
Sony Computer Entertainment har enligt Reuters sagt att de kommer att släppa 380 spel innan slutet av mars 2008, varav 200 av dem kommer att säljas i butik, och resten (180) ska finnas till försäljning via PlayStation Network. Det innebär nog en hel del retro- och PS one-spel (vilket gör mig alldeles lycklig), men även en hel del nytt och spännande.

E3-mässan hålls ju i Los Angeles mellan den 11 och 13 juli, så då lär vi få reda på mer information om det hela. Ni kan förvänta er rapporter om det senaste här på bloggen.

Glad midsommar på er allesammans!

PlayStation Store - 2007-06-15

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
111957-264Japp, nu har veckans PlayStation Store-uppdatering kommit, och den innehåller faktiskt två av Midways spel (vilket tidigarelägger schemat jag skrev ihop för några dagar sedan. Hurra! Då får jag spela Championship Sprint ännu tidigare än jag trott.

Uppdateringen innehåller följande:
  • Tidsattackläget för MotorStorm (gratis)
  • Spelet Joust (27,77 kr)
  • Spelet Rampart (27,77 kr)
  • Trailrar för Haze, The Darkness, Super Stardust HD och Lair
  • Videointervju med Paul Hollywood, som arbetar med MotorStorm

Version 1.81 av systemprogramvaran har också släppts (kanske inte så spännande, men ändå):
  • Metoden för inställning av [RGB Full Range (HDMI)] under [Skärminställningar] har förbättrats.
  • Stabiliteten för nätverksanslutningen som används under spel har förbättrats för vissa PlayStation®2-programvarutitlar med funktioner för onlinespelande.

Sidan med bakåtkompatibla PS2-spel har dessutom fått en uppgradering, och visar nu vilka spel som fungerar i och med version 1.80. Jag har ingen aning om varför de ligger efter på den sidan, men hur som helst så är jag glad över att SingStar-spelen numera fungerar helt felfritt.

Spela Tekken 5: Dark Resurrection online!

Whut!?!!

TekkenJag läste precis på SDTekken.com att det senaste numret av den japanska speltidningen Famitsu innehåller information om Tekken 5: Dark Resurrection med ett onlineläge! Kostnaden i Japan kommer att bli 2800 yen (165 kr) eller 1000 yen (59 kr) om man redan köpt originalet.

Sedan är det bara att spela helt kostnadsfria onlinematcher mot spelare över hela världen, och ta sig in på onlinetopplistan som håller koll på alla spelare. Vi kommer dessutom att få både tränings- och överlevnadslägen.

Det här är alltså information som precis släppts i Japan, och det finns ännu inget officiellt datum för släppet. Jag lovar dock att säga till när jag vet mer, då det här är hur sköna nyheter som helst.

Jag har inte köpt Tekken 5: Dark Resurrection än från PlayStation Store, då jag mestadels har kört Virtua Fighter 5, men eftersom det fortfarande kostar 90 kronor så borde man kanske passa på... eller så väntar jag på onlineversionen.

Hur som helst så är det otroligt goda nyheter, och nu kanske man vågar hoppas att Tekken 6 och Soul Calibur IV också kommer att kunna spelas online.

Midways spel är äntligen här

MKIIMKIIJapp, Midways klassiker är här nu. Eller i alla fall Mortal Kombat II, som finns att hämta från PlayStation Store för det smålustiga priset 27,77 kronor. Om Sony beter sig någorlunda förutsägbart så lär det innebära att det släpps ett spel varje fredag, så nu på fredag (den 15/6) borde vi hitta Gauntlet II i butiken. Sedan följer väl Rampart (22/6), Rampage World Tour (29/6), Joust (6/7) och till sist Championship Sprint (13/7). Jag tror i alla fall att det är ordningen som gäller. 27,77 kr är förresten ett kampanjpris som gäller fram till den 8 augusti. Sedan går priset upp med en tia eller två.

Jag köpte MKII i fredags, men har inte hunnit spela det så mycket. En sak jag däremot märkte var att det var grymt svårt, i alla fall för mig som inte spelat det på över tio år. Tyvärr så innehåller inte spelet någon som helst hjälp (man har ju vant sig vid attacklistor i spel som Tekken och Virtua Fighter), men det finns i alla fall guider på nätet som man kan kolla in, t.ex. MortalKombatII.net. Jag får väl plugga in lite attacker och testa spelet online - en funktion som jag verkligen hoppas fungerar som den ska.

Förresten så släpps Calling All Cars den 22/6 (midsommarafton) för ca 75 kronor, tillsammans med PlayStation-klassikerna Crash Bandicoot, Syphon Filter, WipEout, Everybody?s Golf, Jumping Flash! och Medievil. De sistnämnda spelen kan dessutom överföras till PSP och spelas där... undrar bara när Jet Moto och Resident Evil släpps.

Andra nyheter är MotorStorm-uppdateringen som kommer på fredag och PSN-spelet Nucleus som släpps den 6 juli för ca 75 pix. Sedan så lär det komma en demoversion av Lair snart. Hoppas att det är matigare nu än vad det var senast.

Så, vad säger ni? Ska vi spela lite Mortal Kombat II snart?

The Agency

image398Sony Online Entertainment (som bl.a. legat bakom EverQuest - ett gift som höll mig i sitt grepp i 1 1/2 år) håller på att utveckla ett nytt onlinerollspel, den här gången till PlayStation 3. Spelet heter The Agency och är ett onlinespel med spiontema som ska släppas redan i år. Man kommer att få välja mellan två olika sidor, och sedan ge sig ut på strids- och spionuppdrag mot andra spelare.

Enligt uppgift så ska ens kläder och utrustning spela stor roll i spelet, så om man har på sig lätt rustning så antar man spionrollen, medan mer actioninriktade spelare kan tänkas välja tyngre kevlarrustning. The Agency kallas för det första MMO-spelet till PS3, vilket borgar för en permanent värld där det hela utspelas. MMO är en förkortning av Massively Multiplayer Online, alltså onlinespel med många deltagare.

En sak som ingen verkar ha reagerat på är att The Agency är namnet på byrån som Gabe Logan arbetar för i Sonys spionserie Syphon Filter. Om ni frågar mig så känns det rätt uppenbart att spelet kommer att utspelas i den världen. Sony förväntas i alla fall gå ut med spelet officiellt nu på måndag, den 11 juni. Mer information kommer sen.

hits