PS3-enheterna har kommit till Norden

Det damp ned ett pressmeddelande i brevlådan, så jag tänkte visa prov på min lättja genom att bara publicera den här. 40000 enheter blir det alltså totalt i Norden, så det blir väl ca 10000 enheter per land. Inte illa.

Nu är det inte långt kvar. Har ni bokat er PS3:a ännu? Glöm inte att kolla in den ständigt uppdaterade PS3-prislistan så att ni får den bästa möjliga dealen.


De första PLAYSTATION®3-enheterna har anlänt!

Nu har äntligen de första PLAYSTATION®3-enheterna anlänt till Norden. Sent igår kväll anlände 31 fullastade lastbilar med 40 000 maskiner till ett marknadsvärde av 260 miljoner kronor, som snabbt togs om hand på hemlig adress.

Säkerhet på högsta nivå

Inför leveransen av konsolerna har det varit ett rigoröst säkerhetsförfarande. Chaufförerna har haft order om att köra non-stop från Sonys Europeiska centrallager till den topphemliga destinationen i Danmark. Lastbilarna åkte också i konvoj och om tre och tre för att alltid ha full styrka runt sig i händelse av incident. Nu kommer enheterna packas om och registreras för vidare transport till de övriga nordiska länderna Sverige, Norge och Finland.

Förhandsbokning

Det har redan sålts mer än 2 miljoner PLAYSTATION®3-maskiner i USA och Japan. Erfarenheterna från både den amerikanska och japanska marknaden, där maskinerna tog slut, gör att distributören, Nordisk Film Interactive lägger i högsta växeln kring den förhandsbokningskampanj som har rullat en tid.

"Det var kilometerlånga köer utanför butikerna då de första PLAYSTATION®3-maskinerna kom upp på hyllorna i USA och Japan. Redan första dagen var det utsålt i de flesta butikerna och vi förväntar oss samma scenario i Sverige. Därför har vi tillsammans med butiker över hela landet drivit en förhandsbokningskampanj. Ska man försäkra sig om att ha möjligheten till en maskin på releasedagen råder vi därför konsumenter att förhandsboka", säger Erik Grohman Marketing Manager Nordisk Film Sverige.

1 miljon enheter innan 31 april

Förväntningarna är enorma på PLAYSTATION®3 är och Sony Computer Entertainment Europe räknar med att sälja 1 miljon enheter i Europa innan 30 april 2007.


 


Kommentarer
Postat av: Sprinter

Skönt att veta att dem snart är i sverige :)

2007-03-09 @ 16:24:50
Postat av: Anonym

Skönt att veta att man har förbokat ;-)

2007-03-09 @ 17:50:31
Postat av: Max

Jag hoppas att nästa vecka vi kommer och veta om vi får PS3 den 23/3

2007-03-09 @ 19:51:09
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: Mystoz

fått detta svar när man har förbokat

Du har beställt en Playstation3 spelkonsol av oss. Enligt den information som vi fått av vår leverantör så kommer du få en maskin på releasedagen den 23 mars.

Vid release så kommer maskinen skickas som paket vilket normalt innebär 2 dagars leveranstid, vi kommer att skicka paketet 2 dagar innan release så att du kan hämta ut din maskin den 23 mars.

längtar...



2007-03-09 @ 20:35:32
Postat av: Max

@Mystoz
Har du pre-ordered PS3 från Discshop?

2007-03-09 @ 21:35:48
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: micke990

härligt

2007-03-09 @ 22:16:39
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Mystoz

Max: ja, fick iaf det mailet av discshop
så man räknar ju med att ha en avi i postlådan den 23 :D
förboka mitt ps3 2006-07-17 från discshop

2007-03-09 @ 23:49:30
Postat av: Limonass

jag har förhandsbokat hos GAME ligger på 13 plats där bokade spelet på jul lovet. Jag kommer fan börja dampa om jag inte får PS3 23 Mars, jag har bestämde med 2 kompisar att ha PS3 natt 23 mars så jag måste ha PS3 ffs

2007-03-09 @ 23:52:03
Postat av: Max

jag har förhandsbokat hos Webhallen sedan 11 Juli 2006. Jag har inte fått nått från dem men det står på Webhallen websidan:
"OBS!I dagsläget ser det ut lsom attl samtliga som jbokar kommer att få sin enhet. Så fort Webhallen får mer information går vi ut med denna via e-mail/på hemsidan."

Jag hoppas att det är sant.

2007-03-10 @ 00:15:16
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: Johan

Hej
Jag har två frågor någon kanske kan svara på.
1. Det är så att jag köpt lite spel på ebay USA version då ps3 ska va regionsfri med spelen. Kommer jag även kunna lira dessa spel online och då även mot pal spelen. Alltså jag har nba 2k7 USA version kan jag då spela mot en med NBA 2k7 pal version?
2. Det är så att jag hade förbokat en ps3 sedan innan jul på ebgames. Men märkte nu senaste månaden att deras deal sög verkligen. 6500 och du får inget extra godis på köpet. Drog då istället iväg en beställning på elgiganten där jag både mailade och ringde å frågade om man skulle få en konsol på releasen om man köpte nu och svaret va ja men jag tror dock inte dom hade nån aning. Någon som hört nått om elgigantens supply med konsoler kommer räcka till alla som köpt? Jag har till och med betalat den redan.

2007-03-10 @ 12:11:23
URL: http://freerolls.kudos.se
Postat av: franjosfru

jag är sugen på kaffe!! Och vill ha en bra kaffemaskin i huset, men utan att behöva betala för en hel bil. Mellan 5000 och 10 000 kronor är jag beredd att lägga. Har du några tips?
ps3...som kaffe från 9th street espresso?!

2007-03-10 @ 18:10:56
Postat av: Toby

Max: Det verkar troligt. Om du bokade förra sommaren så lär det inte vara något problem.

Johan:
1. Det beror helt på utvecklaren. Vissa spel (som Ridge Racer och snart även Resistance) har ett helt globalt flerspelarläge. Andra kör med servrar som är baserade efter spelet, medan andra går efter själva konsolens placering. Jag vet inte hur det ligger till med NBA 2k7 tyvärr.

2. El-giganten verkar vara rätt självsäkra med sin förhandsbokning. Om de har sagt så, så lär det vara okej.

Franjos fru: Jag ger ett låååångt och utförligt svar imorgon. :)

2007-03-10 @ 19:30:13
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: GeordieNinja

Längtar ett paket med två Ps3:or är på väg hem till mig snarast =)
Jag och en till får till samma adress :P det blir ingen three Ps3:iii for meeeee

2007-03-10 @ 20:37:35
Postat av: Mystoz

vad har ni förbokat för spel? kan ju vara roligt att veta...
har själv bokat motorstom

2007-03-10 @ 21:22:21
Postat av: Mystoz

vad har ni förbokat för spel? kan ju vara roligt att veta...
har själv bokat motorstom

2007-03-10 @ 21:24:18
Postat av: Sprinter

Motorstorm och Resistance :P

2007-03-10 @ 21:40:01
Postat av: Limonass

Motorstorm men ska nog också köpa Restinace Fall Of MAn

2007-03-10 @ 21:40:23
Postat av: 00Bengtsson

13 days and counting...
Har en liten fundering om hur mycket bandbredd som krävs för att kunna köra spel (som t.ex. Motorstorm) online och kunna ladda ner spel ifrån PS-Store. Någon som vet?

2007-03-10 @ 22:32:06
Postat av: Max

Jag köpte Genji från USA och det kostade mig 300:- och jag fick det två veckor sen. Jag vill också köpa Flow och Tekken och prova MotorStorm och RFOM demos.

2007-03-10 @ 22:49:52
URL: http://www.linuxb3yond.com
Postat av: SweMart

Bara jag som reagerar på siffran?!? 10000 maskiner är ju en brutalt låg siffra.

Det får väl bli Tyskland precis som med min 360 och Wii.

2007-03-10 @ 23:33:26
Postat av: Toby

SweMart: 10000 är en ganska hög siffra för en konsolpremiär, och det är ganska troligt den högsta lanseringssiffran hittills för Sverige. Andra system har haft mycket färre enheter när de lanserats. Vi är ett rätt litet land :)

00Bengsson: Det brukar räcka med 512 kbit/s (alltså 0,5 mbit/s) för spel över bredbandet. Men ju mer desto bättre, såklart.

Mystoz: MotorStorm och Resistance är klockrena. På hämtningsfronten ligger Tekken och flOw bäst till.

2007-03-11 @ 10:51:50
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Toby

franjosfru: Så här ligger det till. Det finns en del prishopp som man talar om, med särskilda enheter som kan passa. Med din budget kan jag ge lite förslag, och jag kan även ge lite dyrare tips.

Först och främst så måste jag säga att kvarnen nästan är viktigare än maskinen. Kaffet tappar grymt mycket smak på bara några minuter efter att det malts, och det märkt en otrolig skillnad på egenmalet och butiksmalet kaffe. Dessutom så påverkas malningsgraden av klimatförändringar, som luftfuktighet och temperatur. Jag rekommenderar en MiniMoka 203. Den har koniska malskivor och är enkel att justera. Priset på den ligger mellan 1500 och 2500 beroende på var man handlar.

Vad gäller maskiner så finns det egentligen bara två steg värda att nämna, nämligen ett billigt och ett lite dyrare alternativ.

Gaggia gör kvalitetsmaskiner av lite mindre sort. Deras "Classic"- och "Baby D"-maskiner kostar ca 3500-4000 kr och gör en god kopp kaffe. Fördelen med den är att den är liten och billig. Nackdelen är den lilla vattentanken, att den måste slås på och att ångröret inte är så bra (något man visserligen kan byta ut mot ett bättre Rancilo-rör för ca 500 kr). Man måste dessutom vänta i ca 5 minuter mellan att man gör kaffet och att man kan skumma mjölken (eller tvärtom om man föredrar det), då maskinen använder samma kokare till att göra båda. Det är lite tråkigt Kvaliteten ska enligt uppgift vara bra för de pengarna.

Nu har Gaggia släppt en ny maskin som heter Gaggia Baby Twin, som har separata kokare, alltså en för ånga och en för kaffet. Den för kaffet använder ett Thermoblock-värmeelement som inte brukar rekommenderas för kaffe, men det borde funka bra för just ångan. Det låter som en ganska smart lösning. Kostar ca 5000 kr.

Men jag måste även slå ett slag för en rikigt värmeväxlare (som jag har, en ECM Giotto Classic). Med en sån kan du ånga och göra kaffe samtidigt. Kapaciteten är mycket högre och så är de grymt snygga. Man bör med fördel ha på dem hela tiden, och även om det kostar extra rent elmässigt (kanske 100 kronor i månaden) så har man alltid tillgång till en kopp espresso utan att behöva vänta. Det går inte att värdera den lyxen högt nog. Andra maskiner behöver ca 10 minuters uppvärming varje morgon. Dessutom så är ångkapaciteten väldigt hög, och värmefördelningen (om man har ett E61-brygghuvud, vilket är vanligt med värmeväxlare) är så gott som oöverträffad. Man får en perfekt kopp varje gång. Det här är dock ett hantverk, och det kräver en hel del investering. Priset ligger på ca 13000 kronor, men jag har sett dem ligga på bl.a. blocket för ca 8000 kr. Att köpa en begagnad maskin kan vara smart, så länge den är väl omhändertagen. En sån maskin håller väldigt länge.

Så... prisförslagen är väl som följer (lägsta priser jag sett)
Gaggia Classic/Baby D + kvarn = 5000 kr
Gaggia Baby Twin + kvarn = 6500 kr
Begagnad värmeväxlare + kvarn = 9500 kr
Ny värmeväxlare + kvarn = 14500 kr

Hoppas att det hjälpte :)

2007-03-11 @ 11:18:26
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: GeordieNinja

Spelen jag har bokat är MotorStorm, Resistance: Fall of Man och Virtua Fighter 5. Sedan blir det att ta hem hämt-spel också speciellt GTHD =)

2007-03-11 @ 12:14:19
Postat av: Sprinter

Nån som bokat på Webhallen som har fått bekräftelse via mail att dem får den på release dagen?

2007-03-11 @ 14:53:18
Postat av: franjosfru

TACK! Nu vet jag allt jag behöver och inser att det är bara att börja lägga undan till en riktig maskin.
Till dess får det bli köpekaffe och snålande i övrigt.

2007-03-11 @ 19:33:56
Postat av: Tap10lan

Heh. PS3 och kaffe - I like.

2007-03-11 @ 19:47:03
Postat av: PumpkinEater

Motorstorm är det självklara förstaspelet. Sen ska jag fixa Oblivion och Resistance till releasen också. Jag har märkt att man kan hitta många av spelen för 529:-/st om man letar lite. Motorstorm, Fall of man och Virtua Fighter kan man hitta för ~529:- (plus frakt) vilka jag antar är de som folk vill ha mest. B)

2007-03-11 @ 19:52:54
Postat av: Xinin

529:- ?

Vart då! =)

2007-03-11 @ 23:49:58
URL: http://loading.se/blogg.php?user_id=14571
Postat av: Sjoberg

Har bokat PS3 och 2 spel. Konsolen från discshop med en extra sixaxis och en HDMI kabel. Spelen bokade jag på GAME Motorstorm och Fight night Round 3. Blir en fet spel kväll den 23:de med öl och ett gäng polare....

2007-03-12 @ 19:02:50
Postat av: Peter

Ja kan bara inte vänta till playstation 3. de komme bli en riktigt hel spel natt den 23, åhhh va fantastiskt upplevelse!!!!

2007-03-13 @ 22:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0