GRAW 2-demo på torsdag

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
111957-264Så, vad händer? Själv har jag legat hemma med värsta tokförkylningen sedan i torsdags. Den enda fördelen med det är att jag har hunnit spela klart God of War 2, varva Heavenly Sword-demot ett tiotal gånger, närmat mig slutstriden i Puzzle Quest (till PSP) och kommit halvvägs genom Call of Duty 3. Det finns vissa fördelar med att vara sjuk :)

Hur som helst så börjar vi närma oss torsdagens uppdatering av PlayStation Store, och den franska spelsidan Play-3 Live har kommit över en lista med några av släppen under denna och nästa vecka.

2 augusti:
  • Demo: Ghost Recon Advanced Warfighter 2
  • Video: Lair
  • Video: Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
  • Video: Juiced 2: Hot Nights
9 augusti:
  • PS1: Ridge Racer 1
  • PS1: Tekken 2
GRAW2GRAW2-demot ska väl bli småintressant, även om spelet är grymt försenat och redan har funnits på andra system i nästan ett år nu. Man får hoppas att de har gjort några förbättringar i PS3-versionen... Sedan så kommer PS1-spelet WipEout 2097 i slutet av augusti (det blev uppskjutet), samt nya versioner av Spyro 2 och Medievil (de var tydligen buggiga). Japan får dessutom Tekken 5: Dark Resurrection med onlinefunktioner redan i morgon, så det lär inte dröja allt för länge innan det släpps här i Europa.

Nu ska jag återvända till soffan och klämma i mig lite engelsk förkylningsmedicin... och befria Paris.

Rockstars nya spelserie blir PS3-exklusiv

image488Michael ShorrockSCEA har precis meddelat att de har ingått i ett avtal med Rockstar Games, och att deras nästa stora spelserie kommer att släppas exklusivt till PlayStation 3. Det rör sig om en helt ny spelserie, och inte någon uppföljare eller L.A. Noire. Tanken är att Rockstar ska kunna fokusera all sin tid på att utveckla ett spel som utnyttjar Blu-ray-formatet, Cell-processorerna och hårddisken, utan att behöva anpassa spelet till andra format.

Det här känns som ett direkt svar på att Rockstars kommande storspel Grand Theft Auto IV nu släpps samtidigt på både PS3 och Xbox 360, särskilt med tanke på Microsofts 50-miljonersinvestering rörande exklusivt extramaterial som kommer nästa år. Rockstar Games och Take 2 Interactive är dock lika tystlåtna som vanligt när det gäller sina spel, och har inte avslöjat något om det eller vilket av deras utvecklingsteam som kommer att arbeta med spelet. Men med tanke på att GTA IV snart är avklarat så är det ingen omöjlighet att det är Rockstar North som kommer att stå för utvecklingen.

Mer information kommer så fort jag får den. Frågan är bara vad det kan vara för spel. Om man ser till deras tidigare spel så lär det bli något alldeles storslaget. Vad tror ni?

Recension: Transformers: The Game

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Transformers
Jag tänkte inleda den här recensionen med att påpeka att jag var ett stort fan av Transformers på 80-talet, tack vare att jag åkte till Hawaii som 10-åring och föll pladask för såväl den tecknade serien som marknadsföringen. Det resulterade i att jag köpte en hel del Transformers-gubbar som jag lekte med under resans gång. Väl hemma i Sverige märkte jag dock att intresset inte alls var lika stort bland mina vänner, så det föll tyvärr helt åt sidan. Någon gång i tonåren så gav mina föräldrar bort mina gubbar till en vän till familjen, och så var det med det. Förutom det ganska så förträffliga PlayStation 2-spelet som släpptes för några år sedan så har min kontakt med fenomenet varit ganska så sporadiskt.

Jag tror att det kan ha varit därför jag ännu inte sett filmen som går på bio just nu, även om jag tänkte pallra mig iväg snart med en kompis och se den. Det känns inte helt angeläget, men jag känner ändå ett visst nostalgiskt sug i magen. När spelet damp ned i brevlådan stod jag därför inför ett visst dilemma. Borde jag se filmen först, för att få en bättre känsla för spelet, eller bara spela det rakt av? Filmlicensspel har haft rykte om sig ända sedan 80-talet att vara snabba cash för spelutgivare. Folk känner igen namnet när de står i butiken och köper det enbart därför. Jag misstänkte att Transformers: The Game skulle passa in i den mallen, så jag valde därför det sistnämnda, och med facit i hand så var det nog rätt beslut.

TransformersSaken är nämligen den att handlingen inte spelar särskilt stor roll i Transformers: The Game. Förutom en kort datoranimerad sekvens inför varje uppdrag så får man väldigt lite matnyttig information som eventuellt skulle kunna förstöra upplevelsen, åt det ena eller andra hållet. En rätt kul detalj med spelet är att man kan välja att spela som antingen de goda Autobots eller de ondsinta Decepticons, vilket fördubblar spelets livslängd. Själva uppdragen är ganska så varierade, med betoning på action. Ibland får du utkämpa slagsmål, medan andra uppdrag kretsar kring biljakter, luftstrider, tidsbaserad förödelse och flykt, som alla måste klaras i en viss turordning för att man ska ta sig vidare. Problemet är att vissa uppdrag känns lite väl slumpartade. Ibland letar man efter något särskilt som kan finnas gömt på ett visst ställe, och det är slumpen som avgör om man har valt rätt. Det känns rätt surt när ens misslyckande baseras på otur, även om det inte tar särskilt lång tid att spela om uppdragen. Man får dessutom testa att spela som en hel del olika Transformers, och variationen mellan dem är tillräckligt stor för att man ska märka en skillnad. Förvandlingsanimationerna är snyggt gjorda - rörelsemönstren likaså - men kameran är sådär trendmedvetet skakig när man springer omkring på marken. Jag kände mig åksjuk på en gång, och var tvungen att tillbringa all förflyttning i fordonsform.

TransformersDet märks tyvärr även att utvecklarna Traveller's Tales varit pinsamt medvetna om att det här är ett filmlicensspel, vilket märks genom hela spelet. Grafiken är kanske inte helt katastrofal, men den saknar den där glansen man förväntar sig av ett PlayStation 3-spel. Mellansekvenserna är hackiga och väldigt korta, medan den artificiella intelligensen har en hel del brister. När jag befinner mig mitt i staden och slungar in bussar i väggar, så förväntar jag mig inte att en taxibil ska ramma mig, tuta argt och sedan åka runt mig och stanna vid rödlyset. Det blir lite komiskt. En annan detalj som jag dock gillar är att man faktiskt inte kan döda människor i spelet. Oavsett hur vilt man beter sig så kastar sig folk alltid åt sidan, vilket gör att man slipper känna sig som en massmördare.

TransformersI slutändan så är Transformers: The Game ett ganska så kort spel som inte bidrar med särskilt mycket. Halvvägs genom spelet åkte jag omkring och krossade byggnader till höger och vänster, varpå min fru frågade "Är det kul?". Svaret jag gav var ett "Meh, sådär", vilket aldrig är ett gott tecken. Spelet känns aldrig särskilt engagerande, och det känns svårt att motivera ett köp till fullpris, i alla fall inte för folk som inte är Transformers-älskare. Hittar ni det för en mindre summa pengar kan det vara värt en omgång, men bristen på flerspelarfunktioner och intressant extramaterial (utöver bilder från filmen och att man kan låsa upp G1 Optimus och Megatron som spelbara figurer) gör att spelets glöd slocknar rätt fort - dess två kampanjlägen till trots. Ett helt vanligt licensspel, med andra ord.


5/10

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4

För att fira 20-årsjubileumet för Metal Gear-serien höll Konami i ett evenemang i Tokyo i dag, där spelets skapare Hideo Kojima visade upp det kommande onlinespelet Metal Gear Online och även höll en 15 minuter lång demonstration av Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Metal Gear Online kommer att få ett betatest nu till hösten (dock endast i Japan), men dess releasedatum är ännu inte känt. Metal Gear Solid 4 släpps som sagt i början av nästa år, men av videodemonstrationen att döma kommer det att vara värt all väntan vi fått utstå.

Demonstrationen nedan tillhör nog det mest ambitiösa, bisarra och löjligt snygga jag någonsitt sett i spelväg. Den där Kojima har kombinerat knasigheter, buskishumor, Hollywood-estetik och en näst intill barnslig kärlek till spelglädje och skapat något som ser ut att bli 2008 års absolut mest svulstiga actionupplevelse. Kamouflaget, actionsekvenserna, rörelserna, SIXAXIS-funktionerna och den urläckra grafiken är helt underbar.




Så, vad tycker ni? Tillsammans med E3-trailern har den här sekvensen verkligen fått mig att längta efter spelets premiär. Phew.

Förresten, om ni inte har koll på den ganska så invecklade och skruvade handlingen kan jag rekommendera spelets Wikipedia-sida.



Systemprogramvara version 1.90

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image384I morgon släpps version 1.90 av systemprogramvaran, och även om den inte innehåller lika många fantastiska nyheter som version 1.80 så finns det ändå ett par trevligheter.

Den största nyheten är att man nu kan använda en egen bild som bakgrund på hemmenyn. Jag är inte helt säker på vad jag ska välja, men det lär bli något Katamari Damacy-aktigt i alla fall.

Man kan även gruppera och sortera innehåll på menyn, vilket är trevligt med tanke på alla demos jag har hämtat från diverse PlayStation Store-regioner. Skivor kan matas ut med en snabb tryckning på triangelknappen när man är på menyn, vilket minskar mängden fingeravtryck på maskinen ytterligare. Man kan dessutom använda smileys när man chattar, och ens avatar rör sig även under chattens gång. Utöver det så kan man ändra grafikinställningar när man spelar spel, spela upp cd-skivor med ännu högre kvalitet och spara ned filmsekvenser i AVCHD-format från ett minneskort.

Man kan med andra ord hoppas på att version 2.0 släpps om en månad, och med lite tur så medför det åtkomst till hemmenyn från spel samt möjligheten att välja egna soundtracks. Under tiden får vi hålla oss till egna bakgrunder. Vad ska ni använda er av?

Ny Ratchet & Clank-trailer

Det har börjat dyka upp allt mer information om Insomniac Games kommande storspel Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, och nu har de precis släpps en ny trailer och en drös nya bilder från spelet. Trailern ser nästan löjligt snygg ut, och jag är om möjligt ännu mer peppad inför att få spela det. Det ser nästan ut som en Pixar-film om ni frågar mig. En demoversion har dessutom utlovats, men Insomniac har inte avslöjat några som helst uppgifter om när ett sånt kommer att släppas.




Om ni vill få en lite mer ingående inblick i spelets utveckling kan jag rekommendera utvecklarnas poddsändning The Full Moon Show, som finns att hämta HÄR. De släpper ett nytt 90-minutersavsnitt varannan vecka, där de snackar om utvecklingsprocessen och andra matnyttiga nyheter rörande sina och andras spel. De första avsnitten var lite skakiga, men nu gillar jag verkligen programmet. Det var i det senaste avsnittet som demoversionen utlovades, man det finns en hel del matnyttigt.



Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction släpps någon gång i höst, förmodligen i november.

The Darkness-demo

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image465
PlayStation Store har precis uppdaterats, och utöver de vanliga trailrarna så hittar vi en riktig godbit, nämligen ett demo för The Darkness - den svenska spelutvecklaren Starbreeze Studios nya spel som släpps i morgon. Nu hinner jag inte hämta det ikväll, så jag hoppas att ni kan berätta lite själva vad ni tycker. Demot är dessutom på 1443 MB, så det kan dröja en stund innan det hämtats. Men den som väntar på något gott ...

Utöver demot så finns det även nya trailrar för spelen The Darkness, GTA IV, Rainbow Six: Vegas och filmen Ratatouille. Det verkar med andra ord som att PS one-spelen jag nämde (samt Tekken 2 och Ridge Racer) kommer nästa vecka, tillsammans med Heavenly Sword-demot. Två bra uppdateringar i rad, med andra ord.

Buu Buu Cocoreccho! by LocoRoco

image464

Det har ryktats länge länge länge nu om den interaktiva LocoRoco-skärmsläckaren från PlayStation Network nu, och det senaste jag hört är att den ska släppas nu i Juli. Nu har IGN bekräftat att "Buu Buu Cocoreccho! by LocoRoco" är klart till 95 procent, samt luskat ut en del om produkten.

Sony har beskrivit spelet som "LocoRoco, fast ändå inte. Det är som ett särskilt extrakapitel. Även om du inte spelar [kontrollerar] spelet så medverkar ändå världen och alla LocoRoco-varelser i händelserna".

Det var visserligen inte så matnyttig information, men det kommer i alla fall finnas 200 LocoRocor (LocoRocos? LocoRocosar? LocoRocoianer?) i en helt ny värld, och man kan dessutom de rörelsekänsliga funktionerna i Sixaxis-handkontrollen till att styra spelet.

Varken pris eller releasedatum har bekräftats ännu, men det lär inte dröja särskilt länge innan jag vet mer. Hoppas bara att det är gratis, med tanke på att det bara är ett litet tidsfördriv. Hur som helst så ska det bli kul att se vad de skapat. Jag gillade PSP-spelet väldigt mycket (trots att det blev lite enformigt framåt slutet), och köpte till och med soundtracket till spelet när jag var i Japan för ett par månader sedan... Kolla in den första bilden från spelet (från IGN) till höger, samt den underbara texten till ledmotivet... nu måste jag lyssna på soundtracket igen.

Sjung med!
pappu-ra mo-inoinoi chakaretapatton pankorakettonto-n
o-ra poruketthi-no poporattantanso-
kokoreccho pie-nto-ra ma-nima-ni ungarafoccha-ra de-ra
totora-pethiton totora-pothiton senekiniko-se-pon
kokoreccho pie-nto-ra ma-nima-ni ungarafoccha-ra de-ra
totora-pethiton totora-mathisi-po-n

PlayStation Store i juli

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
PS3 Fanboy har kommit över en lista med spel som släpps på PlayStation Store nu i juli. Idag släpps Nucleus, ett spel som verkar ganska likt Blast Factor. Jag känner dock att jag borde spela lite mer Super Stardust HD innan jag ger mig på ännu ett spel i samma genre, så det får vänta.
  • Heavenly Sword-demo - den 26 juli
  • Crash Bandicoot - PlayStation-spel till PS3/PSP
  • Spyro 2: Gateway to Glimmer - PlayStation-spel till PS3/PSP
  • WipEout 2097 - PlayStation-spel till PS3/PSP
  • MediEvil - PlayStation-spel till PS3/PSP
111957-462Heavenly Sword-demot är ju ett självklart val, men det kommer även att bli ett köp av Spyro 2, WipEout 2097 och MediEvil när spelen släpps. WipEout 2097 är mitt favoritspel i serien, och det kommer att räcka för mig tills WipEout HD släpps. Det finns inga datum än, men eftersom vi är halvvägs genom månaden så lär det inte dröja länge.

UPPDATERAT 070716: Jag har precis fått höra att Heavenly Sword-demot släpps den 26 juli!


Eventuellt så släpps det även en Blast Factor-expansion och PSN-spelen Snakeball och Feel Ski. Fast det är inte bekräftat, så det blir kanske i augusti, då den nya MotorStorm-banan Eagle's Nest ska släppas.

Det låter i alla fall bra, och jag känner mig rätt nöjd ... nu väntar jag bara på Jet Moto.

Nytt PS3-paket för Europa

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!



image461

Nu kommer det ett nytt PlayStation 3-paket i Europa. Det så kallade Starter Pack kommer att innehålla den vanliga 60-gigabyteversionen av PlayStation 3, 2 spel samt två handkontroller. Priset kommer att vara oförändrat jämfört med versionen som säljs nu, så man får alltså två spel och en handkontroll på köpet.

Vilka spel som ingår beror på landet där paketet säljs, men MotorStorm och Resistance: Fall of Man är i alla fall två av dem. Vi får se vilka spel det blir här i Sverige, men jag antar att de blir de två.

Nu är det här inte precis prissänkningen jag hade förväntat mig, men det är ändå värt mycket mer än den tilltänkta sänkningen på 100 dollar (som med lite tur hade blivit en tusing). 2 toppspel och en handkontroll kostar totalt över 1500 kronor, så mervärdet är ganska så bra här med. (Bilden är tagen från MaxConsoles nyhet)

UPPDATERAT: Startpaketet finns nu i butik, och det är mycket riktigt MotorStorm och Resistance som gäller för Sverige.

Nytt på PSN

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
I morgon kommer vi dessutom att få följande nyheter (spel och trailrar) på PlayStation Store:

- Feel Ski (SCEJ)
- Folklore (SCEJ)
- High Velocity Bowling (SCEA)
- Killzone 2 (SCEE)
- Little Big Planet (SCEE)
- Pain (SCEA)
- Wipeout HD (SCEE)
- Uncharted: Drake?s Fortune (SCEA)

Det står inte vilka spel som är fullständiga och vilka som är trailrar. Jag fick informationen HÄR. Om Wipeout HD släpps imorrn så blir jag hur glad som helst, men det verkar nästan lite för bra för att vara sant. Jag skulle alltså inte bli förvånad om det bara var trailrar allting. Om så är fallet så får ni skylla på ThreeSpeech.

Ja, ThreeSpeech har uppdaterat inlägget, och det är bara trailrar. Det finns även drösvis med trailrar från E3-mässan uppe i butiken. Vet inte om det bara gäller den amerikanska butiken eller även den europeiska.


Sådär, nu får det räcka för ikväll. :)

Sonys E3-presskonferens

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Sonys presskonferens på E3-mässan är precis klar och det fanns en hel del intressanta nyheter.

  • Vi fick se 5 PlayStation Network-spel, varav två inte har bekräftats officiellt tidigare. WipeOut HD är en omarbetning av de klassiska WipeOut-spelen, fast i 1080p, 60 bilder per sekund och ett fullständigt onlineläge. Echochrome är ett helgalet pusselspel som ser helt fantastiskt ut. Det påminner om M.C. Eschers konstverk, där man ska gå med en figur och flytta perspektivet så att man kan ta sig vidare. Jag ska gräva fram en video vid ett senare tillfälle :D
  • Onlinespelsutvecklaren NCSoft har inlett ett exklusivt avtal med Sony, och kommer att släppa nya och befintliga onlinerollspel till PlayStation 3.
  • Home kommer att få ännu större och mer öppna ytor. Det finns funktioner att koppla Home till mobiltelefoner och webben, och man kan starta alla sina spel direkt från Home redan från och med releasen, som kommer i höst.
  • Haze från UbiSoft och Unreal Tournament 3 från Epic är PlayStation 3-exklusiva i år. Båda spelen släpps i november, så det är ett par månaders exklusivitet i alla fall.
  • Epic och SCE håller på att skräddarsy spelmotorn Unreal Engine 3 så att den är optimerad för PS3. Det här kommer att påverka alla spel under utveckling som använder UE3-motorn.
  • Metal Gear Solid 4 är fortfarande PlayStation 3-exklusivt. Det blir det sista spelet i MGS-serien. Den grymt snygga trailern (med grafik från spelet) släpps på PlayStation Network inatt. Spelet släpps i början av 2008 över hela världen samtidigt.
  • Sucker Punch (som skapade Sly Raccon) visade upp inFAMOUS, ett spel som påminner om tv-serien Heroes. Man får själv välja om man vill vara ond eller god. Ser riktigt snyggt ut. Släpps nästa år.
  • Gran Turismo 5 visades upp och såg helt larvigt snyggt ut. Jag börjar få allt mer svårt att skilja fordonen från riktiga bilar. Trailern släpps på PSN nästa vecka!
  • De visade en längre trailer för Killzone 2, med mer material. Det ser ännu bättre ut nu!
En väldigt bra presskonferens. Det enda jag saknade var den vibrerande handkontrollen, men den kommer väl senare i år. Vad tycker ni? Flera av videorna finns nu uppe på den amerikanska PlayStation Store. Den europeiska blir nog uppdaterad snart... hoppas jag.

Killzone 2-trailern!

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Japp, Killzone 2 har visats för spelpressen, och det finns bl.a. förhandstittar från IGN, 1up och Wired uppe som man kan läsa. Överlag så verkar folk vara imponerade, och IGN säger att de trodde att introt var förrenderat innan de insåg att det faktiskt var från spelet. Förutom lite småsaker så verkade spelet leva upp till den förrenderade trailern som visades upp på E3-mässan för två år sedan.

Trailern för Killzone 2 kommer att släppas på PlayStation Store nu vid midnatt (jag läste fel tidigare). Nu vet jag inte om det även gäller den europeiska butiken, men om ni ännu inte har ett amerikanskt konto går det enkelt att fixa det. Här finns en utförlig guide. Stora, högupplösta trailrar är alltid trevliga.

JAPP! NU ÄR TRAILERN UPPE! MYCKET NÖJE!



Om du vill hämta den i högupplöst format så finns den HÄR. Kolla även in de tre nya bilderna (som kommer från IGN). Ni kan även läsa det engelska pressmeddelandet HÄR.








Första bilden från Killzone 2

Uppdaterat! Nu har det släppts en större bild. Se miniatyren här till vänster.



USAToday har skrivit ihop en förtitt inför E3-mässan, och Killzone var ett av spelen. De släppte även en bild, varpå diskussionerna på diverse spelforum flödade som aldrig förr. Nu bekräftade precis Seb Downie (även kallad MotherH) på Guerrilla Games att bilden är äkta och från den senaste versionen av spelet. Han kommenterade dock att storleken inte var den bästa, och att vi kan se fram emot snyggare bilder inom kort.

USAToday-artikeln avslöjade även att Helghast-fienderna (på bilden) kan manipulera vädret och använda det mot dig, vilket är rätt spännande.

Vi kommer att veta mer om Killzone under morgondagen. Spännande tider.

Killzone

Nytt pris och ny modell!

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Japp, nu börjar nyhetsveckan på allvar. Sony Computer Entertainment America har precis utannonserat att de precis sänkt priset på 60-gigsversionen av PlayStation 3 från USD 599 till USD 499, alltså med hundra dollar.

I augusti kommer de dessutom att släppa en ny version av PS3:an med en 80-gigshårddisk och ett exemplar av MotorStorm, som då kommer att kosta USD 599.

SCEA hade inga uppgifter att ge rörande Europa eller Japan, utan sade att de kommer att berätta mer om det på sin presskonferens på E3-mässan, som hålls nu på onsdag (20.30 om mina beräkningar stämmer). Jag hoppas även att de kommer att visa upp den beryktade vibrerande handkontrollen, samt att den kommer att släppas med det nya paketet.

Vad ser ni mest fram emot rörande E3-mässan? Jag börjar bli allt mer hajpad inför Killzone, som ska visas upp imorgon kväll, men många av de andra spelen - som Heavenly Sword, Little Big Planet och Uncharted: Drake's Fortune - är också väldigt intressanta. Berätta vad ni tycker!

Call of Duty 4: Modern Warfare

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Call of Duty 4

Först BlackSite: Area 51, och nu Call of Duty 4... E3-trailrarna börjar trilla in nu veckan innan mässan, och jag är inte den som klagar. Det fjärde spelet i serien skippar andra världskriget och tar äntligen steget in i vår tid, något som känns väldigt passande. Andra världskriget är ju bara 2002, om ni frågar mig.

CoD4 ska enligt uppgift utspelas i Mellanöstern och Mellaneuropa, och just den här trailern kretsar kring händelser i Ukraina, en av spelets flashback-sekvenser. Den huvudsakliga handlingen kresar kring nationalisten Zakhaev, som startat ett inbördeskrig med hopp om att återställa Ryssland till sin forna glans. Hans plan är att lura in amerikanska trupper i ett bakhåll, med hopp om att handlingen kommer att locka till sig militärstyrkor från hela världen. Den engelska underrättelsetjänsten har dock fått nys om hans planer, och gör sitt bästa för att sätta stopp för honom.



Som vanligt i spelen i CoD-serien så får man spela som olika soldater, men spelet använder som sagt flashback-sekvenser för att ge spelaren en större inblick i handlingen. De kommer inte bara att utspelas i Ukrania, utan fler områden har utlovats. Utvecklarna Infinity Ward har ju släppt tre spel nu som alla utspelats under andra världskriget, så det ska bli intressant att se en helt nyskriven handling. Än så länge så verkar det intressant, och de har verkligen lyckats med konceptet. Vissa delar av trailern ser helt fantastiska ut, och de har helt klart fått till miljöeffekter som regn, dammoln och explosioner.

Call of Duty 4: Modern Warfare ska släppas i november i år. Kolla in den nya E3-trailern här nedan.

BlackSite: Area 51

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

E3-mässan börjar inte förrän nästa vecka, men det verkar inte vara något som Midway bryr sig om, då de precis släppt sin E3-trailer för BlackSite: Area 51. De passade även på att släppa ett par nya bilder från spelet, som kan ses här till vänster.

Spelet, som ska släppas den 21 september här i Sverige, är ett skjutspel som börjar som vilket krigsspel som helst. Man är en soldat som i början av spelet tjänstgör under Irakkriget, men sedan börjar det hända övernaturliga saker, och man får börja slåss mot utomjordingar. Tanken är nog att spelet ska innehålla en blandning av action och skräck.

Ja, det här är ju ganska likt det mesta, men jag hoppas i alla fall att detaljerna kan få det att sticka ut lite från mängden. Utöver att man kan köra fordon så kan man även spela det online, och man kan även välja att samarbeta med en vän genom hela kampanjläget online (precis som i Gears of War). De har inte sagt något ännu om man även kan göra det offline, men jag hoppas verkligen det, då det var en av de absolut bästa sakerna med Resistance: Fall of Man (ännu ett skjutspel som utspelas på jorden där man dödar aliens).

Det ska dessutom släppas en demoversion till PS3:an innan spelet släpps, så det ska bli kul att se hur spelet artar sig innan releasen.


Heavenly Sword

Heavenly SwordJag har varit intresserad av Heavenly Sword ända sedan jag läste utvecklarnas speldagbok i den engelska tidningen Edge för en sådär 4 år sedan (som numera finns att läsa här). Den är extremt intressant och jag rekommenderar verkligen en genomläsning. Nu börjar i alla fall releasedatumet äntligen närma sig, och allt mer information har börjat dyka upp om spelet. Den officiella webbplatsen har öppnats, och utvecklarna Ninja Theory har dessutom en egen bloggIGN. I kommentarsfältet så svarar spelets producent Mat Hart på några frågor, och kläcker ur sig följande läckerbit:

"Jag kan bekräfta att vi kommer att släppa ett demo för Heavenly Sword... och det inom kort! Demot kommer att hämtas via Playstation Network... så håll utkik efter det inom den närmsta framtiden... och då menar jag verkligen den närmsta framtiden!"

Nu är det ju svårt att säga exakt när han menar, men med tanke på att E3-mässan bara är en vecka bort så finns det goda möjligheter att vi kommer att få ett demo redan nästa fredag. Det vore helt fantastiskt, då det verkligen kliar i mina fingrar. Han berättar också att det inte kommer att släppas en samlarutgåva av spelet, men att de valt att släppa så mycket extramaterial som möjligt på skivan.




Heavenly Sword handlar om krigerskan Narikos sista dagar. I ett desperat försök att sätta stopp för kung Bovans (spelad av Gollum- och King Kong-skådespelaren Andy Serkis) armé drar hon det himmelska svärdet. Problemet är dock att svärdet endast får användas av gudar, och det börjar sakta men säkert suga ut hennes livskraft. Hon bestämmer sig då att använda vapnets enorma styrka till att krossa kung Bovan, och ger sig av för att befria sitt land. När spelet börjar ligger Nariko för döden, och man får se en återblick av hennes tre sista dagar i själva spelmomenten, för att bättre förstå omständigheterna kring hennes öde.




Intressanta speltekniska detaljer är bl.a. att det finns tre olika stridsställningar (snabbhet, kraft och avstånd) som kan användas till att variera själva striderna. Man kan dessutom använda så gott som allt som finns i ens omgivning som ett vapen, bl.a. stolar, bord och andra fiender. Tanken är att det ska kännas som en enda lång actionfilm, och de tunga motion capture-sekvenserna (WETA-studion och Andy Serkis är ju som sagt inblandade) gör att det här kan bli ett riktigt topplir. Trots alla uppenbara likheter med God of War-spelen så försäkrar Mat Hart att spelen skiljer sig åt en hel del. Nu gillar ju jag GoW-spelen en hel del (jag har väl tagit mig två tredjedelar genom tvåan), men det här är ju en ny generation, och då är det trevligt med nya spelupplevelser. Efter all väntan förväntar jag mig något extraordinärt, och jag tror och hoppas att Ninja Theory kan leverera just det. Det kommer nog att ligga en hel del fokus på spelet nästa vecka.




Vi ses snart, Nariko... mycket snart...

hits