Smått och gott i juni

BlomsterSå, vad händer? Själv har jag fullt upp med både betatest av PS3-spel och genomkörningar av gamla PS2-spel (bäst just nu: God of War 2). Har som sagt ingen HDTV, men jag har i alla fall slagit på den nya utjämningseffekten som introducerades i version 1.80, och jag inbillar mig att det är mycket snyggare. Måste... köpa... platt-tv... snart!

Sommaren står i alla fall för dörren, och med den kommer vi att få en hel del godsaker på PS3-fronten, som t.ex. en demoversion av Folklore som släpps i morgon i den japanska butiken, gamla PlayStation-klassiker, en del småspel samt uppdateringar av Resistance: Fall of Man och MotorStorm.



ResistanceResistance-uppdateringen kommer att innehålla två nya onlinekartor, globala servrar (så att man kan spela mot folk över hela världen), verktyg för rapportering av fuskare, åtkomst till sin kompislista i spelet samt enklare identifiering av lagkamrater. Spelare som hoppar ur ett spel i förväg kommer dessutom få en bestraffning i form av att de inte kan skapa nya spel på ett tag. Tanken är att det ska minska antalet folk som hoppar ur spel de håller på att förlora. Det ser ut som att de nya kartorna kommer att kosta en slant (typ 75 kronor vad jag hört), medan de uppdateringarna nog kommer att vara gratis.

MotorStormMotorStorm-uppdateringen innehåller ett nytt tidsattackläge, ett omarbetat rankningssystem, borttagandet av fuskturbo i flerspelarläget och automatisk nedräkning innan loppstart i lobbyn. Allt det här kommer att vara gratis, men de kommer även att släppa en uppdatering som kostar pengar, innehållandes det nya läget Eliminator (där du har 20 sekunder på dig att hinna ikapp bilen framför dig, annars åker du ut), tre nya biljetter (alltså förkonfigurerade kombinationer av fordon och banor), ett gäng nya bilar och den nya banan Coyote Revenge (som är en nyversion av banan Coyote Rage). Priset är ännu inte fastställt vad jag vet, men så länge det inte kostar för mycket så kan det vara värt en slant.

Nu skulle båda de här uppdateringarna egentligen ha kommit i april och maj, men juni ska tydligen vara det som gäller nu. Ah well.

Sedan kommer det att komma en del nya småspel via PlayStation Network, bl.a. Snakeball, Nucleus, Super Stardust HD och givetvis även David Jaffes spel Calling All Cars. Det sistnämnda är nog spelet jag ser fram emot mest just nu, och jag lovar att skriva ihop en recension av det så fort jag fått tillfälle att spela det.



Juni är även månaden då vi äntligen kommer att kunna köpa gamla PlayStation-klassiker via PlayStation Store och spela dem på PS3 och PSP. Först ut är spel som Crash Bandicoot, Jumping Flash!, MediEvil, Syphon Filter, WipEout och Everybody's Golf. Jag sitter givetvis och håller tummarna för Jet Moto också.



Det ser alltså ut som att den värsta torkan börjar lida mot sitt slut. Nu krävs det bara lite fler nyheter (som Midways klassiker som redan finns ute i USA) så blir jag nöjd. Bättre sent än aldrig, eller vad säger ni? Vad tycker ni om schemat för juni? Om de börjar ha så här mycket innehåll varje månad så blir jag nöjd. Det har varit rätt fattigt hittills, om ni frågar mig.

Systemprogramvara version 1.80

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
image384När jag vaknade i morse så slog jag på PS3:an, då jag visste att det skulle komma en ny systemprogramvara. Det tog ett par minuter att hämta den, och sedan satt jag där med version 1.80. Tyvärr så har jag ingen HDTV, så jag kan inte dra nytta av de största nyheterna, nämligen möjligheten att skala upp bilden ända till 1080p (och även 720p och 1080i) för spel till PlayStation och PlayStation 2 samt DVD-filmer. Jag ska dock kolla in nätverksuppspelningsfunktionerna så snart som möjligt för att se hur de fungerar. Jag testade i alla fall den nya bildspelsfunktionen, och den fungerar som en slags ordnad fotoalbum, där bilderna kastas ned på den vita bakgrunden på ett mer organiserat sätt än tidigare. Rätt snyggt, men jag föredrar ändå porträttbildspelet.

Här är i alla fall alla uppdateringar, saxade från PlayStation.com.



Viktiga funktioner som är nya eller reviderade i version 1.80
  • Uppskalning av spel- och DVD-signaler

Nu kan du skala upp videoinnehåll för programvara till PlayStation eller PlayStation 2, samt DVD-skivor, till HD-upplösning.

  • Använda fjärrspel (via Internet)

Nu kan du använda fjärrspel via Internet.

  • Kopiera sparade data till ett minneskort

Nu kan du kopiera sparade data från programvara till PlayStation eller PlayStation 2 till ett minneskort eller ett Memory Card (8 MB) (till PlayStation 2).

  • Använda DLNA-klientfunktionen

Nu kan du visa bilder eller spela upp musik- eller videofiler som lagrats på en dator eller en digitalvideospelare med DLNA-serverfunktioner via nätverket.

Andra nya eller reviderade funktioner i version 1.80

Inställningar

  • [BD 1080p 24 Hz video utgång (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [BD/DVD-inställningar].
  • [RGB Full Range (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [Skärminställningar].
  • [Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit (HDMI)] har lagts till som ett alternativ under [Skärminställningar].
  • [Bitmapping (Super Audio CD)] har lagts till som ett alternativ under [Musikinställningar].
  • Alternativet [Testa kamera] under [Tillbehörsinställningar] har ändrats till [Inställningar för kameraenhet].
  • [Skrivarinställlningar] har lagts till.
  • [Mediaserveranslutning] har lagts till som ett alternativ under [Nätverksinställningar].

Musik

  • Nu kan du redigera cd-information.

Foto

  • En ny form av bildspelsmönster har lagts till.
  • Nu kan du använda zoom för bilder.
  • Nu kan du beskära bilder.

Video

  • Supervit- och x.v.Colour-signaler kan nu användas.
  • Nedskalade signaler för Blu-ray Disc-skivor kan nu användas. När 720p väljs som inställning för videoutdata för PS3-systemet kan Blu-ray Disc-skivor som spelats in med upplösningen 1080i/1080p nu spelas upp med upplösningen 720p.

Spel

  • Nu kan du flytta kopieringsskyddade sparfiler för programvara till PlayStation eller PlayStation 2 till ett PS3-system.

Nätverk

  • Menyalternativen för [Nedladdningshantering] har ändrats.

Vänner

  • [Visa foto] har lagts till i alternativmenyn för röst-/videochatt.

Folklore

FolkloreJag visade ett par filmsekvenser från Folklore förra veckan i och med uppdateringen från Sony Gamers Day, och nu har det börjat dyka upp en hel del ny information om spelet, samt en japansk trailer som visar en hel del nytt.

Själva spelet verkar i alla fall gå ut på att en ung kvinna vid namn Ellen får ett brev från sin bortgångna mamma, samtidigt som journalisten Keats skickas ut för att reda ut ett mystiskt fall. Båda personernas resor tar dem till den lilla byn Doolin, som visar sig innehålla en hemlig väg ned in i underjorden.

Vi kommer att få spela som både Ellen och Keats när vi ger oss ned i underjorden, och för att överleva där nere krävs det att man fångar själar. Det gör man via den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen, och tanken är att man i princip ska "fiska" fram själarna från de så kallade Folk-varelserna genom att dra och rycka i kontrollen åt olika håll. Av vad jag läst i rapporter från evenemanget förra veckan så ska det vara riktigt roligt, och ett smart användingsområde för kontrollen. Det är på tiden, om ni frågar mig. Förutom i flygspel så har jag inte sett några riktigt goda skäl till funktionen, men nu kanske det hela kommer att ändras. Hur som helst så finns det fler än 100 olika typer of Folk, och de har alla olika förmågor som man tilldelar till de olika knapparna på handkontrollen och sedan använder som färdigheter och attacker under spelets gång. Ett slags moget och Pokémon-liknande actionäventyr, med andra ord.
 
FolkloreUtvecklarna av spelet heter Game Republic, som nu senast legat bakom PS3-lanseringsspelet Genji: Days of the Blade. Nu var ju det spelet inte världens roligaste spel att köra, men de hade i alla fall fått kläm på grafiken. Lyckligtvis så ser Folklore även ut att ha ett gediget spelupplägg, med ett spännande kontrollsystem och intressanta speltekniker. Spelets regissör är dessutom Yoshiki Okamoto, som legat bakom Capcom-succéerna Onimusha, Resident Evil och Devil May Cry. Av den japanska trailern att döma så har de dock en del arbete framför sig när det gäller röstskådespeleriet, men om jag får välja så kör jag nog ändå med japanskt tal och engelsk text (som i Genji-spelen - om de nu har den funktionen i Folklore). Om jag ska vara helt ärlig så rekommenderar jag att man kollar på trailern utan ljud, då musiken och rösterna faktiskt drar ned helhetsintrycket. Det blir kanske bättre här i väst... vem vet, kanske dubbas hela spelet till svenska? Den japanska versionen av spelet (som där heter FolksSoul) släpps den 21 juni, alltså om lite över fyra veckor, medan vi här i Europa får vänta till oktober på vår tur.

Sony Gamers Day 2007

Vanligtvis så skulle den stora E3-mässan hållas nu i veckorna, där så gott som alla stora spelnyheter brukar visas upp. Från och med i år har det dock skett en omstrukturering, och den enorma spelmässan har bantats ned till en mindre tillställning som hålls i Juli. Det har dock inte lett till en brist på spelnyheter, då de flesta spelföretag har anordnat egna jippon för sina fans och spelpressen.

Sony anordnade nu i veckan sin Gamers Day, där de visade upp en hel del spel till PS2, PSP och givetvis även PS3. Bland PS3-nyheterna hittar vi basketspelet NBA08, Socom: Confrontation, Folklore och de små PSN-nätverksspelen Pain och High Velocty Bowling, som spelas helt med den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen. De visade även upp nya videor för Uncharted: Drake's Fortune, Ratchet & Clank: Future: Tools of Destruction, Warhawk, SingStar, Home, Lair, Eye of Judgement och Heavenly Sword.

Nu tänkte jag faktiskt bara klämma in så många videor som möjligt, då det är så otroligt mycket att se. Själv är jag grymt sugen på Heavenly Sword och Warhawk (ett Battlefield-liknande spel som numera endast spelas online) just nu. Mycket nöje!

Warhawk-trailer (visserligen några veckor gammal, men ändå)


Heavenly Sword-trailer


Heavenly Sword-demonstration

SOCOM Confrontation (halvtaskig kvalitet)

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction-demonstration

Folklore-trailer


Folklore-demonstration


Lair-trailer (halvtaskig kvalitet)

Uncharted: Drake's Fortune-trailer (halvtaskig kvalitet)

Uncharted: Drake's Fortune-demonstration

Eye of Judgement-demonstration


Little Big Planet
-figurdemonstration


NBA 08-trailer


Pain-trailer (litet nätverksspel)

High Velocity Bowling (litet nätverksspel)

Alone in the dark

Alone in the DarkJag spelade det första Alone In the Dark-spelet runt 1995 på en ruskigt gammal PC utan ett fullt fungerande ljudkort, men spelet lyckades ändå skrämma mig från vettet. Jag lyckades till slut spela klart det, men överlevnadsskräckspel har aldrig varit min favoritgenre. Visst har jag klarat mig ända till slutet i ett fåtal skräckspelsklassiker (t.ex. Resident Evil 1 & 2), medan andra läskigheter (Clive Barker's Undying, Silent Hill-spelen och Forbidden Siren) har stängts av efter en halvtimme, vanligen när det händer något lite för otäckt för min smak.

Så nej, skräckspel är inte riktigt min grej. Jag tycker fortfarande att det är riktigt roligt att titta på när folk spelar, men så fort jag sitter där med handkontrollen i min hand så känner jag mig ansvarig för spelfigurens öde, och pallar helt enkelt inte trycket. Originalet var i alla fall ett av de absolut första skräckspelen av sitt slag, och trots att jag inte spelat någon av uppföljarna så har serien alltid haft en plats i mitt hjärta tack vare ettan.



Det femte spelet i serien släpps i alla fall till PlayStation 3 nu i november, och verkar utspela sig i Central Park. Av grafiken och effekterna att döma så ser det ut att bli ett riktigt bra spel, och jag måste motvilligt erkänna att jag ser fram emot att spela ett skräckspel igen. Jag säger motvilligt eftersom det föreligger en överhängande risk att jag fegar ur. Om jag däremot lyckas lura till mig lite spelsällskap, t.ex. min kära fru som mer än gärna spelar skräckspel på högsta svårighetsnivån (med motiveringen att allt annat är för mesar - jaja), så kanske det går bra. Spelets handling har enligt uppgift skrivits av författaren Lorenzo Carcaterra och ser riktigt lovande ut, i alla fall av trailern att döma. Kolla själva så får ni se.

Vib Ribbon till PlayStation Network?

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!
Vib RibbonNåja, kanske inte än. Men spelets skapare Masaya Matsuura på företaget NanaOn-Sha sade i en intervju med Gamasutra att de funderar på att släppa PlayStation-klassikern Vib Ribbon via onlinetjänsten PlayStation Network. Han sade dock att det kan vara lite väl tidigt att släppa ett sånt smalt spel som Vib Ribbon, och att de kanske måste vänta ett tag.

Jag hittade den japanska versionen av spelet när jag var i Japan för ynka 380 yen (23 kronor), efter att ha misslyckats fatalt med att hitta en europeisk version. Spelet, som släpptes år 2000 här i Europa, är ett rytmactionspel där banorna man spelar är uppbyggda av ens egen musik. Man stoppar nämligen in en egen cd-skiva, och så skapas själva banan som huvudpersonen Vibri måste klara av. Genom att trycka på knapparna som visas på skärmen tar sig Vibri förbi hindren.

Kolla in introt och den första två banorna så förstår ni kanske varför det inte sålde så bra här i Europa. Tyvärr. Jag är stensåld på såna här spel, men de går inte precis hem hos den stora massan, i alla fall inte utan starka reklamkampanjer. Bara musiken i den första nivån är värd pengarna (det är en av låtarna som ingår på originalskivan). Nåväl, vi får hålla tummarna för att det släpps via PSN inom kort. Under tiden får jag hålla mig till min japanska version. Ni då? Vilka klassiker vill ni se på PlayStation Network? Jag skulle inte klaga om NanaOn-Shas mer kända spel, t.ex. Parappa the Rapper (släpps snart till PSP), dök upp snart.

Fler knasiga spel, tack!

PlayStation Store i USA, Hong Kong och Japan

Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

playstation store 3
En lite smålustig sak med onlinebutiken PlayStation Store är att de olika regionerna har helt olika innehåll. Sånt är visserligen rätt vanligt inom spelvärlden (tänk bara på regionerna som vanligen används för spel och filmer), men det finns en otroligt enkel lösning för att komma åt de andra regionernas butiker.

111957-264Igår bestämde jag mig för att göra slag i saken, och skapade både ett konto i USA och i Hong Kong, vilket gick hur smidigt som helst. Jag valde att skapa ett konto i Japan sist av allt, då det är lite struligare när allt är på japanska, men med de två tidigare omgångarna färskt i minnet gick det bra till slut. Jag kan dock inte ta något ansvar för om något skulle gå snett, så allt det här sker på egen risk. Glöm inte det.

Så här gör du:
  1. Gå till Användare > Skapa en ny användare, och döp användaren till t.ex. "<ditt namn usa>".
  2. Logga in som den nya användaren och gå till Nätverk > Anmäl dig till PlayStation Network
  3. Välj "Create new account" och godkänn licensavtalet.
  4. Välj landet du vill använda och skriv ditt födelsedatum.
  5. Välj att skapa ett Master Account (det första alternativet) och godkänn licensavtalet (längst ned till höger)
  6. Ange en e-postadress (ej samma som för ditt vanliga konto) och fyll i resten av uppgifterna. Välj att logga in automatiskt. För adress valde jag en nonsensadress med påhittade siffror för Hong Kong och Japan, samt California och 90210 för USA. Heja familjen Walsh!
  7. Välj att inte fylla i kreditkortuppgifter (din bank kommer ändå inte att godkänna köp med fel adress).
  8. Som PlayStation ID kan du välja vad du vill, t.ex. ditt namn + japan/usa/hongkong
Sedan är det bara att logga in på PlayStation Store och kolla vad som finns. Godbitarna är bl.a. följande:

PlayStation Store i USA
PlayStation Store i Hong Kong
  • Everybody's Golf 5-demo. Hämtat men ej testat än.
  • GripShift-demo. De första 10 banorna, fast i lite nedbantad form. Larvigt roligt. Jag har precis tillbringat två timmar med spelet, och tänker köpa det via den europeiska butiken när jag skrivit klart det här (endast 74 kronor fram till den 23 maj).
PlayStation Store i Japan
  • Inget vad jag såg. Säg till om jag missat något som inte finns i de andra butikerna.
Jag har medvetet hoppat över PlayStation- och PSP-spel som kräver sammankoppling mellan PSP och PS3 eller kreditkortköp. Vad gäller PlayStation- och PSP-spelen så vet jag inte hur funktionaliteten är mellan den europeiska och de andra versionerna, och när det gäller kreditkortköp så rekommenderar jag inte det, såvida ni inte vill riskera att få skäll av er bank. Så hoppa över de sakerna tills de kommit till Europa. Gratismaterialet är dock en annan femma, så ha det så roligt med det. Def Jam Icon-demot ska tydligen inte funka utanför USA, så det skippade jag helt.

Har ni köpt något än på PlayStation Store? Själv köpte jag flOw när jag kom hem från Japan för futtiga 45 kronor. Hoppas på lite fler roliga spel inom kort, bl.a. David Jaffes spel Calling All Cars som lär dyka upp den 25 maj här i Sverige, samt klassikern Championship Sprint. Sedan kan jag varmt rekommendera Virtua Tennis 3-demot i den europeiska butiken. VT3 är ett klockrent arkadtennisspel som jag har spelat en hel del, och demoversioner är alltid trevliga.

Hoppas att ni gillade guiden. Säg till om jag missat något eller om ni har några funderingar, så uppdaterar jag texten eller hjälper till så gott jag kan.

hits