Alone in the dark

Alone in the DarkJag spelade det första Alone In the Dark-spelet runt 1995 på en ruskigt gammal PC utan ett fullt fungerande ljudkort, men spelet lyckades ändå skrämma mig från vettet. Jag lyckades till slut spela klart det, men överlevnadsskräckspel har aldrig varit min favoritgenre. Visst har jag klarat mig ända till slutet i ett fåtal skräckspelsklassiker (t.ex. Resident Evil 1 & 2), medan andra läskigheter (Clive Barker's Undying, Silent Hill-spelen och Forbidden Siren) har stängts av efter en halvtimme, vanligen när det händer något lite för otäckt för min smak.

Så nej, skräckspel är inte riktigt min grej. Jag tycker fortfarande att det är riktigt roligt att titta på när folk spelar, men så fort jag sitter där med handkontrollen i min hand så känner jag mig ansvarig för spelfigurens öde, och pallar helt enkelt inte trycket. Originalet var i alla fall ett av de absolut första skräckspelen av sitt slag, och trots att jag inte spelat någon av uppföljarna så har serien alltid haft en plats i mitt hjärta tack vare ettan.



Det femte spelet i serien släpps i alla fall till PlayStation 3 nu i november, och verkar utspela sig i Central Park. Av grafiken och effekterna att döma så ser det ut att bli ett riktigt bra spel, och jag måste motvilligt erkänna att jag ser fram emot att spela ett skräckspel igen. Jag säger motvilligt eftersom det föreligger en överhängande risk att jag fegar ur. Om jag däremot lyckas lura till mig lite spelsällskap, t.ex. min kära fru som mer än gärna spelar skräckspel på högsta svårighetsnivån (med motiveringen att allt annat är för mesar - jaja), så kanske det går bra. Spelets handling har enligt uppgift skrivits av författaren Lorenzo Carcaterra och ser riktigt lovande ut, i alla fall av trailern att döma. Kolla själva så får ni se.


Kommentarer
Postat av: Voodoo Doll

Nja, jag gillar inte heller skräckspel särskillt mycket, men köpte Resident Evil: Code Veronica ändå, okej, man blev lite skraj när man satt själv och spelade. Alone in the Dark 5 ser spännande ut, kanske blir ett köp.

2007-05-14 @ 17:00:26
Postat av: Marcus

Verkar okej =) ser dock framemot Resident Evil 5 mer då RE spelen tillhör mina favorit spel. Ska bevaka detta spel sen i höst å se om det e nått kul =)

2007-05-14 @ 17:20:27
Postat av: Kristopher

Ngn som vet vad låten till trailern heter?

2007-05-14 @ 22:41:02
Postat av: Toby

Kristopher: Det är Olivier Deriviere ( http://www.olivierderiviere.com/od/flash/ ) som gjort musiken. Han har även gjort musiken till skräckspelet Obscure som släpptes för några år sedan.

2007-05-15 @ 11:33:33
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Johan

Dagens tips:
PS3 firmware 2.00 nära förestående.. Lista över förändringar:
http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=ps3&view=by_date_ascending&message.id=1507801#M1507801

2007-05-15 @ 11:38:37
Postat av: Toby

Johan: Tja, jag är övertygad om att det är tokfejk, då det inte finns någon trovärdig källa. Som f.d. World of Warcraft-spelare är jag van vid välskrivna och matiga fejknyheter om uppdateringar, och jag ser inga som helst skäl till att det stämmer.

Tyvärr.

2007-05-15 @ 11:41:53
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Johan

Toby: Jag är inte så säker på det.. Känns som en bluff hade innehållit DVD uppskalning eller Blu-Ray 720p stöd. Men du kanske har rätt.. vi får se. Jag tycker ändå att det är ganska logiska nästa steg som presenteras.

2007-05-15 @ 13:07:55
Postat av: Toby

Ja, absolut. Det är inte omöjligt att de flesta (eller alla) nyheterna stämmer, men med tanke på att det egentligen inte finns några belägg (och att det till och med "dragits tillbaka" i länken du skrev) så tar jag det hela med ro.

Men vi får se, helt enkelt. Det vore toppen om det stämde.

2007-05-15 @ 13:13:11
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: SPAHNER

Photo
[Zoom] has been added as a feature.

Den finns väl redan nu har jag för mig? Jag tror jag har zoomat på foton o bilder iaf, på samma sätt som man zoomar i webbläsaren. OBS! Inga flames om jag har helt fel, för jag är på jobbet just nu och har svårt att testa. ;-)

2007-05-15 @ 13:54:18
Postat av: SPAHNER

Något som jag (och många andra jag känner) är GRYMT besvikna och förbluffade över är att det saknar möjlighet att koppla ihop PS3:an till en dator, browsa utdelade kataloger, föra över filer direkt över hemnätverket och framför allt STREAMA video!!! Trodde inte att en Next-Gen konsoll kunde sakna funktioner som dessa idag! Det är den enda anledningen till att jag har kvar min kära gamla XBOX. Tack för ordet! :)

2007-05-15 @ 14:15:26
Postat av: Daniel

Låter lyckat och bra, längtar efter en del tunga releaser nu faktiskt.

Kan du möjligtvis tänka dig att recensera Calling all cars? Skitsugen på att införskaffa det.

2007-05-16 @ 20:49:07
Postat av: Toby

Spahner: Jupps, samma här. Det är såna smådetaljer som man verkligen saknar. Samma sak med divx-/xvid-funktionalitet. Det vore överlägset om man kunde spela upp såna filer.
Daniel: Jag kommer att köpa CaC så fort det släpps här i Europa. Eftersom det verkar finnas intresse för ett speltest så skriver jag ett :)

2007-05-18 @ 10:27:43
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: SPAHNER

Angående CALLING ALL CARS, så köpte min polare det igår från USA Playstation Store med sitt Mastercard och sitt USA reggade konto på sin EU ps3:a... det funkade bra sa han. Jag väntar nog oxå på EU versionen (om det ej dröjer för länge ;-) )
Pain verkar hur grymt kul som helst!!

2007-05-18 @ 14:20:04
Postat av: SPAHNER

Med anledning av mitt tidigare inlägg i denna tråden, nyheten är tagen från ps3.ign.com
Firmware 1.80 also enables users on a home network to use the PS3 to view images, listen to music or play videos, which are stored on their DLNA3 devices (including PCs and laptops) elsewhere in the house.
=)))))))))))))) ÄNTLIGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+ DVD / PsOne / PS2 upscaling till HD 1080p
Nu börjar det hända grejor tycker jag!

2007-05-24 @ 08:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0