Förhandstest: Lair

image566Bloggen har flyttat och den nya adressen är PS3bloggen.se. Klicka här för att komma till den nya sidan och läsa de allra senaste nyheterna, recensionerna och förtittarna!

Lairlogotyp

Jag fick tillfälle att testa Lair för några dagar sedan, och tänkte ta tillfället i akt att skriva lite om spelet, som utvecklas av Factor 5 (utvecklarna bakom bl.a. Star Wars: Rogue Squadron). För er som inte vet vad spelet går ut på kan jag berätta att man antar rollen som en drakryttare i något slags krig i en fantasyvärld. Hela spelet styrs med den rörelsekänsliga Sixaxis-handkontrollen, vilket borgar för en rätt ny och annorlunda spelupplevelse. Själva förhandsversionen jag testade var från i oktober förra året (alltså tre månader gammal) och innehöll ett övningsläge och ett spelläge. Handlingen i betaversionen var så gott som obefintlig, men det lär nog dyka upp någon sådan innan spelet släpps.



Jag kan ju i alla fall säga att det var tur att övningsläget fanns, då det var rätt klurigt att styra genom att luta och vinkla handkontrollen. Själva övningen går ut på att åka genom ringar med sin drake, och det märks ganska fort att det här inte är något flygplan. Draken är lite bångstyrig (typ på samma sätt som hästen Agro i PS2-spelet Shadow of the Colossus), och vänder inte precis på en femöring. Känslan av att man håller i tyglarna och ger order till sin best är påtaglig, och det tog en stund innan jag lärt mig styra den.



Sedan var det dags för själva spelläget, som utspelas på en stor bro beståendes av dina och fiendens fotsoldater. Du sitter på drakryggen och måste dels spruta eld på fiendens fotsoldater samt besegra fientliga drakryttare. För att spruta eld trycker man helt enkelt på fyrkantsknappen, och det enklaste sättet att krossa motståndet på marken är att antingen åka ovanför soldaterna och spruta eld på dem, eller genom att landa och släppa loss eldkvastar. Just markstriderna kändes rätt enkla, och var inte sådär jättespännande.

Det blev dock roligare när man gav sig in i strid med de andra drakarna. Genom att hålla in R2- och L2-knapparna låser man målet mot en drake, och sedan kan man antingen peppra denne med eldattacker eller ge sig in i närstrid. Det sistnämnda sker genom att man åker mot draken med några tryck på X-knappen, och sen får man "slänga" med handkontrollen åt drakens håll flera gånger för att preja den. Det låter kanske lite konstigt, och det känns rätt skumt, men jag blev förvånad över hur väl det fungerade. När man har dunkat in i draken tillräckligt många gånger får man tillfälle att utföra en avrättningsrörelse med olika knappkombinationer, och de sträcker sig från att man avleder den andre ryttarens uppmärksamhet så att ens egen drake kan äta upp honom till att man slänger sig genom luften och hugger ned sin fiende. När man är klar så kastar man sig ut i luften och fångas upp av sitt riddjur. Det är just de här delarna som är roligast i spelet, och de känns lite som avslutningsrörelserna i God of War, där man också aktiverar olika dödsstötar med olika knappkombinationer.



I slutändan så kändes det verkligen att det här var en förhandsversion, då den inte innehöll så mycket mer än vad jag berättat om. Man sprutade lite eld och dödade sina motståndare, och sedan var det slut. Det är dock väldigt lovande, och efter ett tag så satt de rörelsekänsliga kontrollerna riktigt bra. Det ska helt klart bli kul att se hur nästa betaversion ser ut och fungerar, samt hur de tänkt sig fylla ut spelet. Grafiken var riktigt snygg, med maffiga fantastmiljöer och tusentals soldater på skärmen samtidigt. Själva bilduppdateringen var hackig, men det lär vara något som redan har åtgärdats. Det här spelet kan bli hur bra som helst om de lyckas väva in fler och mer utförliga spelmoment. När spelet ska släppas är ännu inte känt, men det borde bli någon gång i år i alla fall.

Jag avslutar med en trailer för spelet, som innehåller en av de grymma avslutningsattackerna. Skärmbilderna kommer från den tyska spelsidan Gamefront.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Grrr. Jag vill med testa.

Har du ett PS3 från USA/JP eller nåt?

2007-01-28 @ 19:20:04
Postat av: GeordieNinja

Verkar kunna bli riktigt bra =)

2007-01-29 @ 07:50:08
Postat av: Toby

Anonym: Jag har fått spela på en så kallad "debug-maskin". Det är en testmaskin som man kan använda till att spela utvecklingsversioner av spel på.

GeordieNinja: Ja, jag hoppas det. Det har i alla fall grymt mycket potential. Hoppas att de gör mycket med det.

2007-01-30 @ 13:12:57
URL: http://ps3.blogg.se
Postat av: Julia

:O jag vill ha det spelet!! *dreglar*

2007-02-09 @ 22:28:12
Postat av: nån du inte känner

MÅSTE HE DET SPELET BARA MÅSTE!!!!

2007-03-08 @ 21:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0