Recension: The Darkness

The Darkness huvudrollsinnehavare Jackie Estacado har dödat över 300 personer under min spelsession, och han ska ändå vara hjälten i själva berättelsen. Det finns inga som helst tvivel om att spelet har förtjänat sin 18-årsgräns. Det här är inget barnspel, och det vore dumdristigt att tro något annat.
Det innebär dock inte att spelet skyr sitt ansvar med den ålderssättningen. Den brutalitet som visas upp är påtaglig, och enkelheten att utföra en avrättning (det är bara att skjuta när du är väldigt nära fienden) understryker bara känslan av att man befinner sig i en karg och lätt surrealistisk serietidningsvärld.



I slutändan så är The Darkness mycket mer än bara ett skjutspel. Även om jag inte hade särskilt mycket sympati för Jackie och hans uppdrag så ville jag ändå veta hur det slutade. Starbreeze Studios har tagit med mig på en resa som känns mer som en film än ett renodlat spel, och i det femte och avslutande kapitlet så knyts det skräckinfluerade actionupplägget ihop på ett sätt som faktiskt berör. Demoversionen som släpptes på PlayStation Store för en dryg månad sedan gör inte spelet rättvisa, utan det bör att spelas från början till slut för att man ska uppskatta det till fullo. Jag kan därför helt klart rekommendera spelet för alla som gillar mörka actionspel. Förvänta er bara ingen alltför djup handling eller moraliska dilemman.
7/10
Jag tänkte bara säga att jag gillade Darkness väldigt mycket, spelet var lagom linjärt men jag kan väl även hålla med om att striderna är obalanserade. Däremot när man kommer till Hard efter att ha klarat spelet på Normal, så blir spelet mer utmanande, det är dock detsamma den biten jag spelat än så länge och jag antar att det inte kommer att ändra sig direkt...
Jag ångrar verkligen inte mitt köp i alla fall, och skulle rekommendera detta till folk som vill ha ett kul spel man kan lira lite då och då, utan att behöva lägga timmar i sträck för att komma in i det.
Jag tyckte inte alls om Demot man fick via PSN, spelet är inte heller något som intresserar mig.
Tjena Toby!
Vet att detta är helt off topic (du får gärna radera inlägget efter att du läst det)! Men jag tycker att det är MKT märkligt hur SIBA har börjat hantera kommande spel till PS3. Nya Sega Rally har stått som "BOKA"-knapp och releasedatum på sibas sida var 2007-09-01 (dvs. hela 20 dagar innan officiellt datum), nu har knappen ersatts av en "KÖP"-knapp och sedan står det att varan är tillfälligt slut bara. Känns som Siba försöker fånga upp en jäkla massa förbokningar genom att låtsas att de får spelen fortare.
Nåja... nu e det bara 18 dagar kvar att vänta! Burnout 5 blev framflyttat eller?
SPAHNER: Det är ingen fara att gå offtopic ibland :)
Ja, det är rätt segt när företag gör sånt. Cdwow gör ju samma sak. De skriver att man kan köpa spelet, och sedan får man bara sitta och vänta på att de får in spelen och skickar dem.
Förresten så är det svenska releasedatumet är ju inte förrän den 28 september, så det är 25 dagars väntetid kvar :) Burnout har inte fått något officiellt datum, tyvärr.
Toby: Aha... Början av 2008 är det väl spekulationer om iaf för Burnout 5. Resident Evil 5 flyttades väl fram ett helt år. :/
Demot på PSN var underhållande men jag är lite generellt less på att styra fps-spel med joystick (som att peta näsan med boxningshandskar).
Bra och fyllig recension! Sådant ska premieras, särskilt när lite jobb läggs ner för att sprida värdefull info gratis till oss läsare :).
Vad gäller releasedatum så skulle jag A) aldrig köpa någon av SIBA B) det finns information om releasedatum på mer trovärdiga sajter som ign.com o dyl och C) det finns leverantörer som har bättre priser på spel (särskilt utländska om man vill köpa fler eller gå ihop några stycken, heja internationell konkurrens!).